Gå til innhold

" Man kan ikke styre sine følelser"....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ikke det? Jeg tror man kan i noen tilfelle. Meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener vi kan det til en viss grad. Kan muligens ikke styre dem fullstendig, men kontrollere og moderere dem er fullt mulig.

Men det er vel kanskje ikke å styre, heller å legge lokk på?

Skrevet

Jeg tror at man kan det til en viss grad.

Viljen kommer først, så følelsene.

Skulle man levd livet sitt kun etter følelsene kunne det blitt en fin fin berg & dalbane.

Skrevet

Klart man kan styre følelsene sine! Det er bare å ta seg sammen det!

Skrevet

Man kan styre hva man velger å handle utfra, og man kan undertrykke følelser.

Skrevet

Nei, man kan aldri styre følelser. Det er handlingene man kan styre.

Skrevet

Alle kan da det. Om ikke hadde i jaffal jeg klabba til en og annen nesten hver da tror jeg. Enklere det enn å bli irritert og for ikke å snakke om å faktisk måtte forklare en annen person hvordan jeg opplever de... :D Hadde jeg slutta å styre følsene mine hadde jeg klabba til de ja :)

Tenker du på forelskelser kanskje? Der er det kanskje litt værre :) Men man kan jo styre seg fra å hoppe i køya med andre (folk man ikke bør) i jaffal :)

Skrevet

Enig med Prinzessin. Man kan ikke alltid styre følelser, dog er det vel i noen tilfeller mulig å ta seg sammen.

Men handlingene er man i kontroll over.

Så å bruke følelser som en unnskyldning for handlinger er ren ansvarsfraskrivelse.

Skrevet

Jeg mener nå fortsatt at man kan styre følelsene sine. Men kommer kanskje litt an på hva man legger i ordet styre da..

La meg si det litt annerledes, jeg kan ikke alltid bestemme hva jeg skal føle, men jeg kan styre følelsene mine. See?

Skrevet

Så dersom du f.eks mister noen av de som er deg nærmest, så klarer du f.eks å styre følelsene dine bort fra sorg/sinne og frem til ...glede? ...likegyldighet?

Skrevet

Nei, man kan ikke styre følelsene sine. Man kan undetrykke dem - forsøke å glemme dem - men det har egentlig lite å si, fordi de vil allikevel være der. Men, man kan styre handlingene sine - i den form av at man ikke lar følelsene var avgjørende. Allikevel mener og tror jeg at følelsene i underbevisstheten vil styre eventuelle handlinger. Så nei, man kan absolutt ikke styre dem overhodet.

Skrevet

Jeg tror nok at det å bli betatt (forelsket) i andre mennesker er noe man kan bli hele livet. Men det å la seg rive med å få utløp for følelsene sine er noe fornuften kan klare å kontrollere.

Skrevet

Når det gjelder sorg blir man jo som regel lei seg, selv om enkelte kanskje føler lettelse. Og den lettelsen man da føler er vel muligens også en følelse man ikke snakker for høyt om og på den måten kontrolleres

Skrevet

Kan jo egentlig lure på hvorfor en lettelse rundt et evt. dødsfall ikke er like akseptert enn en sorgfylt hverdag. Jeg ville helst hatt førstnevnte følelse, hadde jeg hatt valget selv.

Skrevet

Jeg tror det er mange her som forveksler følelser med handlinger. Ingen kan styre følelsene sine, man kan bare styre hvorvidt man viser dem eller handler på grunnlag av dem.

Du kan ikke velge å ikke føle sjalusi, for eksempel. Føler du det, så føler du det. Men du kan velge å ikke lage en kjempestor scene ut av det.

Du kan ikke velge å ikke føle sorg over noe som har skjedd. Men du kan velge å la være å gråte (dersom du er sterk nok iallfall).

Du kan ikke velge hvem du forelsker deg i (hvor lett hadde det ikke vært å finne en partner da?). Men du kan velge å prøve ut forholdet.

Følelser er alltid ukontrollerte. Uten unntak. Det er handlingene man til en viss grad kontrollerer.

Skrevet

Enig med prinsemor, vi kan ikke styre de, men handlingene kan vi styre=)

Skrevet

selvsakt kan man styre følelsene sine.

man må bare manipulere seg selv til og tror at noe annet er sant en det følelsene sier også foreandrer følelsene seg etter vært også.

tenk bare på barnefordelingsaker. det er nok mange som styrer følelsene sine der. noe de også burde.

Skrevet

Selvfølgelig kan man styre følelsene sine - men noen bruker kanskje dette argumentet fordi de ikke KLARER å styre følelsene sine?

Skrevet

Til ein viss grad, men ikkje i alle tilfelle. Ein kan lett "manipulere" ein del følelsar .F.eks. kan ein tenke på grunnar til å vere glad når ein er litt lei seg, for såleis å kunne snu følelsen av å vere lei seg til følelsen av å være glad.

Andre meir "alvorlege" følelsar er det vanskelegare å styre. T.d sterke sorgreaksjonar.

Handlingane kan vi imidlertid styre (forutsatt at ein er frisk naturligvis).

Skrevet

Til en viss grad ja. Man styrer da tankene og følgelig undertrykker eller følger følelsene som det måtte passe seg;-)

Men skulle man følge følelsene hele livet, ville det blitt maaaaange flere skilsmisser enn det allerede er idag!

Skrevet

Mener også at man kan styre handlingene, altså hva man gjør som følge av følelsene. Følelsene kommer mer eller mindre av seg selv... føler jeg ;) Føler stadig vekk ting jeg ikke VIL eller BØR føle i hvertfall!

Skrevet

Er helt enig med prinsessin. Følelser kan man ikke styre, men man kan styre handlingene sine utfra de følesene man føler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...