Gå til innhold

Noe spesielt vedrørende tannlegebesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til tannlegen snart, er det noe gravide ikke bør/kan gjøre hos tannlegen? Hehe, sikkert litt teit spm, men det slo meg bare plutselig. Er liksom aldri greit å vite, så spør bare for sikkerhets skyld :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at de helst vil unngå røntgenbilder og fyllinger. Men dette vet tannlegen din. Bare pass på å si fra at du er gravid.

Skrevet

Takk for svar :)

Har fått ei ny som jeg ikke har kjennskap til ser du, og hun er utenlandsk, så blir automatisk skeptisk da. Så tenkte det var greit å vite litt fra før av. Bare sånn i tilfelle hun ikke er helt stødig på akkurat det eller vi ikke forstår hverandre helt. Haha, vet aldri =P

Skrevet

Det er mindre farlig å ta røntgen hos tannlegen enn å gå gjennom sikkerhetskontrollen på gardermoen når det gjelder stråling så lenge tannlegen bruker sånn "blyfrakk" over magen din.

Skrevet

Oi... Og jeg som vanligvis blir stoppt og må stråles flere ganger. Hehe, får være litt mer "lovlig" når jeg skal ut å reise i sommer slik at det begrenses litt. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette, hadde aldri kommet på det selv!

Skrevet

For noe tull og vas dere skriver her da! Den kontrollen man går gjennom på en flyplass er en vanlig metalldetektor, og den gir kun ufarlig ikke-ioniserende stråling. Bagasjen blir strålt med ioniserende røntgenstråling, men det er vel relativt sjelden en kryper gjennom kontrollen sammen med håndveska..

Når det gjelder røntgen hos tannlegen, så vil den lille strålingen som ikke danner røntgenbildet bli absorbert i kjeven, og absolutt ingenting når ned til magen. Det er altså helt ufarlig.

Hilsen radiograf

Skrevet

Er mulig det, men min tannlege ville i alle fall ikke ta røntgenbilde pga jeg var gravid. Han mente at det kunne vi vente med til barnet var ute. Better safe than sorry :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...