Lille-My,75 Skrevet 10. februar 2008 #1 Skrevet 10. februar 2008 Jeg har en sånn guffen smak i bakerst i munnen som gjør at jeg blir ekstra kvalm, og ingen mat smaker godt lenger... Smaken er på en måte "bitter" eller "jernaktig". Vanskelig å forklare - finner ikke helt ordene. Noen andre som har det sånn? Lurer på om det kan henge sammen med svangerskapskvalmen og vil forsvinne når kvalmen går over? Det hadde vært så deilig :-) Savner så veldig å kose meg med maten... Noen som vet?
to-em Skrevet 10. februar 2008 #2 Skrevet 10. februar 2008 Vet veldig godt hva du mener. Salte drops hjalp for meg, enliten periode i alle fall. Men jeg er nå i uke 19 og har det fortsatt innimellom, men det skal sies at jeg er kvalm endaogså. Lykke til
lin76 Skrevet 10. februar 2008 #3 Skrevet 10. februar 2008 Jernsmak i munnen er veldig vanleg, og går visstnok over etter kvart. Eg las ein stad (finn det ikkje igjen no, sorry) at det KUNNE vera teikn på jernmangel hos mor, så sikkert lurt å ta multivitamin med jern i tillegg til folat no starten, før du får målt jernlager hos lege på første kontroll. Gjer i alle fall ikkje skade! Manglar også matlyst, sjølv om eg ikkje har jernsmak. Men "alle" som har fleire barn frå før, seier at den kjem (ofte meir enn ønska også, hehe!), så det er visst bare å venta til det ordnar seg av seg sjølv. Lukke til!
Ullbærta Skrevet 11. februar 2008 #4 Skrevet 11. februar 2008 Det med sammenheng med jernmangel høres sannsynlig ut. Jeg hadde massevis av jern i første svangerskap og da kjente jeg aldri denne smaken, nå er jernlageret mitt helt skrapa, og jeg har kjent "jernsmaken" siden jeg ble gravid. Er ikke noe særlig, føler at jeg må pusse tennene hele tiden men det hjelper jo ikke det heller. Tar tid å bygge opp jernlageret for jeg klarer ikke spise jerntabletter eller mikstur, magen går helt i stein. Appetitten er ikke enorm for tida heller så det blir begrenset med inntak av jernholdig mat også. Trøtt, sliten og andpusten blir man også av så lite jern.
Lille-My,75 Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2008 Takk for tilbakemeldinger! Jeg pusser også tenner i ett kjør... :-) Snakket med mamma, og hun hadde problemer med lave jernnivåer da hun gikk gravid. Kan hende jeg er arvelig belastet :-) Lav blodprosent harmonerer godt med at jeg også er fryktelig trøtt og sover 10-14 timer i døgnet. Får nok sjekke blodprosenten på førstegangskontroll og ta multivitamintablettene mine.
Ullbærta Skrevet 12. februar 2008 #6 Skrevet 12. februar 2008 Ja det er ikke alt som er like fint å arve - jeg har det nok også etter mamma at jeg fort får lite jern. Har imidlertid ikke lav blodprosent likevel, men det virker som alt jernen jeg får i meg går direkte i "produksjonen", ingenting som lagres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå