Gå til innhold

Tror jeg blir gaaaaal!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man med to barn som sutrer og griner heeele tiden? De er ikke syke og har ikke vondt noe sted. Men dette er noe som gjentar seg hver eneste dag. Fra de står opp om morgenen, er de i tottene på hverandre og da blir det hyl og skrik med en gang. Hvis den minste ikke får viljen sin, eller møter den minste lille motstand, begynner hun å hyle og skrike. Vi prøver å forklare for dem at de må bruke inne stemme og ikke skrike for den minste ting. Men det virker som om det ikke går inn i det hele tatt. Det er greit at de kan leke, herje og tulle litt. Men disse to klarer ikke være "normale" i noen minutter en gang.

Spesielt helgene er slitsomme syns jeg. Hvis en av oss voksne skal prøve å ligge litt lenger om morgenen, så er det helt håpløst. De hyler og skriker så høyt at det nytter ikke å sove. Hva kommer det av at de må bråke og skrike hele tiden? Dette kan da ikke være normalt? Jeg blir helt sprø av å gå rundt og roe de ned hele tiden. Er nesten som en befrielse når mandag morgen kommer og vi kan levere de i barnehagen. Vanligvis skal man jo kunne kose seg litt i helga sammen med barna, men disse to gjør det veldig vanskelig får jeg si!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er de da??? =)

Skrevet

Var min tanke også.... Hvor gamle er de?

Skrevet

Eldstemann er 4 år og hun minste blir 2 år i mars. Må nevnes at hun har et temperament uten like. Skikkelig kruttønne. Den minste motstand og hun eksploderer av sinne. Ganske frustrerende får en si.

Skrevet

Mini er 2 år og 3 mnd.. Og vi har akkurat begynt med timeout bla.. det hjelper mye og han begynner og forstå.. Har du prøvd og starte noen rolige aktiviter.. Som og bygge lego, tegne , fingermaling ol??

Jeg har alltid hatt en regel der at man ikke skal bruke "utestemme" når man leker inne.. Så hvis han begynner og oppføre seg voldsomt og ikke oppfører seg spør jeg om vi skal avslutte det vi holder på med.. F.eks tegne.. Han sier da som regel nei.. Forklarer da at han må ha innestemme og ikke bråke sånn da.. Fortsetter han fjerner jeg den aktiviten og begynner med noe annet .. Og gjentar om det skjer det samme ved den leken..

Nå holder det som regel og spørre om vi skal avslutte leken eller oppføre oss.. For da vet han at vi fjerner det..

men det er viktig og ikke virke urettferdig.., men samtidig også gå igjennom med det du sier så de vet det ikke er tomme trusler du kommer med.. =)

Dårlig forklart .., men håper du skjønner.. =)

Er jo ikke akkurat lette aldre på barna heller.. hehe.. =)

Skrevet

Jeg har desverre ikke noe fasitsvar, men kan kansje komme med noen tips :)

- Har du vurdert trillepike noen timer i helgene? Jeg fikk det da sønnen min var 2,5 år. Hun passer 2 timer pr helg, sønnen min forguder henne.

- Er dere ute på turer / lekeplasser sammen som familie ? Ta med noe lunsj og la ungene rase fra seg i frisk luft.

- Hvis dere er to voksne hjemme - ta hver deres unge og gjør en rolig aktivitet - feks 4 åringen får bygge med pappa mens 2 åringen får gjøre noe med mamma.

Håper det bedrer seg - høres slitsomt ut !

Skrevet

Det er den yngste som er mest vanskelig å håndtere. Gutten er såpass stor, så han kan vi faktisk sette oss ned og prate med og få han til å roe seg ned. Han skjønner lettere hva som kan bli konsekvenser og er i det hele tatt en roligere person. Men det er vesle frøkna som virkelig er en prøvelse. Noen ganger blir hun så sint, så hun står bare og dirrer på gulvet og hyler så hun blir sprutrød i ansiktet. Nesten så vi ikke får kontakt med henne og bare må la henne kjøre seg ut og roe seg selv. Hun har ikke lært så mange ord ennå, men hun skjønner jo når vi snakker til henne og sier i fra om hva som er lov og ikke lov. Men hva hjelper det om vi tar en "time out" når det hele er i gang igjen etter 5 minutter. Hun skjønner ikke alvoret i det. Får bare håpe at dette går over etter hvert som de blir større, for akkurat nå suger det all energi ut av oss foreldre.

Skrevet

Vi er ganske flinke til å aktivisere dem hver for seg. Viktig å kunne ha litt alene-tid med hver av dem i blant, slik at det ikke hele tiden blir skrik og hyl om hvem som får lov til hva osv. De våkner ganske tidlig hver eneste dag, stort sett rundt kl halv 7. De har ikke før satt foten ut av senga, før de er i gang med å krangle, hyle og skrike. De ser kanskje litt på barne tv, men så fort vi snur ryggen til dem, begynner den minste å hyle og skrike, for da er de uenig om noe og krangler om det.

Bare etter noen timer, er vi faktisk helt utslitt - både far og mor. Nesten så vi ikke orker å starte med en ny aktivitet igjen, gå ut på tur el. Bare det å skulle kle på dem, er en prosess i seg selv. Da er det ville protester om å kle på seg osv. Dette høres kanskje helt forferdelig ut, men sånn er faktisk vår hverdag! Nesten så vi gleder oss til mandag morgen og kan levere dem i barnehagen og selv gå på jobb! Jeg vil ikke ha det sånn, for jeg elsker jo barna våre, men det blir bare så utrolig slitsomt når alt skal være en kamp.

Skrevet

Unger som kjeder seg bråker og sutrer. I stedenfor å prøve å roe dem bør dere prøve å finne på noe SAMMEN med dem. Da kan jeg garantere det blir bedre ;-)

Skrevet

Jeg kan love deg Ugla, at vi er mye sammen med dem og leker med dem. Leser bøker, tegner, leker med "leke-kjøkkenet" osv. Så de er ikke mye overlatt til seg selv

Skrevet

Turer ut i frisk luft, finne på noe litt spennende som skattejakt på stua hvis man er inne. Gi mye positiv oppmekrsomhet. Høres ut som om yngste er i trassalder, det går over og de kan avledes Har selv en 2åring som har perioder hun "klikker" i løpet av dagen. Jeg prøver å oversee " anfalla" hennes og setter meg ned med noe spennende slik at hun blir nysgjerrig og oer for å sjekke, så får jeg henne inn i leken og leker med henne i 15min tid..før jeg går over til å gjøre noe annet..ofte så sitter hun å leker med det jeg har funnet fram en stund til og årsaken til at hun ble sinna er da glemt for lengst..

Skrevet

Da tror jeg veldig seriøst jeg ville fått trillepike til minsten noen timer lør og søn sånn at storebror kunne fått litt ro og fred til å leke rolig med tingene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...