Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 - Er det sånn at svangerskapspenger gir full lønn, mens sykepenger bare utgjør en viss prosent av inntekten, dersom man blir sykemeldt, eller risikerer å ikke kunne være i jobb lenger? - Og hvordan går man fram for å få innvilget svangerskapspenger, er det via legen eller NAV Trygd?
lille sprelle Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Litt om begreper: Sykepenger - hvis du er syk, f.eks under svangerskap. Tjener du veldig godt, får du bare i forhold til 6G (folketrygdens grunnbeløp). For de aller fleste betyr det det samme som full lønn. Svangerskapspenger - hvis du ikke kan stå i arbeidet ditt (eller ikke tilrettelagt) pga svangerskapet. Foreldrepenger - Enten 80% eller 100% av din/din manns lønn avhengig av hva du velger. Ev. tidskonto. (igjen er det grense på 6G)
VeslePhreaken Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 For å få innvilget sv.penger må legen din eller jordmora di skrive på et skjema til arbeidstilsynet, og dette skjema må arb. skrive på også.. handler litt om tilrettelegging.. så skal nav ha det til slutt..
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #4 Skrevet 10. februar 2008 Hvis man er syk/har plager pga svangerskapet blir man sykemeldt og får sykepenger. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge arbeidet for den den gravide, men av og til er det helt umulig, f.eks hvis man jobber med farlige kjemikalier etc. Da kan man hvis man ikke er syk, men ikke kan være på jobb (pga risikabelt arbeid) få innvilget svangerskapspenger. Dette må man evt få innvilget gjennom NAV.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #5 Skrevet 10. februar 2008 Hei =) Jeg er ei jente på 21 år, er ferdig utdannet og er fast ansatt som vikar. Det jeg da lurer på er om jeg har krav på svangerskapspenger? Jeg går ikke i en fast stilling, men jeg jobber jo 100% totalt i firmaet alikevell... Håper noen kan svare meg kjapt!! Takk =)
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 Takk for oppklarende svar. Mener imidlertid å ha lest på NAVs sider at sykepenger ikke på langt nær dekker opp til 6G (ca. 400 000 kr) - men kun opp til 275 000 kr. Det er derfor jeg spør, fordi jeg i utgangspunktet tjener mer enn 400 000, og risikerer å bli sykemeldt. Vil isåfall få en langt lavere inntekt de siste månedene før fødselen enn jeg vanligvis har, som jeg ikke ser på som spesielt gunstig. Så derfor lurer jeg på muligheten for søke svangerskapspenger isteden (som dekker inntil 6G) - Men kan jo ikke akkurat skylde på giftige kjemikalier eller denslags, så muligens blir det vel litt vanskelig!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #7 Skrevet 11. februar 2008 Later til at man får dekket inntil 6G, ja, også på sykepenger: Fra NAVs sider: "Den aktuelle ukeinntekten omregnes til årsinntekt. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten, som regel beregnet på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene som er fastsatt for de tre siste årene før du ble syk. Sykepengegrunnlaget kan ikke overstige 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G). Ved gradert sykmelding har du rett til sykepenger tilsvarende graden av arbeidsuførhet. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent"
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #8 Skrevet 11. februar 2008 svangerskapspenger????? Ingenting som heter det tror jeg. Under svangerskapet jobber du jo vanlig, med vanlig lønn, eller er sykmeldt pga plagene. Så lenge du jobber 100% som vikar, vil enten jobben eller NAV betale deg mens du er sykmeldt. De regner ut snitt lønna de de siste mnd før du ble sykmeldt. Dette går automatisk når du får sykmelding fra legen din. ingenting som må innvilges det. Bare foreldrepengene det, som du får fra mammapermisjonen begynner. det må du selv søke om i godt tid for å få penger fra du går ut i permisjon
VeslePhreaken Skrevet 11. februar 2008 #9 Skrevet 11. februar 2008 Anonym 14:41, du burde kanskje sjekke opp litt før du svarer på sånne spm.. Jeg går på svangerskapspenger, og vet ihvertfall hvordan det ble gjennomført.. De tar et gjennomsnitt ja, når man går sykemeldt.. Forrige gang jeg gikk sykemeldt, tjente jeg ikke så godt.. Ca 9000 i mnd ble gjennomsnittet, og da fikk jeg utbetalt litt over 7000.. Så du får ikke det samme.. Det gjorde ihvertfall ikke jeg.. Hva jobber du med da? Jeg jobber som bartender, og fikk svangerskapspenger.. Mye nattjobb, stress og det er en viss risiko med fulle folk...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #10 Skrevet 11. februar 2008 jeg går også på svangerskapspenger og får samme lønn som før. fast ansatt i ett firma som har masse tung jobb og daglig kontakt med kjemikalier. kjemikaliene var grunnen til at dem ikke kunne tilrettelegge for meg så da var eneste mulighet svangerskapspenger.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2008 #11 Skrevet 11. februar 2008 Når du går sykemeldt får du 100% av lønna, men ikke det som overskrider 6G( er vel rundt 370000). Når du går på svangerskap penger får du også 100% av lønna, men hvordan det er med de 6G der vet jeg ikke. Men skulle vel ikke tro du får noe mer enn det. Det er vel en grense de har på det meste. Sånn var det iallefall når jeg hadde svangerskap og sykepenger i fjor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå