Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 Når folk ikke kan si kj, skj lydene ! sier sjole (kjole), søttkakker(kjøttkaker), lær å snakke folkens.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #2 Skrevet 9. februar 2008 Helt enig!! Ikke bare når de snakker, men har du sett hvordan noen skriver noen av disse ordene?? Det staves sjeldent - ikke skjeldent! Og nysgjerrig...ikke nyskjerrig..!! Hvorfor er dette så vanskelig å lære seg???
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #3 Skrevet 9. februar 2008 man må jo lære noe på skolen! det er faktisk en grov skrive og tale feil. Vi må bevare det norske språket.
mamma til twins Skrevet 9. februar 2008 #4 Skrevet 9. februar 2008 Hallo, dette har vi snakket om før- Det du sier er en grov feil. Språket er i konstant utvikling, deriblant sj/kj/skj-lydene som utvikler seg til å bli en og samme lyd. Du kan protestere så mye du vil, men om en god del år fremover (etter at både du og jeg har avgått med døden), så kommer alle i Norge til å ha denne talemåten i tillegg til å skarre på r-ene. Det var jo bare å følge med litt da man gikk på gymnaset, så er jo dette veldig greit- Må vel si det er verre med de som ikke klarer skille på hun og henne. Det er feil det.
Turid Laila Skrevet 9. februar 2008 #5 Skrevet 9. februar 2008 Sånn som det her? Jeg og en venninne gikk til byen, så så henne en kjole som henne hadde skikkelig lyst på. Jeg sa henne bare kunne kjøpe den, for den var fin på! Skjønner ikke hva som er irriterende med det altså!
Gjest Skrevet 9. februar 2008 #6 Skrevet 9. februar 2008 Og vet du hva jeg blir sinna over, at MENNESKER som deg ikke kan innse og realisere at faktisk ikke ALLE skriver LIKE bra SOM deg!!!! Var det irriterende når jeg MARKERER det jeg vil UTTRYKKE!
Ikkelektuell Skrevet 9. februar 2008 #7 Skrevet 9. februar 2008 Når jeg leser innleggene dine får jeg bilder i hodet av et smurfebarn som forsøker å hoppe opp og bite voksne mennesker i kneet. *humre*
Gjest Skrevet 9. februar 2008 #9 Skrevet 9. februar 2008 Lille my takk..der har du meg! Kan jeg være så snill å få litt pupp av deg, eller muligens smake på kneet ditt..eller fittesaft..det du foretrekker..smak og behag, håper bare det ikke smaker sur reke! *ler*
Gjest Skrevet 9. februar 2008 #11 Skrevet 9. februar 2008 Nå må du faen meg VÅKNE OPP...vakttårnet! Jeg skal velsigne deg...! Kom bli med, jehovas vitner er rett rundt neste sving..!
TrustNoOne (but Me) Skrevet 9. februar 2008 #12 Skrevet 9. februar 2008 Jeg MÅ ha gått glipp av noe i kveld....! *typisk at det er action på bim når gubben inviterer på romantisk middag i by'n*
TrustNoOne (but Me) Skrevet 9. februar 2008 #14 Skrevet 9. februar 2008 Dog, det var en veldig god middag....Får ta opp til vurdering om jeg skal lage meg et varslingssystem for slike episoder til en annen gang. Fysj, føler meg nesten litt snytt, ass.
♥gullegull08♥ Skrevet 10. februar 2008 #15 Skrevet 10. februar 2008 He he. derfor skal jeg ikke gi barnet mitt navn som kjersti (sjesti) og kirsten(sjisten) o.l. Er vestlening og utalerrrrrrrrrrrrrrrr alle bokstaverrrrr. hehehe! Men bor på østlandet og har noen i svigerfamilien som ikke klarer å utale kj-lyden.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #16 Skrevet 10. februar 2008 Personlig ville jeg vel trodd det er en smule pinlig å "bomme" på skj og kj lydene....F.eks skjede og kjede har to vidt forskjellige betydninger... "Så fin skjede du har". Tror jeg hadde blitt litt satt ut av en slik kommentar.. Selv om språket vårt er i konstant utvikling, er det ikke noe vits i å drite seg så fullstendig ut ved å ikke gidde å lære seg språket ordentlig. Er ikke så himmla vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #17 Skrevet 10. februar 2008 jeg har full respekt for lese og skrive problemer noe som jeg slev har men jeg klarer da å si kjole, kino, kjøttkaker osv. For meg har ikke det noe med utviklig av språket. Det er uvitenhet.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #18 Skrevet 10. februar 2008 Visste dere da min mamma gikk på skolen, måtte elevene sitte igjen om de ikke lærte seg å snakke rent? Tenk om den disiplinen hadde funnest i skolene i dag. Dette var i Bergen på 50-60 tallet. Er så glad jeg har vokst opp en plass hvor skjøttkaker, skjino og skjoler ikke eksisterte.. hihi.. "skal vi gå på skjino??" -Ski no?? Det er jo ikke snø ute.."
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #19 Skrevet 10. februar 2008 Du skriver jo feil selv. Det heter skrivefeil og talefeil. Altså skrive- og talefeil. Sorry, måtte bare bemerke det. Jeg er litt nazi på rettskrivning.
Ikkelektuell Skrevet 10. februar 2008 #20 Skrevet 10. februar 2008 Språkutvikling er bare en dårlig unnskyldning for verbal latskap.
mamma til twins Skrevet 10. februar 2008 #21 Skrevet 10. februar 2008 Herregud... Ja, dere vet sikkert mer enn språkforskerne. Jeg tar av meg hatten for de allmektige språkviterne her inne på krangle.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2008 #22 Skrevet 10. februar 2008 Er noe av det dummeste jeg hører! Voksne mennesker som later som de ikke kan si kiosk og kjole. Men språkforskere tror faktisk at dette kan bli en ny utvikling av språket rundt Oslo-Bærum, at det blir vanlig. Faktisk ikke tull! Men helt på trynet!
Ikkelektuell Skrevet 10. februar 2008 #23 Skrevet 10. februar 2008 Så hvis bare mange nok uttaler et ord på feil måte, så kan man kalle det utvikling? Et språk er i konstant utvikling, men det betyr ikke at man kan tillate seg hva som helst bare mange nok er med på det. Noen av oss er interessert i å bevare språket også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå