Nemesis Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Dette hører vel til på kranglesiden... Hva er det dere mener er galt med den? Tror vi har mye igjen for å lærer ungene å mene noe, være kritiske og kunne samarbeide, heller enn rene puggefakta. Hva skal man bygge byer i Belgia for i 2008. Bedre å lære seg å sile info og orientere seg i informasjonssamf. i og med at vi har så få privatskoler, og alle sosialiseres gjennom den samme skolemølla med de samme læreplanene, får vi en ganske homogen befolkning. Aberet er at vi er lite tolerante, bare tenkt på hvor "sære" og "rare" de fra Steinerskolen var...eller se på hvor dømmende alle på skravle er... Sammenligner med USA, hvor jeg gikk siste året på high school. Der var det kun mulitple choice og fakta som gjalt. Husker vi leste en bok, og skulle ha en quiz etter det første kap. Jeg var forberedt på å tolke, analysere, mene noe. Strøk med glans for sp. var av typen: Hva var det faren leste ved frokostbordet: a) et økonomisk tidsskrift de økonomiske delen i en avis c) en økonomisk rapport jah, who cares? hvordan lese en bok på en måte man får utbytte av... Vi ble testet hele tiden, og alle som en var av den typen. Hjemmearbeidene bestod av lukkede sp. Hvor du ikke trenger å forstå stoffet, bare finne det i teksten. Har tenkt en del på det, hvordan skolesystemet former folket sitt.
Nemesis Skrevet 10. februar 2008 Forfatter #2 Skrevet 10. februar 2008 Var 17 år den gang, og de fleste lærere og voksne kommenterte at jeg var så reflektert. Rart å tenke tilbake på, for det var jeg virkelig ikke. Men sammenlignet med jentene der borte, så ja.... Noen med grunnskoleerfaring fra andre land? En annen ting var at det var lett å få toppkarakterer der. De hadde et poengsystem, som ga deg poeng for antall riktige svar på tester, OG for å ha gjort leksene. På slutten av året summerte de poengene og så fikk du karakter etter prosenten du endte opp med. En A var da 90-100%. Det geniale var at du kunne gjøre en del frivillig arbeid mot slutten av året, hvor du fikk ekstra poeng. De tellte ikke med i høyeste oppnålige sum, men du kunne ta igjen "poeng" du hadde gått glipp av = belønning for hardt arbeid. Hva "belønnes" vi for i den norske skolen forresten? Å kunne skrive godt slår vel ut i de fleste fag. Andre ting?
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Innleggene dine var for ulne til at jeg klarer å mene noe om det du skriver.
___ Skrevet 10. februar 2008 #5 Skrevet 10. februar 2008 Etter min mening har elevene i den norske skolen blitt veldig bra på å tolke. Skolen oppfattes som et bra sted å være og elevene blir brukbare til å være kritiske. De fleste blir også ganske flinke til å jobbe i grupper. Det området jeg synes er voldsomt forsømte erpuggefagene. Det er nødvendig å ha gode bakgrunskunskaper og en god forståelse for faget. Det holder ikke å kunne søke seg frem til informasjon. Jeg er for eksempel ganske flink til å finne relevante lovtekster, men så lenge jeg ikke har studeret jus er det en stor fare for at jeg overser noe vesentlig og tolker de lovene jeg finner galt. Man bå faktisk ha mye kunskap inne for å kunne vurdere hva som er relevant informasjon. Evnen til å regne uten kalkulator er elendig. For at man skal kunne komme videre med et fag som mattematikk må man forstå hvordan formlene fungerer. Kalkulatoren og formelsammlingene burde derfor fjernes fra undervisningen, i hvertfal på barne og ungdomsskolen. I steden burde det være mer pugging. Kansje kjedelig for en del, men viktig. Jeg tror til og med det var lurt den gangen de minste elevene måtte pugge salmevers. Akkurat hva de pugget var jo ikke så nøye, men det å lære seg å huske ting utenatt er en evne skolen burde legge mye mer vekt på å lære elevene, spessielt de første årene.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #6 Skrevet 10. februar 2008 Det er ingen motsetning mellom pugg og refleksjon, derimot grunnleggende umulig å reflektere utfra et manglende kunnskapsnivå.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #7 Skrevet 10. februar 2008 Ja, nøyaktig hva sier det sug lut? Jeg er lutter øre.
Gjest Skrevet 10. februar 2008 #8 Skrevet 10. februar 2008 Beklager, vi er utsolgt for virtuell pipette.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #9 Skrevet 10. februar 2008 Du skulle nok trengt å pugge litt mer på skolen HI, for innleggene dine er proppfulle av irriterende feil som gjør det vanskelig å ta det du skriver seriøst.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #10 Skrevet 10. februar 2008 Du skulle nok trengt å pugge litt mer på skolen HI, for innleggene dine er proppfulle av irriterende feil som gjør det vanskelig å ta det du skriver seriøst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå