lillegutt mars o7 Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 Hva menes egentlig med dette uttrykket? Noen pedagoger eller andre her inne som har peiling?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. februar 2008 #2 Skrevet 9. februar 2008 Å la ungen ta ansvar for sine valg. Feks om han går uten jakke, blir han kald. Og han skal lære at noen valg er upopulære, og gjør folk sinte. Feks om han ødelegger noe eller sier noe stygt. Ungen skal lære av sine handlinger, ikke av dine formaninger. Vi praktiserte dette på vår mellomste som har adhd da han var 8. Det funka fint, mye mindre kjefting og mer læring. Det betyr i alle fall ikke ingen oppdragelse som de fleste her inne tror.
lillegutt mars o7 Skrevet 9. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. februar 2008 Nå høres jeg gjerne litt dum ut,men...hvis ungen går uten jakke og blir kald,da blir jo ungen syk?! Når er det vanlig å starte med denne typen oppdragelse? F.eks en på 2 år vil jo gjerne ikke forstå eller huske at en ble syk,og da er det vel ikke noe poeng?For da har vel ikke ungen lært noe? Prøver å sette meg inn i tankegangen nå.Foreldrene blir ikke sinte å kjefter,men ungen lærer at andre kan bli det?Har jeg forstått det riktig?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 9. februar 2008 #4 Skrevet 9. februar 2008 Man må jo beskytte ungen til en viss grad, og dette er ikke noen metode som egner seg for 2åringer fordi de forstår ikke konsekvenser av å gå uten jakke. Men en 6 åring kan du fint forklare at han vil fryse og bli syk. Så får han bli det. Til en viss grad. Men man kan ikke la ungen gå uten jakke i 20 minus heller, man har jo ansvar for å beskytte dem. Så i alle henseende kan man ikke bruke denne metoden. Feks om ungen vil leke på E6. Det kan han ikke. Punktum. Og en 6åring som går uten jakke og fryser kler på seg neste dag. Helt sikkert, for dette var noe av det vi sleit med. Og han lærte at jakke var lurt.Han lærte og at mammas tips ikke var så dumme. For jeg sier jo at han bør ha på jakke. men jeg krangler ikke for å få viljen min. Foreldre kan og bli sinte, og skal bli sinte om ungen ikke oppfører seg eller bryter regler. Men i stedet for å skrike masse i forkant, får man heller ta det i etterkant.
lillegutt mars o7 Skrevet 9. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2008 Ok. Takk for svar =) Reagerte bare på noen som sa de bruker fri barneoppdragelse på deres sønn som er 2 år og 6 mnd.Og lurte egentlig litt på hva det var,og om de selv egentlig vet hva det er.. Og hvis det er slik som du sier her,så passer det ikke for så små barn. Hvis en planlegger å bruke denne metoden,hva slags oppdragelse bruker man fram til barnet er stort nok til å forstå dette med konsekvenser og slikt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå