Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 Heihei Jenter:) Akkurat nå sitter jeg med utrooolig mange spm her, mulig det er noen her inne som kan hjelpe meg? Det blir jeg glad:) Min situasjon er at jeg er LITT usikker på hvem som er barnefaren, men er 95 % sikker på at Y er barnefaren, og ikke X. Jeg og Y hadde bare en greie på gang, og etter en fuktig kveld ut på byen ble jeg gravid. Jeg er 14uker på vei:) Men, saken er.. At Y er en veldig vanskelig og kravstor person, han har ment hele tiden at han skulle bli med på ultralyd/fødsel, men det har jeg sakt at det vil jeg ikke. Da jeg heller vil ha en person med meg som jeg kan stole på!! Jeg er vell ikke egoistisk?? :/ Y krever også at han skulle ha farskapstest NÅ, av fostret inni magen, altså fostervanssprøve, men det sa jeg til han at han bare fikk pent vente til etter fødselen. Det er slitsomt at han er så "dum" om jeg får si det, at han tror at han kan kreve det NÅ bare for at han ikke vil vente.. Det er jo en liten risiko med det også! Tror heller ikke det er låv i Noge!? Når det kommer til samvær og "deling" av babyen, når den tid kommer, så er jeg veldig rett for at Y kommer til å dukke opp på døren min HVER dag, for å tresse den lille.. Hadde ikke forundret meg om han bare kiom å hentet den lille heller, da han er veldig kravstor!? Det at han skal komme hver dag, og være hjemme hos meg, jeg bare grøsser ved tanken.. Det kommer jo til å bli grusomt!!! Vi kjenner ikke hverandre, får heller ikke til å komunisere på en grei måte.. Så langt etter det ble "slutt" mellom oss, har vi bare snakket via internett. Jeg er utrolig nærvøs og redd for hvilke "påfund" Y kan komme på å finne på etter at ungen er født.. Hjelpes min! Blir kjempe redd.. Er jo egentli bra at Y vil ha noe med barnet å gjøre, er jo kjempe bra! Jeg kommer heller ikke til å nekte samvær når den tid kommer! Men, det blir bare så ekstremt til tider! Er veldig redd på hvordan alt kommer til å bli.. Hva hvis liksom.. (Noen ganger håper jeg virkelig at X er barnefaren, han er ikke noe ekstrem) Ja, jeg høres sikkert veldig egoistisk og hystreisk og redd ut her.. Jeg er bare kjempe redd om Y kommer til å "plage" meg hver dag fremover! Liiiv redd egentli... * Noen her med erfaring fra farskapstest? Jeg tar vid NAV da jeg ikke har råd til å betale for en privat test, noe som var svæært dyrt. * Hvordan blir det med barnebidrag? Får jeg ikke bidrag av han som er barnefaren den tiden vi ikke vet hvem som er far? * Blir barnebidraget etterberbatalt? * Kan han som er barnefar bestemme at jeg SKAL sette inn barnetrygd pengene på en konto til barnet? * Hvordan blir det med samvær osv etter fødselen? Kan bf dukke opp hver dag? * Kan Y komme å kreve at han skal se den lille, når det ikke er kommet noe svar på farskapet? Ok, dette ble veldig rotete! Ikke døm meg, jeg har skrevet dette i litt frustrasjon da;) Håper på svar! Takktakk
Singelmamma og banden Skrevet 9. februar 2008 #2 Skrevet 9. februar 2008 Ikke lett dette. Jeg har alltid visst hvem som er faren, men fedrene har ikke villet høre på meg, og det er blitt dnatest på de to siste. Så for å svare på dine spm: * Når barnet er født går fødselsmeldingen til folkeregisteret, og ved mangel på far sendes papirer til nav som ber far skrive under innen en viss frist - gjør han ikke dette går papirmølla, og det kalles inn til dnatest, som nav betaler. Dette TAR TID! Yngste min er straks 9 mnd, og vi skal til å ta blodprøver nå. Før han er oppført som far har han ingen rettigheter, så før saken er avgjort kan ikke Y plage deg. Ikke kreve å komme på besøk heller. DNAtest av et foster er forbudt i norge, pga risikoen for abort, så han må pent vente. du kan dra på ultralyd uten ham, og han får ikke være med på fødsel uten ditt samtykke. * Du får bidragsforskudd fra nav frem til farsskap er kjent, deretter etterbetales det om det skulle vært mer. BF skaffer seg på samme tid bidragsgjeld dersom han er bidragsdyktig. * Nei, det kan han ikke kreve, barnetrygden råder du over og har rett til å bruke den på barnet. * Han kan ikke dukke opp hver dag - få time på familievernkontoret og sett opp en plan. * Ingen av dem kan kreve å se den lille før dnatesten er ferdig, men det kan være lurt å være litt imøtekommende, og trolig vil du se det når barnet er født. Lykke lykke til, håper du ble litt klokere. Ellers kan du jo ringe familievernkontoret eller amathea og be om en tlf-samtale vedr dette. Kan være greit at en kyndig person uttaler seg :-)
Gjest marie-s Skrevet 9. februar 2008 #3 Skrevet 9. februar 2008 Ja, faren kan se barnet selv om dere ikke har fått svar på farskapstesten og den testen han snakker om i svangerskapet kan bare glemme, det er vel bare noe de gjør i ytters få tilfeller hvor det er noe galt med barnet. Du kan jo spørre an om hvorfor han vil ha den testen nå? Vil han begynne å betale bidrag eller kjøpe inn utstyr? Jeg vet heller ikke hvor godt resultat en slik test ville gitt siden barnet da har veldig mye av ditt blod, men det der er utenfor mitt felt. Bidrag vil bli etterebetalt for innttil et år etter at du oppgir for NAV hvem faren er. Nå er barnetrygden ment å gå til barnet så hvilken konto du får den inn på har ikke barnefar noe med. Dette er ikke penger det er ment å spare, men å bruke på barnet. Et annet tips jeg vil gi deg er å sette deg ned å lese på nett eller i bøker om dine og fars rettigheter. Kunskap er makt, finn ut alt der er å finne ut så slipper du å gå rundt å føle deg utrygg og tro på det han sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå