Gå til innhold

Er det greit å trene magen i 2.trimester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører så mye forskjellig at jeg blir litt usikker.Trener dere magemusklene?Tar dere sit-ups?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skal ikke trene styrketrening,hardtrening når du er gravid. hallo? hvor lenge tror du du orker det da? å når du ikke skal løfte tungt kan jeg no aldri tenke meg at det der er bra..

Skrevet

Tren magen med sit-ups med god samvittighet du...

Det er bare bra for tiden etter på og skader ikke barnet. I de to tidligere svangerskapene deltok jeg på svangerskaptrening...der trente vi magemusklene hver gang.både de rette og de skrå magemusklene.. Deltok til til fødsel.. Men alt med måte da.. Trenger ikke overdrive..

Lykke til og skulle ønske jeg hadde litt ork til å gjøre det jeg å..hehehe...c",)

Skrevet

Det er ikke anbefalt å trene de rette magemusklene etter 1.trimester. I allefall ikke med vanlige sit-ups. Jeg tok en treningsveiledningstime på treningssenteret der jeg går, og fikk masse bra tips til hva jeg kunne gjøre når de andre tar vanlige sit-ups.

Skrevet

NEI, dette kan være direkte skadelig for babyen i magen. All slags form for mageøvelser skal ikke utføres når man finner ut at man er gravid!!!

Skrevet

spurte legen min om det nettopp faktisk.. hun sa at nå fremover burde jeg kutte ut å trene de fremre magemusklene, heller trene de på siden..

Skrevet

Syns det er noen som har vel bastante meninger om hva man skal og ikke skal. Husk at så godt som ingen graviditeter er like, og det enkelte blir anbefalt å holde seg vekk fra går helt fint for andre. Allikevel er det noen generelle "regler" man kan forholde seg til:

Er du vant med en aktiv livsstil og trening fra før svangerskapet kan du etter all sansynlighet fortsette med det også i graviditeten. MED MINDRE DU OPPLEVER UBEHAG. Finn da alternative treningsformer eller aktiviteter, det er ingen grunn til å måtte legge all aktivitet på hylla det neste året selvom det kan være enkelte ting du ikke opplever som ok lenger.

(Ingrid Kristiansen trente til maraton til hun var halvveis, da hun ikke hadde oppdaget graviditeten før den tid, og verken hun eller barnet tok skade av treningen nettopp fordi kroppen hennes var vant med dette fra før.)

RETTE magemuskler skal ikke trenes etter 1. trimester, fordi disse deles når magen vokser og legger seg på hver side av den voksende babyhulen :o) Det er dog ikke noe i veien for å trene de skrå magemusklene, men det stopper seg kanskje hvor lenge det føles greit å gjøre crunch'er sideveis med voksende mage? Gjør det så lenge det føles ok for deg. Det er ikke farlig.

At man "aldri" skal løfte tungt er bare tull, enkelte bør ikke det, men de aller fleste kan leve som før. Men igjen: Så lenge kroppen ikke gir signaler om ubehag.

Dersom du er vant med trening fra før, kan du fint holde det gående "så lenge du vil" i graviditeten - altså så lenge du orker og føler du får noe igjen for det. Både du og babyen har godt av at du er i god form, men la være sit ups nå fremover.

Hilsen treningsveileder og instruktør.

Skrevet

Så heldig du er da! jeg klarer ikke å strekke på meg skikkelig engang!!

Skrevet

hva når mann, som meg, ikke klarer å bruke magemusklene???

jeg kommer meg ikke opp av senga uten hjelp engang......

tror ikke magemusklene mine fungerer under graviditeten!!!!!

di er ihvertfall borte.........

Skrevet

Høres for meg ut som det er andre ting en kun magemuskler som gjør at du ikke klarer å komme deg opp for egen hjelp. Du bruker jo ikke kun magemuskler for å komme deg opp og ut av sengen. Har du bekkenplager? Ryggvondt? Tror det er flere faktorer i bildet her.

Når det er sagt så er det ikke uvanlig at man - når magen vokser - blir noe framtung, og når man ligger dypt i sengen kan ha litt trøbbel med å komme seg opp ;o) "Aktive" magemuskler eller ikke ;o)

Skrevet

De rette magemusklene er det ikke mye vits å trene når man er gravid, fordi de har flyttet på seg slik at det ikke er noen muskler å ta i med.

Men marita25, styrketrening er absolutt anbefalt i løpet av svangerskapet! Så sant man er vant til å trene fra før skal man bare ikke ha som mål å øke prestasjonene ytterligere, men styrketrening er med å gjøre både fødsel lettere og at man fortere kommer til hektene etter fødselen! Styrketrening er også ansett som viktigere for gravid kropp enn kondistrening.

(Alt dette med trening selvfølgelig forutsatt at formen er fin og man ikke har noen komplikasjoner)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...