Gå til innhold

Når går man opp i vekt??


ChellBell - har født!

Anbefalte innlegg

Det er så lenge siden jeg sist var gravid, så dette husker jeg ikke en gang... Når er det man begynner å merke på vekten at man er gravid?? Med en gang? :S

 

Jeg går på en lav-karbo diett (jeg spiser karbohydrater bare ikke så mye), laget av en personlig trener for å gå ned noen kilo - så jeg bare lurer på hvor vanskelig og mulig er det å gå ned i vekt mens man er gravid??

 

Jeg vet at diett og graviditet er en tema som lett kan føre til heftige diskusjoner, men bare for å si det så er dette mer en livsstilendring enn slankekur. Jeg har justert på måltidene min, men får allikevel i meg alt som er av vitaminer, mineraler osv. osv :o) Baby kommer selvfølgelig først ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, lavkarbo-kosthold er det mange som mener mye om.. Jeg har som deg også tro på at det å spise mer proteiner og droppe karbohydratene fra pasta, poteter, ris osv og heller velge karbo fra planteriket, er en sunn livsstil. Man får mer balansert blodsukker og kan - hvis man er streng på karbo inntaket, lett gå ned i vekt (fordi kroppen omgjør fettreservene som er på kroppen til energi). Man er da i det som kalle ketose. Hvis du søker litt rundt på nettet vil du se at det er lite å finne om ketose og graviditet. Jeg personlig tror ikke det er noen god kombinasjon. Det å være på diett i svangerskapet er vel strengt tatt mest aktuelt for de som er helseskadelig overvektige. Men tror fullt og helt på et generelt proteinrikt kosthold under graviditeten - og på lite inntak av sukker og stivelse. Det er som sagt slik vi er skapt for å spise - så det er ikke farlig. Men vi må huske å få i oss frukt og grønt! OG så er det nå en gang slik at vi som gravide kommer til og SKAL gå opp i vekt, DET er det ingen vei utenom. Og du som trener i tillegg vil nok holde deg sunn og frisk gjennom svangerskapet - uten for mange overflødige kilo:-) Når dette er sagt så skjønner jeg dine tanker rundt det å skulle gå inn i en annen "form". Det er nok en omstilling vi alle kjenner - og er spente på!

 

NB: På ketolyse-kuren som jeg har lest om står det at man IKKE skal benytte seg av denne om man er gravid.

 

Lykke til med svangerskapet og kos deg med biffen :-)

 

fnikkenick

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Å gå i ketose har jeg ingen planer om! Jeg har aldri vært såå ekstrem med lavkarbo kostholdet at det har vært aktuelt. Jeg spiser gjerne pasta (helkorn) og ris (villris), men veldig lite av det.

Målet mitt er å gå ned i vekt under svangerskapet - dvs. at jeg kan gjerne gå opp 5 kg, men at det bare er baby +++ og slik at jeg veier mindre etter fødsel enn jeg gjør nå. Vet det er mange som får til det og tror ikke det er uoverkommelig. :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen:-) Helt enig med deg - så lenge du ikke er i ketose er det bare å kjøre på, vil jeg tro. Trodde du mente en sånn ekstrem, ketose-diett, jeg - og det er nok ikke lurt:-) Tenkte selv å spørre legen når jeg er på første kontroll for å høre mer om mye proteiner i kostholdet når man går gravid. Har som du sier også hørt om mange som velger det, og særlig de som trenger gå litt ned i graviditeten - heller enn opp. Fortell gjerne hva legen din svarer deg når du er på kontroll!

 

Tips: ta en titt på lavkarbo.no - masse gode mattips og diskusjonsforum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...