♥♥mortil4♥♥ Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 Har carpal tunel syndrom (håndrotsyndrom) og hånden dovner vekk stadig =/ Skikkelig plagsomt!!! Før så var det kun om natta, men nå dovner den bort hele tiden... Har gått til kiropraktor, og hun har prøvd å knekke litt i håndledd/arm, men det hjelper dessverre ikke :s Noen andre som har/har hatt dette, som har noen råd? Blir veldig glad for tips.
Mooncake Skrevet 9. februar 2008 #2 Skrevet 9. februar 2008 Hei, Jeg har samme problem. Hadde det også i forrige svangerskap, men da mye verre enn nå. Det er kjempeplagsomt, noen ganger gjør det så vondt at jeg ikke får sove. Men, det finnes hjelpemidler. Jeg har kjøpt støtteskinner til begge håndledd, og de sover jeg med på natten.Det hjelper Jeg har kjøpt de på en butikk som heter Bandasjen på Kongsberg, ,men regner med at andre type butikker som selger krykker og andre hjelpemidler har det. Etter at jeg hadde fått min første datter forsvant syndromet. Men, kom tilbake nå i 2 svangerskap, det er vann i kroppen som trykker på nervene. Hvis det ikke forsvinner en stund etter at du har født bør du kontakte legen (det tok ca 6-7mnd før jeg var helt bra hos meg).
wennis Skrevet 9. februar 2008 #3 Skrevet 9. februar 2008 Å nei - 6-7mnd!! Uff, trodde det ga seg fortere:-( Jeg kan ikke bruke hendene mine om morgenen. Kjempevonde. Kjæresten må åpne tannkremtuba og åpne flasker etc. Men med meg kommer det seg utpå dagen. Er netter/morgener som er verst. Jeg har kjøpt meg en sånn hot/cold-pack på apoteket. Sånn ispose du kan fryse om igjen. Den brukte jeg siste tida på jobb, og nå bruker jeg den under frokost og på kveldene. Deilig å sitte og ta på noe kaldt, og jeg synes det hjelper veldig faktisk. Ellers er det å prøve å holde hendene høyt. Fx hvis du våkner om natta, strekk hendene mot taket og kjenn at "det renner" nedover mens du slapper av. Men anbefaler en sånn ispose altså - kommer med et sånt trekk også slik at det ikke er så innmari kaldt.
Mooncake Skrevet 9. februar 2008 #4 Skrevet 9. februar 2008 Hehe... Det går fortere Jeg hadde ikke nevneverdig problem med hendene 1 mnd etter fødsel. Merket det litt av og til, og var ikke kvitt symptomene 110% før det var gått 6 mnd. Har man kronisk syndrom så er løsningen å operere. Men, det er ikke noen vits i å operere 3 mnd etter fødsel. Det er fortsatt tid for vannet i kroppen å forsvinne selv. Det er jo en viss fare forbundet med en operasjon, det er ikke 100% sikkert at den er vellykket. Jeg snakket med en lege på sykehus om det, og han mente at dersom ikke carpal tunnel syndrom var borte 1(-2) år etter fødsel, så bør man vurdere en operasjon. Det finnes mange som hever sengen i hodeenden for å "heve" hendene indirekte.
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 9. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2008 Tusen hjertelig takk for svar jenter!! Jeg skal kjøpe både skinner, og sånne isposer som kan fryses om ) Håper det kan hjelpe. Og som Mooncake skriver, så hjelper det faktisk å "sitte" å sove Har hatt en dyne bak ryggen noen ganger, og det kan hjelpe litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå