Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tiltak mener dere myndighetene burde sette i verk for at vi i Norge skal gjøre vårt for å få bukt med klimakrisen?

Jeg mener vi burde ty til sterke lovreguleringer på mange områder. Å satse på at folk og bedrifter skal gjøre det på eget initsiativ tror jeg i hvertfal ikke monner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er lov å kjøpe seg fri med klimakvoter, synes jeg prosjektet virker helt håpløst! :-(

Skrevet

Det er mye positivt med klimakvoter. Problemet er vel heller at vi ikke setter "taket" for hvor mye hvert land kan slippe ut alt for høyt.

Vi kan tros alt ikke fortsette å slippe ut så mye klimagasser at vi ødelegger leveforholdene for våre barn og barnebarn.

Personlig mener jeg dette er den uten tvil viktigste saken noen kan arbeide for. Den er viktigere enn å kjempe mot fattigdom og faktisk en av veldig få årsaker jeg kan godta for å gå til krig for eksempel. Ikke det at jeg ønsker noen krig selvfølgelig, men om noe skulle være viktig nok til å krige for måtte det være dette.

Skrevet

Jeg har foreløpig ikke fått høre noen gode argumenter for klimakvoter. Utslippene blir jo ikke mindre, heller større!

Skrevet

Klimakvoter her helt nødvendig. Bedre å sørge for at de som nå driver å industialiserer seg får gjort det på mest miljøvennlig måte siden det vil føre til enorme utslipp hvis vi i I-landa skulle bytta ut alt gammel på en og samme tid. På sikt må alt skiftes ut etterhvert som det trengs fornying, og da blir det skiftet ut med mer miljøvennlige metoder/ materialer.

Dette gjelder alt fra bilparken vår, til kollektiv og vare transport, fly, fabrikker osv, energiverk etc.

Skrevet

Poenget er å bruke pengene på det som gir de største reduksjonene. La oss si at vi for 1000 kr kan rense en enhet CO2 i Norge. Ved å bruke disse pengene i et u-land kan man kansje redusere utslipåpet med 50 enheter. Det viktige er jo at de globale utslippene reduseres. Da er dette et godt virkemiddel så lenge regelverket blir håndhevet strengt. Det er viktig at kvotene bare kan gå til tiltak som reduserer utslipp, ikke til ting som bare fører til litt mindre nye utslipp.

Skrevet

Jeg har bare veldig liten tro på at det i praksis er mulig å kjøpe seg ut av klimakrisen - men jeg håper selvfølgelig at jeg tar feil.

Skrevet

Selvfølgelig er ikke dette hele løsningen, men det kan være et fornuftig virkemiddel i en overgangsfase mens vi samtidig finner mer varige køsninger. Det tar alt for lang tid å få reduksjoner hvis vi ikke skal begynne på denne måten.

Skrevet

Jammen utslippene blir jo ikke mindre? Det er jo ren mattematikk. Og hvor går egentlig klimakvotepengene?

Skrevet

Jo, de blir mindre. Poenget er jo å bruke de pengene til å rense for eksempel et veldig forurensende kullkraftverk i Kina eller noe i den duren.

Alle land har fått sine CO2 kvoter. Kvotepengene kan bare brukes til å senke CO2 utslippene under de kvoten Det vil si at hvis vi i Norge skal slippe ut mer CO2 enn vi har lov til i følge forhandlingsresultat, må vi betale for at noen andre slipper ut mindre enn de har lov til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...