Gå til innhold

Hvem er ressurssterke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva legger dere i det å være ressurssterke?

Går det på utdanningsnivå? økonomi? begge deler? andre ting?

kan man være ressurssterk om man sliter med økonomien? om man misbruker et rusmiddel?

personlig mener jeg det går på den ballasten man har med seg av kunnskap og erfaringer. men samtidig vil jo ofte økt kunnskap føre til at man tar klokere valg, og dermed kanskje ikke så lett havner i slike situasjoner. og om man gjør det så har man kanskje bedre forutsetninger for å karre seg opp igjen?

Hva mener dere? hva skal til for at en person kan kalles ressursterk? kan kriminelle være ressurssterke? hva med rusmisbrukere? alenemødre? gjeldsslaver?

finner dette interessant i og med at veldig mye idag blir målt utifra utdannelse og denne såkalte "ressurssterkheten".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oki kan tenke meg at du ikke prvøer å prøvosere med dette innlegget, men hallo, ligger en alene mor på linje med en rusmissbruker og gjelsslave???

Nei vettu hva og hvorfor skulle man ikke være resurssterk fordi om man var alenemor??

En resurssterkperson er for men en som klarer seg økonomisk og kan klare seg selv til og med i utfordrende perioder og situasjoner. Er samfunns orientert og eller har en god allmenkunnskap ( om dere skjønner hva jeg mener).

Skrevet

Nei, prøver ikke å provosere. Er alenemor selv.

Ville vel egentlig bare få til en debatt om dette med å være ressurssterk. Føler dette er et begrep som blir tillagt mange ulike meninger. Reagerer på at alt hele tiden skal bli målt i om en er ressurssterk elle rikke. tenker på utsagn som : "dette er noe som til og med rammer ressurssterke familier...", eller " barn i familier med lav utdanning blir feitere enn barn fra ressurssterke familier", ting skal alltid måles i dette, noe jeg mener blir feil. utdanner meg til sosialarbeider, og der møter en slike holdninger og tanker hele tiden.

Men når det er sagt så setter jeg ikke meg selv høyere enn hverken rusmisbrukere, gjeldslaver eller kriminelle, selv om jeg selv ikke sliter med noe av dette. Trakk fram disse gruppene fordi de e typiske eksempler på hvem samfunnet ser på som ressurssvake.

Skrevet

jeg syns ikke resursterk kan måles i penger eller i utdanning. men hvordan man takler de utfordringene som livet har gitt en.

jeg kjenner ekstremt mange resursterke alenemødre som har vært igjenom utrolig mye men som alikvel greier og lage et trykkt hjem for seg og sine. jeg har større respekt for de en for de menneksene som har fått alt i live på sølvfat

Skrevet

En som er ressurssterk er i besittelse av ressurser: penger, utdannelse, godt nettverk.

En rusmisbruker kan godt være ressurssterk, de fleste av dem raver ikke akkurat rundt på gaten, de kan være i full jobb og ha høy utdannelse.

Skrevet

Altså, noen grupper er tradisjonelt sett mindre ressurssterke enn andre. Det er fullstendig individuelt om man oppfatter det som stigmatisering eller ikke. Hvor har du det fra at samfunnet ser på gruppene du nevnte som ressurssvake? Er dte inntrykket du har? Eller er det noe du har belegg for å si?

Jeg tror ikke tabloidavisenes forsider om grupper og minoriteter nødvendigvis gjenspeiler den gjengse oppfatning i samfunnet. Problemet er vel heller at de som skriker høyest ofte er de som har en negativ vinkling på ting?

Som fremtidig sosionom er det vel din oppgave å fokusere på de faktiske ressursene et menneske har? Kanskje du på den måten kan være med p å snu oppfatninger om stereotyper. Jeg har nemlig stor tro på at individer er akkurat detm individer :) Alle har noen ressurser, der bør altså fokuset ligge.

Når det kommer til gruppenen du nevner. Der jeg kommer fra er ikke alenemødre ansett som ressurssvake pr definisjon, mens unge alenemødre nok må bevise noe mer. Kriminelle er jo ofte innovative som bare det, og dermed ikke ressurssvake ;) Igjen, her er det individer.

Siden den største gruppen rusmisbrukere ikke er de du ser på gata med heroinknær blir det helt feil å stemple dem som gruppe. Igjen, individer. Børsmekleren som ruser seg på kokain dagen lang i skjul blir nok ikke sett på som ressurssvak, men rusmisbruker, det er han :)

Skrevet

Da jeg snakket med helsestasjonen ang å søke avlastning fikk jeg beskjed om at det ikke var noen vits å søke, fordi jeg ansees som for ressurssterk.

Jeg er under utdanning, har få mennesker rundt meg til å avlaste, og pappaen hennes bor 50 mil unna...

Skal man ta det som en kompliment, kanskje?

Skrevet

Takk Teline!

Det var akkurat det jeg ville frem til. Du sier det mye bedre enn meg.

Har ikke noe belegg for å si det jeg sa. bare trakk fram grupper som jeg føler blir sett på som ressurssvake som gruppe (min oppfatning). Min mening er at vi må bevisst slutte å tenke på menneske ut ifra svakheter, og heller lete frem og fokusere på de ressursene som hvert enkelt menneske innehar. Oppfatningen om stereotyper er noe vi bevisst må jobbe mot. Vi må slutte å sette mennesker i bås, og heller fokusere på individet.

Vet ikke helt hvor jeg ville med dette innlegget...hehe. håpet vel på litt debatt, men ser at jeg har ordlagt meg klønete.

Skrevet

Er delvis enig med deg. Men hvorfor ha mindre respekt for mennesker dom "har fått servert alt på et sølvfat"? Disse har jo ikke valgt dette selv.

Står respekt av mennesker som har kommet seg gjennom motgang. Men motgang kan også være veldig subjektivt. Hva jeg ser på som motgang kan du se på som en liten bagatell. og omvendt. Hvordan kan vi måle hvem som har vært igjennom mest?

Skrevet

Ressurssterk er et ganske ullent begrep spør du meg. Selv tenker jeg at ens grunnholdning til livets utfordringer og nettverk (familie som stiller opp og gode venner, mange bekjentskap) er det viktigste. Det er viktig å kunne lese, skrive og klare hverdagslig matematikk, men utover det er vel ikke høy utdanning en nødvendighet, men vdg er jo klart en fordel på arbeidsmarkedet og for å klare å orientere seg i samfunnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...