loveandmarriage Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Gutten min stoppa opp skikkelig for 2 og ei halv uke siden. Da kom det ikke avføring på maange dager. Når det endelig kom noe, var det steinhardt. Fikk i han sviskesaft, men måtte gi masse for å få noe virkning. Vet ikke om jeg klarer å få i han nesten et glass om dagen for å holde det ved like..(skje er visst ikke så lett å spise av) Trodde ting var i orden, men nei, nå gikk det 2-3 dager uten avføring igjen, også kom det bare 2 steinharde klumper. Tidligere holdt det med bare malt i mme. Problemene begynte når jeg (forsiktig) ga han litt grøt å smake på. TYNN grøt, seff,og bare 1ts eller 2. Sluttet med det når han stoppa opp.Noen tips? (mot hard mage, ikke grøt) Vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvis det fortsetter sånn her, så blir jeg nødt til å gi microlax eller noe sånt til slutt, og det er ikke ønskelig.Han er 4mnd. Takknemlig for alle seriøse svar.
Ladybug~N&E Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 ha sviskesaft på flaska i stedet kanskje?? eller i tutekopp. om han sliter veldig nå om dagen og bare får ut litt hard bæsj nå så vil jeg anbefale deg å få tømt han skikkelig selv så alt som ligger lagret kommer ut. (q-tip med vaselin et par cm opp i stumpen(til du kjenner det butter litt i mot. det gjør ikke vondt eller er ubehagelig altså) og roter lett og forsiktig for å stimulere. da burde det komme innen kort tid. kan gjerne gjenta et par ganger til du vet han er skikkelig tømt)) dette skal jo selvsagt ikke gjøres mye. er jo best at han bæsjer av seg selv. hs anbefalte dette som en umiddelbar løsning når ingenting annet hjalp. etter at han er tømt kan du begynne på "nytt". da kan du gi han 3-4 skjeer med sviskemos før hvert måltid for å forebygge. eller la han drikke sviskesaft på flaske ved hvert måltid. det er bedre å gi malt i hver melkeflaske(max 3tskjeer pr dag) og sviskemos/saft ved hvert måltid enn å gi maassse når han er blitt forstoppet. (kan også gi en skje innimellom iløpet av dagen) om ikke magen ordner seg med dette bør du kontakte hs for å rådføre deg om bruk av avføringsmidler. lykke til;)
AneB Skrevet 9. februar 2008 #3 Skrevet 9. februar 2008 Det gjør vomdt verre å gi for mye svisker eller malt. Du må prøve deg frem til en dose som funker. Hadde samme trøbbel selv når vi skulle over på fast føde, og måtte gi mikrolax av og til når hun hadde dritvondt og ikke hadde hatt avføring på mange dager. Ingen krise det, men du må ikke gi det ofte.
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 9. februar 2008 #4 Skrevet 9. februar 2008 Sviskepure hjelper 1/3 til 1/2 glass pleier jeg å gi, mye mer effektivt en safta:)
Nobba Skrevet 9. februar 2008 #5 Skrevet 9. februar 2008 Laktulose kan brukes på spedbarn også. Ble anbefalt av legevakta, og det virket ganske raskt.
Kate77 Skrevet 9. februar 2008 #6 Skrevet 9. februar 2008 Anbefaler å lage sviskemos selv. Funker av en eller annen grunn mye bedre enn den du kjøper på butikken. Kok sviskene i vann noen minutter og mos i blender eller lignene. Ville prøvd med mos av 2-3 svisker først. Kan forresten også greit fryses i isbitbrett. Min gutt synes også det smakte bedre enn den kjøpte. Fin øvelse til du skal prøve med grøt igjen:)
Kosel Skrevet 9. februar 2008 #7 Skrevet 9. februar 2008 trenger man å koke de først?? Har bare slengt de oppi og mosa de med stavmikseren og bittelitt vann jeg:) Men er enig i at det er mye mer effektivt en sviskesaft/sviskemos man kjøper på butikk.
Gjest Skrevet 9. februar 2008 #8 Skrevet 9. februar 2008 Når jenta mi har vært hard i magen så har jeg gitt henne pære. Du kan f.eks raspe den på det fineste siden av rivjernet eller skrape med skje.
loveandmarriage Skrevet 9. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. februar 2008 Tusen takk for svar alle sammen! Da får jeg teste ut hva som funker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå