Gå til innhold

Hvor vanlig/uvanlig er MA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen tall på sånt? Er det mer sjelden enn SA? Hvordan oppdages det? Begynner man etterhvert å blø eller merker man ingenting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke gi deg noen tall på hvor vanlig en MA er, men jeg har selv opplevd to stykker det siste året. Den første ble oppdaget på ul i uke 18. Hadde da vært død i 3-4 uker. Ingen blødninger eller smerter - bare masse bekymringer. Følte at noe ikke stemte. Nye Ma for 4 uker siden i uke 8. Ingen smerter eller blødninger. Kjempekvalm helt til jeg våknet opp etter narkosen etter utskrapning. Tror det er forskjellig hvordan man oppdager en Ma. Noen blør litt, mens andre får kjempesjokk på evt. tidlig ul. Ikke så ofte de er så sene som min første, men i fjor var vi faktisk 4 stk som opplevde det nesten samtidig.

Men, det er nok her inne du hører mest om det, så ikke gå å bekymre deg. Kos deg med svangerskapet!

Skrevet

Har ingen tall, men det skjedde med meg for noen år siden. Blødde litt i uke 14 og fikk beskjed om å komme til en ul kontroll. Det viste seg at det hadde vært dødt siden uke 8. Har preget meg spesielt i forhold til første svangerskap (mitt 2. nå), tok ingenting for gitt....Noen måtte riste litt i meg da jeg var 7 måneder på vei.."halloooo, du skal bli mamma!!" Jeg svarte; "vi får vente å se....det er ingen som vet om det går bra..."...

Skrevet

MA er svært normalt. Mange kvinner har hatt minst en MA, uten engang å vite det.

Jo flere graviditeter du har, jo større er sjansen for å ha en MA.

Det er mer vanlig at en kvinne går gjennom fruktbarhetsalderen sin, med minst en MA bak seg, enn at en kvinne kan dette uten å ha en eneste MA.

Men dessverre, for noen er det en hyppigere opplevelse enn for andre, men det skyldes ofte medisinske grunner.

Vet hvordan du har det. Jeg er slik som du beskriver nå, men prøver virkelig å skjerpe meg:)

Skrevet

jeg må bare spørre: hva er MA? SA er spontanabort ikke sant?

Skrevet

*lille nr3 i magen*

Jeg har hatt to MA og jeg måtte på sykehuset begge gangene for utskrapning.. Så at veldig mange har hatt det uten at de vet om det er jeg ikke enig i!

Men at mange har hatt SA uten at de vet om det, det stemmer mye mer..

*dyp-og-inderlig-lykke*

MA er missed abortion, det er når spiren dør uten at det kommer ut av seg selv. (noen ganger kan det komme ut av seg selv, men da har det gått en stund etter at det er dødt..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...