Gå til innhold

Hvem er ressurssterke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva legger dere i det å være ressurssterke?

Går det på utdanningsnivå? økonomi? begge deler? andre ting?

kan man være ressurssterk om man sliter med økonomien? om man misbruker et rusmiddel?

personlig mener jeg det går på den ballasten man har med seg av kunnskap og erfaringer. men samtidig vil jo ofte økt kunnskap føre til at man tar klokere valg, og dermed kanskje ikke så lett havner i slike situasjoner. og om man gjør det så har man kanskje bedre forutsetninger for å karre seg opp igjen?

Hva mener dere? hva skal til for at en person kan kalles ressursterk? kan kriminelle være ressurssterke? hva med rusmisbrukere? alenemødre? gjeldsslaver?

finner dette interessant i og med at veldig mye idag blir målt utifra utdannelse og denne såkalte "ressurssterkheten".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

alle mennesker har ressurser. Noen har fler ressursser enn andre. Man kan være ressurssterk økonomisk, emosjonelt, kunnskapsmessig osv.

Alle kan ha et område de er ressurssterke på selv om de regens som ressurssterke på andre.

De heldigste må jo være de som er ressurssterke på mange områder.

Skrevet

Dæven det er tidlig på morgenen! Så masse skrivefeil da! Haha

Skrevet

Ressurssvake mennesker er foreldre som har barna hjemme, samtidig som de sitter på DIB hele dagen, avbrutt av diverse såper som Gode og onde dager, Home and away osv......

Skrevet

hvis du har vært langt nede men klarer å komme deg opp igjen da er du ressurssterk. hvis du klarer å be om hjelp for å komme deg på topp er du ressurssterk!

... mener jeg

du kan selvfølgelig også være ressurssterk om du aldri har vært langt nede også. sånn som meg. Jeg fikser det meste før det er for sent.

Skrevet

Det forbinder jeg ikke så mye med økonomi.

Det å være ressurssterk i mine øyne er bl.a:

Det er å ta ansvar for sitt eget liv og handlinger.

Det å kunne skape sin egen lykke og velvære i stede for å sitte og klage om det - slike mennesker beundrer jeg.

Det å ta tak i ting, selvom det er aldri så vanskelig - bli flere erfaringer rikere og samtidig bli sterkere.

Det å være selvstendig.

Være sin egen lykkes smed.

Ha respekt for seg selv og andre.

Skrevet

Å være ressursterk kan vel være så mangt det...jeg vet av mange som er rimelig resursterke på tross av mindre utdanning..har vel mer med evne til å gjøre det beste utav ting og til å takle de utfordringene hverdagen og livet har å by på.

Skrevet

Rssurssterk er den som innehar ressursar. Jo fleire ressursar ein har, jo meir ressurssterk er ein. Døme på ressursar er; god økonomi, god helse, godt nettverk, kunnskap, evne til problemløysing osv.

Skrevet

Jeg vil si at alle de du nevner kan være ressurssterke personer. Men når selvbildet er på bånn, og når man får seg en knekk i livet, så er det ikke så lett å klare å se det selv, og benytte seg av de ressursene som faktisk er der.

Kriminelle og alenemødre kan absolutt være ressurssterke. Rusmisbrukere og gjeldsslaver tenker jeg at mister mer og mer ressurser jo lenger de holder på...

Med ressurser så tenker jeg på intelligens (også sosial!), utdannelse/jobberfaring, økonomi, stå-på-vilje, fysisk styrke

Skrevet

Jeg vurderer det stort sett etter utdanning. (Jepp, kommer fra en vidsynt familie, merker jeg!)

Skrevet

Penger hjelper, men viktigere er det å ha et generelt høyt kunskapsnivå, evne til å formulere seg mot til å kjempe for det man tror på.

Skrevet

For meg er det å være ressurssterk like mye å makte å stille opp for andre, som å bare kjempe og jobbe for seg selv. Ofte kan det være enklere å stille opp for andre, enn for seg selv, men man er like fullt ressurssterk.

Penger har ikke en dritt med å være ressurssterk å gjøre.

Og man kan være ressurssterk selv om man er avhengi av andre i en del tilfeller. Det handler vel, sånn jeg ser det, om å greie å nå mål en setter seg i livet -og det er ikke nødvendigvis utdannelse, god jobb eller penger. Det kan være helt andre ting -som å greie å stå opp om morgenen og møte en ny dag, spise et helt måltid uten å kaste opp, la være å ruse seg, få orden på familielivet osv osv...

For meg handler det om å klare å komme seg over en kneik, holde seg oppreist, eller klare å be om hjelp til å klare det, kunne stille opp for andre og å ta ansvar for egne valg og handlinger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...