Gå til innhold

Angående morgenrutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kanskje litt for behagelig rutine med datteren min om morgenen.

Hun våkner i 8-9 tiden for mat, jeg ammer henne til hun sovner og går deretter i dusjen og spiser frokost. Hun våkner etter en time halvannen og da begynner dagen for henne. Nå begynner jeg å lure på om dette ødelegger for kveldsrutinene. Vi prøver å få henne i seng rundt kl 19-20, først amming, så bad og deretter en flaske MME (jeg har ikke nok melk om kvelden), men hun sovner aldri før 23-00 uansett.

Bør vi stå opp tidligere for at hun skal bli trettere om kvelden? Blir takknemlig for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Dette ser ikke så verst ut til å ødelegge leggetid til dere. Ikke at jeg er noen ekspert selv ( vi er B-mennesker hele familien ), men det er jo ganske likt det som andre erfarne mødre skriver her. Hvor gammel er babyen da ? Jeg har lest og hørt fra mange, at om man klarer å holde babyen våken mellom kl. 17 og 20 om kvelden, så er det myyye lettere å få de til å sovne tidligere . Nå skriver du at du vil helst ha henne i seng til 19-20 , men kunne det ikke være løsning å forskjøve leggetid til sånn 21-22, for eksempel ? Jeg tror det er det når og hvor lenge hun sover sin siste lur , som er mer avgjørende her. Hvis du ikke lar henne å sove lenge da, hjelper det kanskje å sovne tidligere for natten.

Skrevet

Åja, det burde jeg jo ha skrevet - hun er 3 måneder:-)

Skrevet

jeg har tvillinger på 8 uker:) jeg får ikke mine i seng før i 12 tida... men da sover di ofte gjennom hele nattan hvis di har spist godt før di sovner. da våkner di sånn ca i 7-8 tida. så får di mat og sovner igjen til kl er 11-12 ca... så kan vel ikke klage tror jeg...?

Skrevet

Min svigersøster som er veldig flink med sine tre barn fortalte en gang at inntil barnet er 4 mnd er det en god del tull og kaos med sovingen. Det var bl.a. hun som ga oss tipset om "våkentid " mellom 17 og 20. Datteren min er nettopp fylt 4 mnd, og vi har innført litt mer kveldsrutiner, men sliter fortsatt en del med å få henne til å sove. ( som sagt B-gjengen)En god stund fikk vi henne ikke til å sove før kl 01 om natten, og dette var slitsomt. Nå begynner vi kveldsstell kl 21, men hun sovner uansett rund 23. Klarer ikke å holde seg våken mer enn 1,5-2 timer om gangen på dagtid, så med tipset fra svigersøster må vi nok vente litt.

Jeg tror ikke det forandrer noe om dere står opp tidligere når hun er så pass liten. Det har vi forsøkt og noen ganger, og effekten var slik at hun var stuptrøtt etter 30-45 min og sovnet ofte sittende i vippestolen sin. Så jeg tror at dere må vente inntil hun blir litt eldre , da blir det lettere å regulere leggetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...