Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Vi var ute og spiste i dag, og vesla fikk litt stangselleri med blåmuggost. Visste ikke at det var det før etterpå, og nå har jeg fått det for meg at små barn ikke må spise det. Noen som vet om det kan være farlig eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Det er sikkert ikke det sunneste du kan gi dem, for osten er også veldig salt, i tillegg til at den er en ost med naturlig dyrket bakterier på (muggen). Tror jeg hadde styrt unna denne i fremtiden til vesla di var større. De som absolutt ikke skal ha blåmuggost er gravide. De er det litt farlig for å spise.
Vifikkiaugust Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Har ikke hørt at dette er farlig for småbarn. Gravide skal være forsiktige pga fare for Listeria. utdrag fra Matportalen.no: Myke og halvmyke oster Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.
Vifikkiaugust Skrevet 10. februar 2008 #4 Skrevet 10. februar 2008 Tar den tilbake, Listeria bakterien er også farlig for småbarn. Se her: http://www.matforsk.no/web/wakt.nsf/ee079377855e855ec1256dbb002f1e6b/85165b1dfd94902ac125737c004c421f?OpenDocument
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå