Gå til innhold

KLATRER UT AV GRINDSENGEN!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gjøre? Hun har alltid vært litt grinete når hun skal legge seg, og "klaget" i noen minutter, og stått og turnet i sengen, og villet at jeg skulle hente henne, når jeg har lagt henne. Men hun sovner alltid etter en kort stund. Nå plutselig har hun begynt å klatre ut av sengen. Og jeg har ikke sjans. I kveld begynte jeg å legge henne halv syv, som vanlig.. nå er klokken snart kvart over åtte og hun hyler som en stukken gris, og klatrer ut hele tiden. det er trapp utenfor døren, så jeg må sitte å passe på. hvis jeg lukker den hamrer hun løs som en gal. hva skal jeg gjøre? grindsengen er på det nederste trinnet. trenger hjelp nå. hun er stuptrøtt men fortsetter å klatre ut hele tiden. det går ikke å legge henne i min seng... det var slik ved formiddagsluren også, selv om hun var trøtt klatret hun utav hele tiden, og hyyylte når jeg la henne oppi igjen. det endte med at jeg måtte kjøre en tur ut, så hun sovna i setet... hun er 19 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har desverre ikke så mange gode ideer til deg. Tulla gjorde det samme her og, men var ikke så vannskelig og legge da. Men vi byttet seng da hun ble 2 år. Da kom hun greit både ut og opp i senga alene.

Skrevet

Jeg tror du bare må være streng og legge ho i sengen igjen. Tilslutt skjønner ho at det ikke er vits i å fly ut. Kan sikkert ta opp til en uke.. Ring helsestasjonen på mandag, hvis det ikke har blitt bedre. De har gjerne gode råd.

Skrevet

lillebroren min klatret ut av grindsengen før han var fylt året, de var på med seler om natten...

men vist hun er så grinete, kanskje sover hun for lenge på dagtid???

Skrevet

Ikke gi deg!! Det er det viktigste. Hvis du legger henne i sengen med det samme hun står opp gang på gang, vil hun gi opp etter en stund. Hun vil sikkert prøve seg igjen i morgen, men vil gi raskere opp for hver gang. Så lenge du er helt bestemt og hun ikke ser at du tviler på det du gjør, vil hun nok godta sengen etter et par-tre dager.

Det er viktig å ikke gi henne spesielt med oppmerksomhet selv om hun er vanskelig. Første gang kan du forklare henne at nå må hun legge seg og sove, at du er glad i henne og at det er natta. Andre gangen holder det å si nå må du sove, natta. Tredje gangen kan du si natta, fjerde gangen og utover ikke noe. Bare ta henne opp og legg henne ned. Hun vil nok hylgrine når hun skjønner hun ikke har noe hun skulle sagt, men tror absolutt at dette er den mest effektive metoden.

Vi har innført leggerutiner på lignende måte og datteren vår er nå en engel å legge. Hun er nå 2 år og vi har akkurat byttet ut grindsengen og det går helt fint. Vi bare legger henne i sengen, klemmer henne, sier god natt og går ut, så sovner hun av seg selv.

Lykke til!

Skrevet

Har hun forresten en bamse eller noe sånt i sengen? Det kan hjelpe veldig på at hun roer seg i sengen hvis hun har en bamse hun bryr seg om sammen med seg.

Skrevet

hehehehehe

unnskyld at jeg ler asså, ikke ondt ment, men:

Da jeg var lita gjorde jeg akkurat det samme, og mamma satte seler på meg. vi hadde soverom i 2 etasje, og sanneligen, der sto jeg i døra nede på kjøkkenet med madrassen på ryggen gitt!!!

Det som fungerte for mamma var å gi meg ei ny seng uten sprinkler, og fortalte meg at jeg var stoor jente å klar til å sove i storjentesenga!! blei rolig da gitt! men jeg var vel omtrent 2år jeg da, så er vel kanskje litt tidlig.

må nok bare være sta og legge henne ned igjen helt til hun slutter. vis du er der, men ikke noe kos eller noe slikt, nå skal hun sove. håper nå hvertfall du får lagt henne til slutt, kan ikke være no særlig å være midt i det nei :S

Skrevet

Dette minner meg om historien om min søster da ho var lita. Det var før min tid, men historien har dukka opp endel ganger. Dette var en kveld da pappa var aleine hjemme med ho. Han gikk opp og la ho, men så stod ho plutselig nede hos han igjen. Etter gjentagelse ett par tre ganger spurte pappa om han kunne få se åssen ho gjode det. Søster'n viste han stolt åssen ho gjorde da klatra over. Da tok pappa ei lekegrinn og bandt fast over senga, så var det fort slutt på det.. hehe.. Ser det lissom for meg.. hehe..

Vet også om noen som har laga "grinn-lokk", da de slet veldig med dette. Kunne kanskje vært en ide. Klart dette er jo no man kan diskutere, men kan jo væra greit for jenta di å få sove...

Skrevet

Heisann!

Du kan jo også kjøpe en slik "pose" med glidelås så klarer ikke barnet å klatre ut av sengen.... Det har fungert for oss! :-)

Skrevet

Eg ville bytta seng slik at ho kunne komme seg opp att i senga sjølv og. Vi hadde ein slik periode med guttungen. Han fekk hyle frå seg, og dundre på trappegrinda. Snakka til han med rolig stemme og fortalde at vi var her, og at det var sengetid. Etter ei vekes tid gjekk det heile mykje roligare for seg, men det var vanskeleg å gjennomføre. Ikkje kjekt å høyre ein stuptrøtt elskling rote på til halv ti om kvelden. Men han sovna i senga si kvar kveld, og etterpå har vi hatt lite problemer med at han står opp att.

Skrevet

Jeg må si jeg reagerer litt på alle forslagene som innebærer fysisk kontroll over barnet. I form av seler, "fengselsseng" o.l. Er det virkelig slik dere vil kontrollere barnet deres? Når dere ikke klarer det med å snakke med dem og vise dem at dere bestemmer, så må dere ty til slike middel? Syns absolutt man bør klare å være så bestemt at barnet lystrer uten den type hjelpemidler. Ikke for å dømme noen, bare syns det virker merkerlig og kan ikke skjønna at barnet har godt av det heller.

Skrevet

Legg henne over i vanlig seng. Hun klatrer jo ut av barnesengen likevel.

Start forberedelsene om at hun skal legge seg snart, tidlig. så er hun forberedt når tiden kommer. Forklar at nå skal du spise kvelds, så skal vi ta på nattdrakt for du skal legge deg og sove til det blir morning. osv.........

Sitt utenfor rommet hennes til hun sovner. Dere bør også gå inn til henne (med jevne mellomrom) å si at dere er her å passer på henne så nå må hun legge seg til å sove.

dette pleier å fungere etter noen dagers innkjøring.

Vet flere som har fått ca samme beskjed når de har gått på slike søvnkurs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...