Gå til innhold

Mors etternavn som mellomnavn eller to etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan reglene er og hva som er vanlig. Har prøvd å finne det ut på nettet uten hell. Noen som vet?

Vi vil at han skal ha begge våre etternavn, men vet ikke om mors etternavn skal være mellomnavn. Kan babyen ha to etternavn? Må det være bindestrek mellom da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke man kan ha to etternavn, men er på langt nær ikke sikker.

Sikkert andre her som har mer peiling :o)

Gutten min har mitt navn som mellomnavn, og mannen min sitt navn som etternavn.

Skrevet

Vi har med bindestrek, da er begge etternavnene "likestillt" . begge er etternavn, ingen mellomnavn =) Jeg synes det var veldig greit da vi ikke ble enige om hvem sitt som skulle stå sist :P Så da spiller det ingen rolle hvem sitt navn som står først eller sist =)

Skrevet

Loven med bindestrek er visst relativt ny =) Så det går helt fint =)

Skrevet

Ja dette er ganske nytt:) Må ha bindestrek for at det skal regnes som to etternavn. Hvis ikke blir det ene mellomnavn og det andre etternavnet.

Eks:

Tine Hansen Olsen

Uten bindestrek:

Olsen, Tine Hansen

Med bindestrek:

Hansen-Olsen, Tine

Skrevet

Ok

Så hvis man skal ha to etternavn(med bindestrek) så kan man ikke i ettertid velge hvilket man vil bruke? Man lager på en måte ett nytt etternavn av to?

Skrevet

Hehe, ja egentlig.

Skrevet

Man kan kun ha ett etternavn, men man kan koble sammen to etternavn til ett med bindestrek...

Heter man F.eks Ole Hansen Andersen så har man ett fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn...

Heter man Ole Hansen-Andersen så har man ett fornavn og ett etternavn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...