Anna Nym :o) Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Hadde en diskusjon om nordlys på fredag: Heter det nordlys fordi det alltid kommer fra nord? Eller? Fordi det er ett fenomen på den nordlige halvkule. Altså har vi her på Sunnmøre litt av det, mens de som bor lenger nord i landet har mye mer? Eller er ingenting rett? Har leita lit på nett, men ikke funnet en forklaring på akkurat dette. Vet at det har med magnetisme fra nordpolen å gjøre.
Pixie Power Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Gir dette noe svar???: Nordlyset er som navnet antyder, knyttet særlig til polområdene. Det forekommer hyppigst i et belte rundt den magnetiske pol i en avstand på omtrent 2500 km fra den. Denne nordlyssonen går over Nord-Skandinavia, over Island og sydspissen av Grønland, gjennom det nordlige Canada, over Alaska og langs nordkysten av Sibir. Kysten av Troms og Finnmark ligger der hvor hyppigheten er aller størst. Det gir seg da selv at Nord-Norge på grunn av sin greie tilgjengelighet og milde vinterklima er tiltrekkende for mennesker som ønsker å se dette himmelfenomenet. Forøvrig forekommer nordlys både nord og syd for nordlyssonen, men mindre hyppig jo lenger vekk fra den man kommer. Omkring den sydlige magnetpol har vi en helt tilsvarende sone. Men dette 'sydlys' sees stort sett bare fra Antarktis og havområdene omkring. Av de bebodde strøk på den sydlige halvkule er det bare fra Tasmania og det sydlige av Ny-Zealand man av og til får et glimt av det. Nordlys og 'sydlys' opptrer forøvrig samtidig og er nesten som speilbilder av hverandre.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Det er fordi det bare er synlig fra nord ja, eller altså det kommer fra nord. Det heter jo aurora borealis og det er etter romersk gud aurora (Daglys) og det greske ordet borealis som er vind fra nord tror jeg. Man har jo også sørlys som er synlig nær sørpolen, mens altså nordlys er synlig nærmere nordpolen..
Anna Nym :o) Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2008 Tja.... dette sier vel at alternativ to er rett. (Det var mitt!!) Men sier ingenting om at det ikke kan komme bare fra nord. Så jeg vet vel fortsatt ikke om alt. en OGSÅ er rett....
Anna Nym :o) Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2008 Så da mener du at alt en er rett?
Zummi Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 "sørlyset" (det tilsvarende fenomenet som er på den sørlige halvkule), heter jo "aurora australis", hvor australis igjen da betyr sørlig, vind fra sør, sørlige halvkule... Men ganske riktig som det er påpekt tidligere så er det langt færre landområder i sør som observerer dette fenomenet enn her på den nordlige halvkule Aurora er vel mes spesifisert et tidlig dagslys, soloppgang, demring...
Zummi Skrevet 10. februar 2008 #7 Skrevet 10. februar 2008 Det korte svaret på det du egentlig spurte om er alt 2. Jorden er magnetisk med en nordpol (inklusive nisse), og en sørpol (inklusive pingvin). Fra sola så stråler det elektromagnetiske partikler utover. Disse treffer hele jorda men ved polene så er jordmagnetismen sterkest og partiklene bremses derfor mest i forhold til den fart og retning de har fra sola. Er det natt vil man da kunne se dette som lys på himmelen hvis luften er kald og klar nok. At det er mere nordlys i enkelte perioder enn andre, skyldes ujevne mengder partikler som slynges ut fra sola i forbindelse med solflekkaktivitet/solstormer. (Veldig kort og forenklet fortalt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå