Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 er det farlig å reise til egypt når man er gravid?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #2 Skrevet 9. februar 2008 Ja det er kjempe farlig å reise til egypt når man er gravid. Har du ikke hørt om muslim-sneglen som kryper inn i magen gjennom navelen og suger seg fast til babyen sånn at babyen blir født med en snegl hengende fast i pannen. Er helt umulig å fjerne den... :/
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 9. februar 2008 #3 Skrevet 9. februar 2008 Får svare deg litt mere saklig jeg da.... :-) Farlig vil jeg ikke si det er, men det er en helt annen bakteriekultur der nede som kan være uheldig/farlig for gravide. Dersom man skal dit må man være veldig påpasselig med hygeiene og at feks kjøtt blir ordentlig gjennomstekt feks. Er du usikkert så spør JM eller legen din og høre hva de sier.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #4 Skrevet 9. februar 2008 Det er vel ikke farlig, men HVIS det skulle skje noe, så er det mye større sjans for at babyen overlever i norge enn i egypt..Nå vet ikke jeg hvor langt du er på vei, men jeg fikk beskjed av legen at jeg skulle reise før uke 24 hvis jeg skulle utenlands. Skjer det noe før uke 24 klarer man ikke redde babyen uansett om det er i Norge el hvor som helst... Jeg hadde egentlig tenkt til å reise til Praha når jeg er i uke 29/30, men det ble avlyst fordi barnet sannsynligvis ikke ville ha overlevd hvis det ble født i Tsjekkia. I Norge blir de jo lagt i kuvøse og alt...
star78 Skrevet 9. februar 2008 #5 Skrevet 9. februar 2008 Hei, jeg var i Egypt for noen år siden og vil ABSOLUTT IKKE ANBEFALE FOR GRAVIDE!!! Bakteriefloraen er én ting, men alt er skittent. Ved ankomst ble vi anbefalt å alltid vaske hendene etter å handtert penger. 1 punds seddelen er opprinnelig rosa, men vi trodde den var brun helt til vi fikk en ny seddel rett fra minibanken. Mannen ved siden av oss (egypter) flirte av vår overraskelse:-) Jeg har reist mye, inkl Tunisia og andre afrikanske land. I Egypt var derimot skitten synlig for det nakne øyne, har aldri sett slikt før. Vi var ekstremt forsiktige og spiste kun på bestemte steder, ingen salat, is (lages av lokalt vann) eller lignende. Vi fikk likevel problemer med magen. Vi oppdaget også en del morsomme ting slik som piratcola (riktig etikette, men åpenbart at det ikke var ekte vare). Slike ting gjør det derimot enda vanskelig å være forsiktig. For gravide og barnefamilier med småbarn vil jeg ikke anbefale Egypt. Det er derimot et nydelig land og rik på historie så hvis man reiser og har god helse (ikke gravid) og tar sine forhåndsregler (masse anti-bakt vaskekluter) så er Egypt en opplevelse for livet. En annen ting jeg ønsker å nevne er sikkerhet. På utflukt til Kairo hadde vi politieskorte (politi m maskingevær). Politiet stanset alle trafikk da vi stoppet for å spise lunsj. Moren min og jeg strekte litt på bena etter å ha spist og oppdaget da at motorveien som vi var ved var tom for biler. Flere meter lengre borte stod det politibiler m politi som hadde ladde våpen rettet mot sin egen befolkning. Det var lange køer begge veier. Hvis man forlater hoteller, vil man fort oppdage at toaletter også har en helt annen standard enn Norge. Om man må eller ikke fikk en helt annen betydning der nede, og igjen, jeg HAR reist en god del. Toalett med hull i gulvet var det beste for de toalettene som var tilpasset turistene manglet rett som det var dosete. Høye sko er å anbefale for flere steder fungerer ikke nedskyllingen slik at de lokale damene som jobber på toalettene kommer med bøtter som de tømmer i do med stor kraft slik at vannspruten står. Jeg var vitne til slikt selv på et sted (eneste toalett i nærhetene og etter maaange timer på buss). På vei inn så jeg vannstanden (noen cm opp på gulvet), men jeg og resten av følge bare MÅTTE så vi brettet