Gå til innhold

Vognteppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et sted om et vognteppe som var veldig lett og strikke...bare att og fram og noe! Men husker ikke hva det het! Noen som veit? Eller har et tips til fint vognteppe???;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Nøstebarn har tepper som man bare strikker rett frem og tilbake.

Om du bruker deres garn får du et kjempelett, luftig og herlig resultet. De har også vanvittig mange fine farger å velge i. Hespene kan virke litt dyre, ca kr 100,- pr, men garnet er sinnsykt drøyt i forhold til mye annet, og du trenger bare to hesper til det klassiske nøstebarnteppet.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har også fått dette tipset, men har hørt at kvaliteten på garnet til nøstebarn er dårlig. for det første må du nøste det selv, kjedelig... og så ryker det veldig fort.

rett ved siden av nøstebarn i oslo ligger det en annen strikkebutikk som visstnok har like fine opskrifter og billigere garn. jeg skal hvertfall gå dit før jeg handler på nøstebarn. Må bare komme meg til Ul først, jeg vil vite kjønnet før jeg begynner å strikke..

He he

Skrevet

Hei.

Tror nok du er feilinformert, gitt.

Har selv strikket i mange år, og er veldig fasinert av nøstebarngarnet. Ja, du må nøste selv, om du ikke kjenner noen med garnvinne og nøstemaskin, men garnet har god elastitet og ryker ikke lett, enda så tynt totråden kan kjennes.

Annet garn er kanskje rimeligere, men det er som jeg skrev ovenfor også mindre drøyt. (det vil si at du må kjøpe flere nøster ergo blir det dyrere). En annen ting du bør være klar over er at nøstebarn sitt garn er 100 % ull med lanolin. Det er varmt, luftig og vannavstøtende. Det som ellers selges i butikkene som babyull merket 100 % ull (eller også superwash) har en tynn syntetisk hinne som gjør at det kan vaskes uten å tove og virker vannavstøtende, men nettopp pga denne hinnen er det klammere og har ikke like gode egenskaper som det som er rent ull. Ja, babyull og superwash er merket 100 % ull, og de har lov til det fordi kjernen i garnet er 100 % ull. Jeg har selv lært dette ganske nylig, og må si jeg ble overrasket over det.

Selv var jeg litt skeptisk til nøstebarngarnet i starten, det var dyrt og ikke så bløtt å ta på, men etter å ha strikket det første plagget og skyllet det opp så var jeg helfrelst. Derfor kan jeg også anbefale det på det varmeste. Jeg har selv strikket nøstebarnteppet, og resultatet ble kjempelett. Tror det blir like pent, men tyngre i annet garn.

Du må ikke misforstå, jeg er glad i annet garn og. Om du vil kikke på noen flotte tepper så kan du også gå inn på garnstudio sine sider. Deres mønstre ligger gratis på nett her: http://www.garnstudio.com/lang/no/kategori_oversikt.php

Du finner nok babyoppskriftene selv ; )

kos deg videre både med baby- og teppeproduksjon!

Skrevet

Får ikke til å kopiere linken du sendte, gjør jeg det feil tro?

Hvordan gjøres det riktig?

Skrevet

Hm, det var rart.

Bare gå inn på www.garnstudio.no så finner du nok frem :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...