julenissen Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Leste i en gammel utgave av "Foreldre og Barn" at de hadde gjorte en undersøkelse om foreldres sosiale klasse og valg om barnehage eller ei. De med Høyskole/universitets utdannelse fikk betegnelse middelklasse og de med utdaning under fikk betegnelse arbeiderklasse. Middelklassen velgte i hovedsak barnehage for sine barn (fra ca 1år) og Arbeiderklassen valgte hejmmetilværelse og kontantstøtte. Begge grupper gjore det de mente var best for barnet. Hvilken gruppe tilhører du og hvilke valg gjør du for ditt barn???
julenissen Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #2 Skrevet 10. februar 2008 Kan kanskje svare selv også. Middelklasse-barnehage
alvefrøken Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Jeg har over seks års utdannelse fra universitetet, og velger å være hjemme med barnet mitt.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. februar 2008 #4 Skrevet 10. februar 2008 Jeg vet jo jeg er ganske typisk middelklasse da. Og vi valgte slik som undersøkelsen beskriver fordi jeg søker jobb og da trenger å kunne gå på jobb:) Uten en liten gutt rundt beina!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 10. februar 2008 #5 Skrevet 10. februar 2008 hva blir jeg da? underklasse? hahaha. jeg er alenforelder og student småen begynte i barnehage når han var 9 måndere. men langt fra fulltid
Hyacinth Bucket Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 Jeg er middelklasse men har tatt ekstra permisjon for å være hjemme med barnet mitt.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #7 Skrevet 10. februar 2008 Må nok tilstå at også vi tilhører den såkalte middelklassen, og vi har valgt dagmamma for vårt barn. Siden vi ikke fikk barnehageplass... Men regner med å få barnehageplass ved neste opptak, da, og da vil barnet være 3.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #8 Skrevet 10. februar 2008 Jeg har utdannelse fra Universitetet og har hatt utvidet permisjon begge gangene. Barnehage fra ca 2 år.
julenissen Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. februar 2008 Hehehe... Regner med du driver og endrer status fra arbeiderklasse til midelklasse da i så tilfell, siden du er under utdaning. Og 9måneder teller som ca 1år synest jeg.
Verbena Skrevet 10. februar 2008 #10 Skrevet 10. februar 2008 Havner vel i arbeiderklassen vi da... Eldste begynte i barnehagen når han var 1år, hadde et opphold fra 2,5-3år pga flytting og mangel på plass. Minste begynte når han var 2år pga mangel på plass. Hadde det vært plass hadde han begynt når han var 1år.
Sentralstøvsugeren Skrevet 10. februar 2008 #11 Skrevet 10. februar 2008 Middelklasse......de to første begynte da de var tre, og vi ønsker å vente til snuppa er det og!
Salat Skrevet 10. februar 2008 #12 Skrevet 10. februar 2008 Middelklasse(jeg er student ennå) - barnehage
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 10. februar 2008 #14 Skrevet 10. februar 2008 Middelklasse og bhg fra 3 år... Hehe, hva sier det om meg tro?
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #15 Skrevet 10. februar 2008 Var det den Fafo undersøkelsen? Stemmer på vår vennegjeng. I alle fall damene har høyere utdannelse (4-7 år) og sender barna i bhg. heltid, deltid fra 1-2 år. De fleste forsøker å få utvider permisjon eller jobber om hverandre slik det ikke blir fulle uker. Alle har full plass fra 2 år.
Gjest -<<- Skrevet 10. februar 2008 #16 Skrevet 10. februar 2008 Middelklasse, barnehage. Arbeiderklasse da eldste var liten, og ikke barnehage - men knappest hjemme heller. Den andre moren hans var forresten middelklasse allerede da. Uansett stemmer sikkert undersøkelsen, sett den referert flere steder.
hit og dit Skrevet 10. februar 2008 #17 Skrevet 10. februar 2008 Hmmm. Eg er då middelklasse og setter ungen i barnehagen når far er borte ein mnd for å arbeide. Mannen er arbeiderklasse og skal vera heime 50% så lenge som mulig. Men ærlig talt, eg ser ikkje på mannen som ein klasse under meg, men me representerer egentlig begge klassane sammen.
Det lille klubbhuset på Haugen Skrevet 10. februar 2008 #19 Skrevet 10. februar 2008 Hjemmeværende middelklasse
jet trip Skrevet 10. februar 2008 #20 Skrevet 10. februar 2008 hadde jeg muligheten så hadde mini sluppet bhg en stund til- jeg har høgskole utdanning++
Stratos med 3 barn Skrevet 10. februar 2008 #21 Skrevet 10. februar 2008 Begge deler faktisk, så da er jeg nok i en klasse for seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå