Gå til innhold

hjelp- så mye trass!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår tidligere så blide og fornøyde gutt, er nå blitt en skikkelig trassig gutt i alle situasjoner der han ikke bestemmer selv. Skal ikke stå opp om morgenen, skal ikke vaskes, ikke ta av pysj eller bytte bleie, ikke kjøre bil til barnehagen eller ligge i vogna for å sove. Synes det er noe hele dagen som utløser gråt, sinne og protester. Vet jo at det er løsrivelse og selvstendighet som er i gang, men klarer likevel ikke alltid å være like rolig. Som i dag feks - når han skulle sove i vogna ute og holder på i en halv time med gråt og sinne fordi han skal sove - og vil ikke kle på seg. Prøver å avlede, synge snakke om andre ting, tulle o,s,v. - men til slutt ender det med at jeg må "tvinge" på han klærene og ned i vogna. Føles jo som et overgrep, men det er jo grenser for hvor lenge han kan holde på uten at vi får gjennomført det vi skal. Vet jo også at det var ekstra ille nå fordi han var så trøtt og trengte luren sin... Blir så utrolig sliten av dette - alt er en kamp selvom jeg synes jeg prøver å gi han tid, avlede og at han får gjøre mest mulig selv i de situasjonene han ikke liker. Noen som har trøst eller råd for hvordan jeg kan få til dette bedre? Han får masse positiv oppmerksomhet ellers altså - men det er jo ikke sånn at han kan bestemme alt selv. Og set føles så vondt å måtte kle på han eller ta av og på bleie med makt, men må det av og til - andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg godt igjen i din beskrivelse:) Det er ikke lett med trass.

Gutten vår er også sånn i perioder, spesielt da han var ca 2 år. Nå er han 2,5år og vi har fortsatt mangen kamper til dagen. Han vil aldri skifte bleie og aldri sitte ved bordet å spise middag. Noen dager skal han ikke til barnehagen og noen dager nekter han å komme hjem fra barnehagen. Noen dager nekter han å stå på ståbrettet og nekter å gå.

Det eneste rådet jeg har til deg er å holde ut:) Var konsekvent og bestemt hver eneste gang. Ikke gi deg på ting du syns er viktig, de kampene må du ta. Gjør som du gjør...gi masse positive tilbakemeldinger og prøv å avled ham i de fleste situasjoner. Når ikke det fungerer så sier du at det er du som bestemmer og at sånn blir det. Må du kle på ham med makt så må du det. Har du prøvd å forberede ham godt på hva som skal skje? F.eks. si "om en liten stund skal vi skifte bleie" og "nå skal vi snart gå til barnehagen". Så får han litt tid på seg. Det fungerer ganske godt her i huset.

Gutten vår setter pris på å få lov å være med å bestemme om han vil ha blå sokker eller grønne sokker idag. Eller bestemme hva lillebror skal ha på seg eller hvilken av to par bukser han vil ha. Han kan også bestemme hvilken leke han skal ha med på badet da vi skifter. Men hvis han ikke kommer til badet selv eller han hyler og griner får han ikke ta med en leke.

Stå på! Jeg syns det høres ut som du har kontrollen jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...