Gå til innhold

kan jeg ikke spise salami?

Anbefalte innlegg

Skrevet

why? jeg har trodd det var safe jeg. og spist noen skiver nå ja..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er spekemat, og da altså rått kjøtt. Dvs en fare for toxoplasmose smitte.

De påstår også at spis og gilde sin salami er varmebehandlet og derfor er trygg, men jeg velger ikke å ta den sjansen. Evt kan du fryse ned salamien/spekematen noen dager dypt i frysen, for dette dreper toxosmitten (sies det) Da skal det være trygt. Dette sa men JM, men hysteriske meg, velger å ikke spise noe.

Og det er ikke farlig i de aller fleste tilfeller for toxo bakterien er sjelden, og ikke farlig med mindre du får i deg den og ikke er resistent, det er farlig for barnet i magen.

Om du er resistent kan man sjekke med en blodprøve hos legen, men dette vet jeg ikke så mye om

Skrevet

jeg har hatt toxoplasmose jeg, det ble sjekka i forrige svangerskap det. spurte legen om når jeg hadde hatt det for jeg har jo ikke merka det å da sa han jeg kunne velge mellom sydenturer, bondegårs besøk, mat osv. er vistnok ikke farlig for voksne mwn bare for nurk i magen.

men trenger jeg å bekymre meg for toxoplasmose nå da? når jeg har hatt det. er jeg ikke imun da`?

Skrevet

når du har hatt det, så får du det ikke igjenn..så du kan spise det du vil av kjøtt..heldiggrisen :)

Skrevet

Jo det er jo ikke farlig for deg uansett.. Men som sagt så vet jeg ikke hvordan dette er i forhold til babyen og din resistens. Ta en telefon og hør?? Jeg personlig ville nok ikke tatt noen sjansjer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...