Gå til innhold

Er det lov å la hunden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

stå ute og bjeffe hele dagen?? Naboen min har en liten gneldrebikkje som står mye ute alene. Hver gang vi er ute bjeffer den på oss, og hver gang noen går forbi. Har hørt den etter kl 23 også. Blir koselig til sommerer når uteplassen vår er rett ved der hunden står. Vi flytta hit i høst så jeg har liksom ikke hatt lyst til å klage før vi har hilst på de engang, og fordi jeg regner ikke med det hjelper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

Synes du skal klage først til dem å se om det blir bedre, noen bare driter i det og det skjønner jeg ikke. Har selv hund og aldri om de skulle fått stå ute på den måten... Så kan du anmelde dem faktisk, og da får de vel en advarsel fra boretslag dersom dere bor i det eller fra politi dersom dere ikke gjør det. Tror hvertfall at de gjør det!

Skrevet

Vi sliter med det samme! Nå har jeg sendt de x antall sms og ringt de flere ganger på grunn av de helvetes bikkjene. Legger det frem på samme måte hver gang: "Hei, det er fullt leven nede hos dere, har det skjedd noe? Trenger dere hjelp?". Hver gang: "Nei da, de har sikkert bare sett en rev, vi kommer snart hjem". Fader, man kan da ikke la de være alene ute når de holder på sånn! Og jeg ringer etter at bikkjene har bjeffa ett par timer eller når de bjeffer på natta altså. Blir det ikke en bedring til sommeren, når vi er mye ute, ringer jeg politiet! Ser innlegget mitt ble litt hissig gitt :)

Poenget; klag til de flere ganger og tar de seg ikke sammen, ring purken.

Og bare for å si det også; har vært hundeeier i 18 år selv, så jeg er ingen hundehater!

Skrevet

så lenge hunden har ett eget hus og gå i, og tilgang til vann, har de teoretisk sett lov til og stå ute å bjeffe hele dagen.

send inn en klage til politiet, ville jeg ha gjort

Skrevet

Hva som er lov og ikke på dette området kommer ann på hvor du bor. Kommunene kan ha egne forskrifter som regulerer hvor mange hunder man kan ha, om de kan stå ute osv.

I Asker er det for eksempel ingen begrensninger på antal hunder eller hvor lenge de kan stå ute uten tilsyn, men man kan i teorien få 6 mnd fengsel for å unlate å plukke opp møkka etter dem. Du må sjekke dette med din egen kommune.

Tidligere var dette regulert gjennom politiloven tror jeg. Nå er det kommunene som lager egne regler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...