opp buksen og prøvde å bøye oss ned mot området hvor dosetet skulle vært uten å faktisk treffe keramikken. Men igjen, slikt er en del av ferie og det gjorde den mer minnerik! Det er et uland og man må ha det i bakhodet når man reiser. Egypt var en fantastisk opplevelse og jeg har masse minner derifra. Til tross for alt det negative jeg har skrevet, vil jeg ikke ha vært turen foruten. Vi var i Kairo, De dødes dal, gikk inn i Keops pyramiden etc. Egypt er for meg ikke et sted hvor man reiser for å oppleve sol og varme. Til dét er det mange bedre steder. For de historieinteresserte er landet derimot et must. For gravide vil jeg anbefale å reise til tryggere land slik som Canariøyene ol. Tyrkia er også nydelig og så lenge man spiser forsiktig og bor på et bra hotel, kan det være at det er trygt nok for gravide. Selv ville jeg ikke tatt sjansen siden man er så sårbar mens man er gravid. Det gjelder å ikke bli hysterisk med tanke på bakterier, men avhengig av hvor langt på vei du er, så ville jeg vurdert om turen er verdt risikoen. Jeg skjønner hvordan det er å ha lyst å reise, men en graviditet tar ikke så lang tid. Reise til Spania eller Hellas, men hold deg unna de mer spennende destinasjonene til den lille er ute av magen ikke kan skades så lett av mat du spiser og ukjente bakterier:-) Håper dette er til hjelp selv om det er langt og at dere finner en ferieløsning som er til det beste for HELE familien, ufødt som fødte:-)
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #6 Skrevet 9. februar 2008 takk for svar:) eneste grunnen til at vi vil til egypt er at d er solsikkert. med kanariøyene vet man aldri.. kan være overskyet ganske lenge, og d er kjipt om man bare ska være en uke. så hadde vi reist til egypt hadde jeg nok ikke spist ute i hele tatt..tatt me selv. er ganske forsiktig, og spiser aldri salat el kjøtt osv når jeg er i syden. =)
*bubbs* Skrevet 9. februar 2008 #7 Skrevet 9. februar 2008 Egypt er ikke så solsikkert det heller. Jeg vet om flere som har vært uheldige når de har reist dit i februar-mars.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2008 #8 Skrevet 9. februar 2008 Du må ikke finne på å reise til Egypt. Jeg fikk ( + nmange andre ) alvorlig mage .tarm sykdom, vannet var brunt,,,hyginiske forhold finner du ikke med mindre du bor på 5 * hotell. Er du blond / europeisk utseende + reiser uten "livguard" er det heller masse oppstyr av mannfolka der. Med mindre du holder deg innenfor hotellets annlegg. Hadde vært du ville jeg heller reise til Kanariøyene for eks.
Anicol Skrevet 9. februar 2008 #9 Skrevet 9. februar 2008 Tror det kommer litt ann på hvor i egypt du er.. Kjente ikke igjen mye fra det lange innlegget.. Vi var i Sharm el Sheik. Var noe mer lugubert der enn hjemme, men greit nok. Bare pass på å ha med masse antibac så tror jeg det er greit. Men nå er jo også Sharm kun lagd for turister, så er litt annerledes standard der..
LykkeLove Skrevet 9. februar 2008 #10 Skrevet 9. februar 2008 Hei (jeg er nå i uke 18) Jeg har akkurat vært i egypt, sharm ell sheik. Vi kom hjem første helgen i jan. Jeg tror nok alle har forskjellige meninger og opplevelser her som alle andre ting. Det kommer jo helt ann på hvordan man legger opp turen. Jeg ville anbefalt et bra hotell (5 stjernes), fordi der er maten tilrettelagt for europeere. Hygienen er bra og all frukt og grønt kan spises. Det er bare ikke å bestille mat som er rått og ikke drikke fra drikkevannet. Skal dere reise fra hotellet, ville jeg ikke spist på tilfeldige steder og hatt med våtservietter. Jeg har vært i egypt flere ganger og er enig i at det er lugubert i byer/landsbyer, men som sagt hotellene er flotte. Jeg har lyst langt hår, og ikke hatt problemer med det , så lenge jeg går sammen med kjæresten Det er bare å følge forholdsregler som man også må i andre land. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå