Gå til innhold

kan noen forklare hvordan stripping og sparketester foregår??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg leser om det eller hører om det her inne og andre steder, men har ikke peiling på hva det er... Noen som kanskje har gjort det eller vet hva det er som vil forklare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve etter beste evne=)

Sparketest, eller CTG er en registrering av babyens hjertelyd og bevegelser. Mor får to belter rundt magen som hun skal ligge med en halvtimes tid. Får en dings å trykke på når en kjenner bevegelse. Dette er etter som jeg har forstått en test som tas når du kommer inn på fødeavdelingen. ( for å se at babyen har det ok, ikke er stresset, sløv, at det er fin variasjon i hjertelyden, mellom riene o.l) CTG måleren måler og livmorens sammentrekninger. Er er trykkmåler under beltet. Her kan de se om det kommer kynnere/rier, varighet, regelmessighet, styrke o.l. Testen tas også noen ganger under fødselen, da spesiellt dersom en bruker smertestillende osv. Tror ikke de bruker dette på fødeloft,ABC avdeliger o.l. Men vet ikke.

Stripping: Dette er jeg litt usikker på selv, men TROR det er at legen/jordmoren løsner på fosterhinnene i mormunnen dersom EN ER MODEN, har åpning og er klar for fødselen. Er med på å stimulere rier i verste fall maserier. Kan fremskynde fødselen noe, men tror ikke det er vitenskapelig bevist.

Lilletrille

Skrevet

Strippinga går ut på å se om de klare å tøye den åpninga du har.. Vis du har f.eks 2 cm åpning så prøver de å se om de klare å tøye den litt..Syns ikke d va vondt men d e ubehagelig

Skrevet

Jeg synest heller ikke det var vondt i det hele tatt. Var veldig modent, kanskje det har endel å si. Litt sånn menssmerter "inni" der når de røsket. Kom endel guff ut etterpå, brunlig utflod, litt sånn gele konsistens. Sikkert endel av slimproppen eller noen blodkar som bristet. Nå venter jeg på rier, men kjenner at det skjer noe der nede og i ryggen. Skummelt=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...