Gå til innhold

Noen her som bruker pessar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan syns dere det fungerer? Er det greit å sette inn/ta ut? Legen anbefalte meg det, men med tanke på at 4-18 av 100 som bruker pessar i 1 år blir gravide så skjønner jeg ikke hvorfor han anbefalte meg det. Er veldig viktig at jeg ikke blir gravid og det vet han. Noen her som har blitt gravide med pessar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at pessar ikke er populært. Ingen som bruker det? :)

Skrevet

Jo'a, noen bruker det, men altfor få, gitt at det faktisk ikke har bivirkninger og er like sikkert som kondom. Pessar i årevis og ikke blitt gravid før jeg ville det selv og lot være å bruke det, men det må selvsagt settes inn, det virker ikke fra nattbordet slik enkelte tror...;) Må inn (påsmurt krem) før penetrering, kan inn opptil en time før så du trenger ikke fikle der og da. Enkelt inn, sitter 6 timer etter, enkelt ut igjen.

Skrevet

Jeg spurte legen min om pessar og han måtte hendvende eg til gynekolog for å få tilpasse et, har ikke time før i MAI!! Grrr.. KOndom blir jo dyrt i lengda og jeg tåler ikke noen hormonprevensjonsmidler heller, så dette er siste utvei for min del. Vil ikke sterilisere meg ennå, er ikke sikkert vi er ferdige med å få barn, men skal IKKE ha noen fler før tidligs om 3 år.

Har sjekka litt rundt og hvis man bruker pessar etter boka og bruker seddrepende krem pluss skum så skal det være rimelig sikkert. mange av de 4-18 har slurva litt jeg....samme med de som går på piller og blir gravide...

Skrevet

Så inkompetent av legen din, han skal ha et måleinstrument på sitt kontor som gir deg rett str, det har alle mine fastleger hatt opp gjennom tidene. Det er nemlig ikke tilpasning i den forstand, men et valg mellom fem forskjellige diametre.

Skrevet

Jeg tåler ikke hormoner og kan ikke bruke kobberspiral, men ingen av mine leger som har nevnt pessar engang. :( Lurer på om jeg skal spørre etter det jeg. Må man ha ny størrelse etter hver fødsel?

Skrevet

Nei, men du må sjekke om du KANSKJE må det. Jeg har ikke endret str etter fødslene.

Skrevet

Er pessar dyrt? Og hvor lenge varer de? Slik sæddrepende krem må man kjøpe over nettet, var det ikke slik?

Skrevet

Husker ikke helt prisen, men et par-tre hundrelapper, og det er datostempling på pakka - mitt nyeste er produsert 2006 og utgår 2009. Kremen (som før var gel, og mye bedre, men den tror jeg har utgått) fikk man før på apotek men siden det er så liten etterspørsel må du muligens på nett, jeg har kjøpt utenlands.

Skrevet

Ok. Ja, det er vel egentlig akseptable priser i forhold alt det andre som finnes:) Skal høre når det blri aktuelt igjen. Alternativet er jo sterilisering her, men greit å vente 1-2 år etter neste barn før man bestemmer seg helt sikkert og legger mannen under "kniven":) he he.

Skrevet

Forbered deg på HÆH og store øyne hos legen... Men da jeg fødte og hadde utreisesamtale bl a om prevensjon sa jordmoren at mange jordmødre bruker det, nettopp fordi de så ofte er borti folk som har problemer pga bivirkninger.

Skrevet

Joda, men han vet jo godt at jeg reagerer på alt mulig annet. Han har til og med henvist meg til gynekologhjelp for å sjekke at det ikke var cyster e.a. som førte til alle blødningene mine..

Er det mange grunner til at man ikke burde ha pessar da? Utenom at det kan virke tingvint i begynnelsen og har litt lavere sikkerhet enn piller fulle av hormoner?

Jeg er jo gift med en barnekjær mann, så krise om man blir gravid er det jo heller ikke.

Skrevet

Eneste jeg kan komme på som skulle tale mot pessar var om du var allergisk mot enten det den er laget av eller kremen. Den kremen jeg har fått tak i nå er parfymert, det er jævlig ekkelt, men jeg har ikke reagert på den (og er egentlig sensitiv), og det kan jo hende det finnes andre på markedet også.

Det er ikke spes tungvint, men har et komi-potensiale i at du jo må klemme det sammen for å få det inn, og når det er smurt er det glatt, hehe, så det kan hende det skvetter avgårde for deg. Men ellers er det greit, og om man ikke vil ødelegge øyeblikket kan det jo settes inn en time i forkant, ikke som med kondom som må på der og da.

Skrevet

Ja, men det er helt ok. Med en liten gutt i hus er vi ikke så fryktelig spontane for tida uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...