Gå til innhold

skillsmisser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så rart å tenke på at halvparten av alle ekteskap brytes. Jeg kjenner alvorlig talt bare et ekteskap som ikke holdt, av folk jeg kjenner altså. Det inkluderer foreldre til venner, venner av foreldre etc, vennepar, kolleger etc.

Jeg tror på statestikken altså. Lurer bare på hvem alle disse menneskene er. Er det sosial klasse betinget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe... og hvilken klasse kommer du fra?

Skrevet

ha ha..ja det kan du si, jeg ser hvor dumt det ser ut nå, jammen godt jeg er anonym. nei jeg mente vel om det er mer vanlig i noen miljøer enn andre, se bare veldig lite til det der jeg kommer fra

Skrevet

Jeg vokste opp i et lite bygdemiljø med mye gårds drift. Først nå de siste årene har det vært skilsmisser i dette miljøet, så er vel litt forskjeller fra sted til sted.

Skrevet

Det er jo faktorer som spiller inn på skillsmissestatistikken

- penger, særlig lite av dem

- alder, særlig lite av den

sikkert mer og, men husker ikke

Skrevet

ha ha, lite av alder ja.

kan faktisk tenke meg at lite penger, eller kanskje heller dårlig økonomi, er en faktor som øker skillsmisse statistikken. det tærer utrolig på et forhold. Dermed er det vel litt sånn da, at sosial klasse har en betydning for skillsmisser.

Skrevet

sosial arv har mye å si. Viss foreldrene dine er skilt øker dette sjansen for skillsmisse betraktelig. Har dere begge skilte foreldre er visst sjansen for skillsmisse svært stor

Skrevet

Så da har ikke jeg & samboer en sjangs da med andre ord? =)

Sørens, dumme foreldre som lager så dårlige fremtids utsikter for oss.

Dem skulle heller blitt i sine dårlige forhold slik at statistikken for oss hadde sett bedre ut.

Skrevet

Det er jo bra at folk kommer seg ut av dårlige forhold, eller har jeg misforstått?

Heller skilt en misserabel.

Skrevet

Det er mer sannsynlig at et ekteskap varer hvis følgende kriterier er oppfylt:

Paret ble sammen da de var over 23 år

De har ikke vært samboere før de giftet seg

De har foreldre som ikke er skilt

De har religiøs tilhørighet

Skrevet

Nå er ikke skilsmisser nødvendigvis en dårlig ting. Det å ha en sosialt akseptert måte å komme ut av et dårlig ekteskea er et stort gode. Jeg tror faktisk ikke at dagens ekteskap er så mye dårligere enn tidligere tiders. Forskjellen ligger nok heller i at i dag har det blit mye enklere å gjøre noe med problemet.

Om vi går bare 50 år tilbake i tid var det forferdelig mange som følte seg tvunget til å bli i et ulykklig ekteskap både på grun av økonomi og på grun av samfunnets stigmatisering. Utviklingen i skillsmissestatestikken er derfor etter min mening noe av det mest posetive som har hendt de siste 100 årene.

Skrevet

selv om jeg synes du argumenterer godt er jeg ikke helt enig. mange tar for lett på det å skille seg. Men på en måte er jeg også helt enig, skillsmissestatistikken minner oss alle på at vi ikke burde ta ekteskapet for gitt men jobbe med det, slik at begge parter er lykkelige.

Skrevet

Det er klart at en del tar for lett på det å skille seg, for ikke å snakke om å gifte seg. Det er vel heller ikke sikkert at folk blir lykkeligere av å leve i kun et forhold hele livet enn om de gå gjennom en eller flere skilsmisser.

Den eneste store ulempen i forhold til skilsmisser som jeg kan se er problemee med barnefordeling. Der har jeg desverre ikke kunskap nok til å komme med gode løsninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...