Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5 år og en på 4 mnd. Vi har travle dager og jeg er kjempetrett på kvelden. Ettersom jeg sover lite og ammer på natten er jeg ofte trett på formiddagen og pleier da legge meg ned på og sove et par timer mens lillemann sover og storebror er i barnehagen. Hvis ikke jeg sover litt på formiddagen er jeg så trett og irritabel på ettermiddagen og kvelden at det ikke er noe gøy for ungene.

Jeg klager ikke over situasjonen fordi jeg syns dette fungerer greit. Jeg er glad for at jeg har fått to barn og om jeg må sove på dagtid i noen uker eller måneder så betyr det ingenting. Det fungerer greit for meg.

Men det fungerer ikke for mine venninner som konstant kommer med uttalerser som "du må legge deg tidligere på kvelden", "du må ikke sitte oppe hele natten", "dumt at du sover vekk dagen, legg deg heller tidligere".

Jeg har prøvd å si at da det blir stille her i huset er klokken 19:30. Da setter jeg meg ned og spiser litt, leser kanskje avisen, rydder vekk klær og lekar og pakker barnehagesekken til storebror. Så steller jeg meg, kanskje tar en dusj og da er klokken allrede 21. Kl 21:30 våkner alltid lillebror og så er han våken til og fra til kl 23 da han får mat. Så tar det en halv time til en time for ham å sovne igjen. Etter det sover han til klokken 03:30 og får mat igjen. Han er da våken og snakker i nesten en time.

Så blir kl 06:30 og da er som regel begge barnen våkne og redo for en ny dag:)

Ettersom vi har liten leilighet har jeg ikke mulighet å sove noen andre plasser enn på soverommet sammen med babyen. Da blir det lite søvn, sånn er det bare. Men jeg får jo tatt meg inn på formiddagen hvilket jeg syns er topp. Men det syns da ikke venninnene mine som blir irriterte fordi jeg alltid takker nei til lunsj treffer eller shopping.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

unnskyld att jeg er så direkte,men hadde bedt dem om å holde kjeft jeg.. de må da skjønne att du er sliten og har lyst til å slappe av kl 12.. oppgaven vår er faktisk å tilfredstille behovene til de små, og att du har alene tid på kvelden er da ikke rart:) kveldene skal holdes hellig:)

så att de får litt mindre sosial tid med deg noen mnd nå må de finne seg i.. syns nå jeg,selv er jeg heldig da min omgangskrets tilrette legger etter meg:)

Skrevet

Kjære medsøster - for Guds skyld, og ikke minst din egen: SOV! Om det er på dagen, så er vel det helt greit hvis det er da det passer deg best! Skulle gjerne gjort det selv, men har en powernapper som kun sover 30 min. De få gangene jeg får sovet et kvarter samtidig som han sover er GULL. Blir så mye mer opplagt av det. Shoppe kan du gjøre en annen gang. Bare sov du vennen. Send dem til meg hvis du trenger argumenter.

Klem

Skrevet

Argh! Blir irritert på dine vegner! Kan vedde på de ikke har barn selv!

Skrevet

Hehe kan ikke du ringe de klokka halv 7 og spørre om de blir med ut å spiser frukost da? Og så bli skikkelig sur hvis de svarer nei! :-)

Skrevet

Drit i hva de sier! Du har funnet det som fungerer for deg, kjempeflott:) Skjønner godt at du blir irritert!

Skrevet

skjønner deg SÅÅÅÅÅ godt!! Jeg har bare ett barn, men han sov ikke gjennom natten før han var 12 mnd og det tok på.... har alltid benyttet meg av å sove på dagen samtidig med ham, uten det hadde jeg blitt helt gal av søvnmangel!! Typen min (ikke bf) har ikke barn selv, og vet heller ikke hvordan det er å bli vekket 40 ganger hver natt i flere mnd - og har klaget på at jeg har sovet på dagen!!! Det tok meg litt tid å få ham til å forstå HVORFOR jeg MÅTTE sove på dagen. Tror han har skjønt det nå....

Drit i venninnene!!! De får vente til nattesøvnen blir bedre :)

Skrevet

Jeg prøver også å hente inn litt søvn på formiddagen. Det er deilig, men ofte er det jo forskjellig som skjer slik at enkelte dager blir det null hvile på meg og det går utover det mentale når ettermiddagen kommer. Er jo barseltreff, babysang og andre ærend som som gjerne "ødelegger". På mandag forsov vi oss til babysang hehe, leit men ingen krise - var godt å sove =)

Jeg klarer heller ikke å legge meg tidlig nok om kveldene fordi det er alltid noe som bør gjøres ellers så er det godt å sitte og slappe av i sofaen foran tv`en. (eller pc`n!). Er jo nødvendig det også, ikke minst for det mentale.

Barseltiden er for at du skal ta deg av babyen og deg selv, ikke venninner - så fortsett som du gjør med verdens beste samvittighet =)

Skrevet

Herre gud at det går ann sier jeg bare! Er i samme situasjon som deg, så trenger du noen nye venner med forståelse er det bare å si i fra! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...