Gå til innhold

Hva slags madrass anbefales i senga til babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har hørt at skummplast ikke er så bra. at dette kan være en risiko i forhold til krybbedød...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk anbefalt en på bohus. Heter Jensen mini. Allergimerket, og veldig lett å rengjøre. Kan spyles i badekaret. Husker ikke hva de kalte innholdet, men det er ikke skumplast. Ser litt ut som mange lag med vatt.... Tror den kosta ca 600,-

Skrevet

ok... da skal jeg jammen ta turen dit!

Skrevet

Har kjøpt svanemadrass på møbelringen til ca. 600 kr. Den er super!!

Hadde ikke kjøpt skumgummi nei....

Skrevet

Hvorfor er ikke s skumgummi bra med hensyn til krybbedød??? ble bekymret jeg nå...har skumgummi til kurven som babyen skal ligge i de første mnd..

Skrevet

det er noe med de stoffene som er i skumgummien (skrev visst skummplast i stad, det heter vel kanskje ikke det..)

det var bare mora mi som sa det. Hun fikk ikke anbefalt det da hun venta sin siste for 17 år siden.Mulig det er ny forskning nå, og at de har fjerna de stoffene...

Skrevet

På hjemmesiden til krybbedødforeningen (landsforeningen for uventet barnedød) står det at de ikke har holdepunkter for å anbefale eller fraråde noen madrasser. Det viktigste var at de var nye. Jeg kjøpte nettopp skumgummimadrass til vugga, den har ikke standardmål, og mannen som solgte den sa at de hadde ikke fått lov å selge den hvis de inneholdt farlige stoffer.

Har kjøpt Svanemadrass til sprinkelsenga.

Link:

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/39AE5368A39455F1C125719C003DCC5F?OpenDocument

Skrevet

Det har skjedd MYE på madrassfronten på 17 år.

De skummgummimadrassene som lages nå er IKKE farlige.

Man har slutta å bruke de stoffene som er farlig for ungen i produksjonen.

Og det er faktisk ikke lov å selge madrasser som inneholder stoffer som beviselig er farlige i Norge.

På 70 tallet var skumgummimadrasser ganske nye på markedet,

og man hadde ikke forsket nok på hva som var farlige stoffer

og avgasser ifm skumgummi til at man kunne si hva som gjorde de farlige.

I løpet av 80-tallet kom kunnskapen på plass,

og man begynte å utvikle andre sammensetninger av skumplasten og få den testet, også med tanke på krybbedødsrisiko.

Fra litt uti 90 tallet og framover har det vært ganske så trygt med skumgummi til spebarn.

Jeg har selv solgt madrasser i flere år,

og vært på årlige kurs om madrassenes oppbygging og funksjon,

så dette vet jeg.

Man skal imidlertid ikke bruke madrassen til flere barn, det kan ha en forbindelse med krybbedødsrisiko.

Dette fordi det legger seg bakterier og mikroorganismer i madrassen fra det første barnet som det er uhyre vanskelig og nesten umulig å bli kvitt ved rengjøring.

MEN det som er avgjørende for krybbedødsrisiko,

er hvilken vei man legger barnet.

Barna skal sove på ryggen,

og i alle fall ikke på magen hvis man er redd for krybbedød :-)

Når de ligger på magen, sover de så tungt at noen ikke klarer å våkne hvis f.eks noe skulle blokkere luftveiene.

Skrevet

jeg har lest at grunnen til man ikke burde bruke skumgummi madrass er fordi når eller hvis det kommer fuktighet nedi madrassen,sånn som gulp eller tiss så danner det seg sporer og sopp i madrassen som kan utvikle allergi,så ikke noe galt med madrassen i utgangspunktet når den er ny.jeg skal bruke det i vugga,men legge ekdtra laken under så det evt ikke trekker igjennom.tisselaken blir visst veldig klamt for ungen å ligge på.

Skrevet

jeg har fått beskjed om å ikke kjøpe skumgummi pga fukt.

Skrevet

vi fikk seng+madrass av svigerinne, ca 8 år gml, skal ha lammsoveskinn oppå. Trur ikke svanen og jensen er kun naturmtr - de fleste madrasser idag er det skumgummi i eller latex eller annet(hestens reklamerer for hestehårmadrasser men de er de eneste jeg vet om som har bra naturmtr) huvudsaken for å unvike krybbedød er vel at bebbi skal ligge på rygg og sikkre hode fra å bli tildekket??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...