Gå til innhold

Ang tv-titting og barn. Artikkel i Foreldre & Barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

HUsket det var en artikkel om hvor lenge barn burde se tv pr. dag, men finner selvfølgelig ikke bladet igjen...., kanskje noen kan hjelpe meg?

Noen som husker "anbefalt" tid for de aller minste?

Vet selvfølgelig at en ikke skal plassere de forann, men av og til er det uungåelig at de ser litt... Ikke hysteri her i hjemmet da....

Og så lurer jeg på konsekvenser av for MYE tv-titting? Var eplepsi noe som kunne utvikles? Men strides de lære om det?

Evt. dere fleregangsmødre, som har barn som så tv over anbefalt tid, de har vel ikke utviklet epelepsi? Er bare nyskjerrig på dette for det har skapt litt diskusjoner med venninner, samboer og familiene våre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

* under 3 år: ingenting

* 3-7 år: 30 minutter

* 7-12 år: 1 time

* 12-15 år: 1 1/2 time

* over 15 år: 2 timer

Det det står her er at barn som ser får mye tv får problemer med søvn, vekt og læring.

Skrevet

d vil jo si at de under 3 år ikke får se barne tv en gang d. næi min 2.5 åring kikker tv han ja,elsker å se mikkes klubbhus mm. tv bruker jeg når elstemann er veldig aktiv og vanskelig å få roet ned. jeg ser ikke noe galt i at barn ser på tv,min lærer masse av tv han:) han har lært å telle,fått bra språk,gjetteleker å masse mer. tven står jo på når vi er hjemme så lillemann på 7 mnd gløtter litt opp innimellom han oxo når han leiker seg. må jo være lov d vell. syns d blir litt vell myee hysteri dette. vist man skal følge listen over hær kan man jo ikke se ferdi en hel film en gang når man er mellom 12-15 år hehe. tror ikke epilepsi har noen sammenheng rett å slett jeg,selv om jeg ikke er noe forsker eller lege for å si noe for sikkert.men skal mann ta forhåndsregler for alt de finner ut nå fortia så kan mann snart ikke gjøre noe. sier ikke at onga skal sitte klistrett forran tven dagen lang,men i ny å ne så kan d ikke skade. Men d er min mening d da,hva andre gjør d får de selv avgjøre:)

ha en super kveld:)

Skrevet

Helt enig med deg Foxy!!!! Du tok ordene ut av munnen min

Skrevet

Helt enig her også....hva er poenget med å lage barnefilmer hvis de ikke kan sees av barn?

Skrevet

her står tvèn på nesten hele dagen. Da er det nyhetskanalen, en musikkanal eller på et matprogram osv. Tar opp serier vi vil se å ser de etter de har lagt seg. Minstn på 4,5 mnd titter av å til opp hvis det er noe fargerikt på tven, ellers så bryr han seg ikke.

Jenta vår på snart 2 år leker for seg selv, å ser sjeldent på tven. Hun kanskje titter på en musikkvideo å danser med hvis det er en sang hun liker, å kanskje legger seg på sofaen å bare ser i et par minutter for å slappe av før hun fortsetter å leke.

Hadde jeg derimot sett at de hadde som vane å se mye på tv så hadde tvèn blitt slått av , å blitt av helt til de hadde lagt seg på kveldene.

Barnetv er det ikke stor interesse for, men vi har en dvd med mikkes klubbhus som jenta vår liker å se. Hun ser da i 10-15 min før hun blir lei, men lar den stå på i bakgrunnen til den er ferdig (40 min til sammen) så hun kan få sette seg å se videre hvis hun vil.

Jeg slapper av å koser meg når jeg ser tv, å vil at barna mine skal lære seg til at tv kun er til "kos". dvs at det er mye annet å finne på, men av å til så kan man sette seg ned med noe godt (å det kan være hva som helst) å se litt på tven.

Skrevet

Man utvikler ikke epilepsi av å se på tv. Men dersom man har epilepsi kan anfall utløses av blinking, flimring o.l fra f.eks. en tv-skjerm.

Skrevet

Tv i dag er vell det samme som radioen var når den hadde sin storhetstid??

Konsekvensene av for mye tv titting er vell at en blir slapp og sløv, kondisen blir elendig og huset blir ikke holdt i orden ;)

Barn blir overvektige, mangler kunnskap om å aktivisere seg selv og tyr til tv mer & mer. Der sitter de passive og bare mottar, noe som ikke er bra for utviklingen de skal gjennom. (Det siste var desverre ikke tull)

Mye av det på tv`en er heller ikke bra. Heller ikke barne tv.

Jeg liker ikke å la mitt barn sitte helt alene med tv`en. Særlig ikke etter at vi fikk Canal Digital, hvor hun desverre har lært seg å zappe selv. Er vi ikke frempå å stopper henne, er det jo utrolig hva hun kan komme over midt på lyse dagen!!

Det finnes en del gode programmer barn virkelig kan lære av - for vår del er Newton stimulerende. Desverre er programmer de _ikke_ skal ta lærdom av, eller som forvrenger livets sannheter i et stort flertall.

Andre bivirkninger av for mye tv-titting har jeg aldri hørt om!!

Når det gjelder epilepsi og tv er det som noen andre her inne sier noe som kan fremkalle et anfall. Men det er noe en bare får om en har epilepsi. Tv er, slik jeg har forstått det, ikke værre enn mye av det andre som kan stimulere til anfall. Pia vår ble utredet for epilepsi og fikk se film mens hun lå med EEG.

Her har vi aldri gått etter tidskjema når det gjelder tv. Hun fikk også se både tv og film lenge før hun fylte 3år.

Men det var vell først etter at hun bikket 3 hun virkelig fattet interesse for det.

Skrevet

Vi sitter forresten ofte samlet forran tv`en i helgene!

Da får hun se både morgenbarne tv og deler av kveldens program!

For en 7åring blir jo det mange ganger den anbefalte tiden.

Hender også vi tar oss en tur på kino med henne.

Vi ser ikke noe negativt ved det.

Rent sosialt ser hun faktisk for lite på tv. Mens venninnene hennes er fult oppdatert på alt fra barne tv til Idol og hotel Cæsar, har hun vell bare barne tv i det daglige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...