Gå til innhold

Noen her som har peiling/barn med cøliaki?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 8 mnd som for en liten tid tilbake hadde en skikkelig reaksjon da vi begynte skikkelig med grøt. Han fikk skikkelig diare, å da mener jeg rett å slett vann med farge ørten ganger om dagen og natten. Trodde først dette var omgangssyke (den gikk da) eller tenner men den ble ikke bedre før vi kuttet ut grøten (eller han ble slappere å slappere og sluttet nesten å spise både grøt og melk).

Etter han gikk over til bare melk så kom avføringen seg etter noen dager. Begynte så påan igjen med grøt ca 2 uker etterpå når appetitten hans hadde steget igjen, samme kveld ble avføringen løsere og dagen etter så var det vann igjen. Etter 2 dager så kuttet vi ut grøten, og noen dager senere var avføringen normal igjen. Så vi tenkte da at han reagerte på noe i grøten.

5 dager etter at vi sluttet med grøten ble han testet for allergi mot hvete, melk, cøliaki og en generell. Alle prøvene var fine bortsett fra den generelle da, men fikk beskjed om at selv om de var fine (men kan det være pga at vi hadde sluttet med grøten flere dager før?) så kunne det selvfølgelig være han reagerte på noe av det. Fikk og beskjed om å skrive opp det han spiser og hva reaksjonen er. Han har ikke fått så veldig mye disse ukene for han er ikke så veldig matglad, og har slitt med å svelge. Men har funnet ut at han kan reagere på potet og skiver (med leverpostei, har ikke fått noe annet på). Fikk litt skive både i går og i dag, og nu i kveld var avføringen ganske så bløt.

Så det jeg lurer på er om det er noen her inne som har hatt samme forløpet og som har testet negativt på cøliaki selv om det til slutt viser seg at man har det. Har fått høre at den eneste sikre måten å finne ut av det er en slange opp i enden for å sjekke tarmtottene, men har ikke lyst å utsett mini for det unntatt om det er helt nødvendig. Men vil selvfølgelig ikke utsette han for mat han evt ikke tåler, for allmenntilstanden hans blir jo og dårligere etter noen dager.

Huff, ble litt langt dette... Men håper det er noen her som har noen erfaringer å dele med meg, og evt noen tips. Ska bestille ny time hos legen i mårra og hadde vært litt kjekt å få vite litt hva jeg evt kan kreve å få gjort.

På forhånd TUSEN TAKK :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en liten nevø som ikke tåler gluten, men han ragerte ikke så tidlig. Men han var et sutrete og utrlig barn.

Hvordan er magen når dere gir annen grøt? Min bror gav gutten hirsegrøt frem til 10 mnd fordi han reagerte og det samme gjorde de med broren. Lillebroren trodde de også hadde fått det, men ikke enda i alle fall. Men de holdt han borte fra hvete til rett før ammeslutt.

Slik jeg har forstått det tar det tid å få en diagnose, og en anbefaler ikke å innføre glutefri kost før den er klar. Har dere dette i familien? Vet forresten at forumet til støtteforeningen er aktiv.

Skrevet

Jeg tror mini har reagert helt siden dag en... Det han gjorde de 2,5 første mnd var å skrike, skrike å skrike, og avføringen var veldig hyppig og veldig bløt (men det er jo vanlig når de e små). Fikk også skikkelig utslett i ansiktet som vi måtte døyve med medisin... Sluttet å amme (etter å ha unngått melk, hvete o.l. uten at det hjalp) da han var 2,5 mnd å det var STOR forandring.

Nå får han en glutenfri grøt (Sinlac) og han har absolutt ingen problemer med avføringen når han bare får den, mme og fruktpure. Derfor har vi nå i en periode bare gitt det (e jo så deilig å se gutten spise og gå opp i vekt da han etter den verste perioden gikk ned i vekt). Har såvidt begynt med litt annen mat igjen og når det gjelder skive og potet så vet vi at han reagerer (selv om det ikke e mye han får i seg da, kanskje en halv av en halv skive max).

-vet man ikke ska innføre glutenfri mat før diagnose er stilt, men vi var nødt å gjøre noe for han gikk ned i vekt. Ingen andre i familien har noen form for matallergi. Han har to eldre søsken, der broren har litt trøbbel med magen, ,men det er bare peanuts i forhold til dette!

Skrevet

Min gutt på 2 har cøliaki. Han hadde reaksjon på grøt tidlig. Oppkast og diare. Han har i tillegg melkeallergi og refluks. Testet positivt på cøliaki ved gastroskopi undersøkelse- dvs de fører en slange ned i halsen og tar vevsprøver av tynntarmen. Dette blir gjort i narkose og uten ubehag for barnet. Det tas og blodprøver for å påvise antistoffer mot gluten. Du må ikke begynne på glutenfri mat før undersøkelsen, for om det er cøliaki vil det da ikke vise på undersøkelsen. Det er dessuten for tidlig å teste et barn på 8 mnd for allergi, da det ikke vil slå noe særlig ut. Mine mistanker er at gutten din kanskje kan være allergisk for melk? Det kan gi diare og vansker med å få i seg mat. Prøv å kutte ut alle melkeprodukter i 14 dager. Du kan få kjøpt nutramigen eller prosobee morsmelkerstatning på apoteket. Hør med legen din og få en henvisning til barnepoliklinikken. Lykke til

Skrevet

Tror ikke han har noe melkeallergi. Da vi sluttet med morsmelk gikk vi rett over på prosobee for vi trodde kanskje det var det. Vi brukte det en stund før vi gikk over til nan, og overgangen skjedde helt smertefritt. Var absolutt ingen forandring på avføring eller allmenntilstanden. Han får fortsatt nan, og når han bare får det og sinlac så er poden helt fin :) Problemene dukker opp så fort han får i seg annen mat, lagt spesielt merke til skive og potet da han har fått mest av dette. Så det blir nok henvisning te barneklinikken...

Skrevet

Potet inneholder jo ikke gluten, men grøten gjør... Best å få dette sjekket. Kanskje du kan teste ut hirsegrøt og se om han tåler det?

Skrevet

Dersom det skal sjekkes skikkelig for cøliaki holder det i allefall ikke med blodprøve. Tarmtottene må sjekkes etter en periode med gluten i kosten.

Potet som du også mener han reagerer på inneholder forøvrig ikke gluten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...