Gå til innhold

Lengde livmorshals

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at livmorshalsen blir annerledes/kortere under svangerskap?

Føler min nesten har forsvunnet jeg... Litt småskummelt. Er 16 uker på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men den hovner litt opp sånn at den trekker seg mer bakover å blir flatere.Det er ikke lurt å kjenne inni der etter man har blitt gravid.Om du må så sørg for å være helt ren for å unngå infeksjon.Men helst la være.Jeg er en erfaren tappetafser selv men i graviditet skal man ikke gjøre det.Lykke til videre.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva dere skal inn der å kjenne selv etter jeg, helt ærlig. Det er stoooor fare for infeksjoner og risiko for å gjøre "mer skade enn godt".

Livmorhalsen/cervix lukker seg når man gravid, Den lukkes og trekkes bakover. Man kan se bilder av det om du søker på feks ordet cervix på nettet. Den er normalt ca 4-5 cm lang ved normalt svangerskap, og omtales av legene som "lang og lukket" når alt er normalt. Etterhvert som fødselen nærmer seg, så blir denne kortere, og når du er i fødsel blir en avflatet og åpnes.

Når man står i fare for for tidlig fødsel sjekker legen evnt åpning og måler lengde med innvendig UL. Det er sjelden de kjenner etter, de måler kun med UL og er alt normalt kjenner de ikke etter.

Derfor bør ikke gravide heller rote rundt inni der selv...

Skrevet

Til anonym over her....Tror ikke 4-5 cm er normal lengde...Jordmor sa iallefall at 4-4.5 cm er så lang den kan bli, og at hvis den er mellom 2-4 cm og lukket, er det veeeldig bra!

Men dere har helt rett i at å drive å kjenne der "inne" er ikke bra! Den flater ut i den enden som er inn mot skjeden, men det betyr ikke at den er avkortet. Den kan fortsatt være lang i "andre enden";-) Pga, infeksjon og at hvis du "driver" mye der inne, så kan den åpnes av det, skal man IKKE kjenner på livmortappen selv, men heller oppsøke lege hvis man er usikker;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...