Gå til innhold

kjenner meg ikkje gravid:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i veke 13 no, men hadde det ikkje vore for at eg ikkje har hatt mensen sidan november, og at eg har lagt på meg ein buksestorleik, hadde eg aldri trudd at eg var gravid. Har ei slik ekkel kjensle av at dette betyr at noko er gale. Skal til jordmor om vel ei veke, og er livredd for at der ikkje kjem til å vere nokon hjartelyd. Og i så fall er det min eigen feil, for eg åt brie forrige helg. Sukk. Veit at eg er irrasjonell, men slik kjenner eg det.Nokon som har nokre trøystande ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også følt meg slik innimellom. Selv om jeg har alle symtomene, så har jeg tenkt at..."nei, dette må bare være noe jeg innbiller meg".

Men idag så jeg en sprell levende baby på ultralyd.

Jeg tror det å ikke føle seg gravid, selv om man er det, er veldig vanlig. Slikt går jo opp og ned.

Dette står på baby.no om Listeria (som er bakterien man er redd for i myke oster...):

"Heldigvis er dette en svært sjelden sykdom. Det rapportes mellom 15 og 20 tilfeller totalt i Norge per år, og det er svært sjelden at gravide blir smittet. I fjor ble det ikke registrert smitte av gravide og overføring av smitte til fosteret."

Så...jeg tror det skal ganske mye til for at osten du spiste forrige helg skal ha gjort noen skade. Og hvis den var godt innenfor utløpsdato i tillegg, så er det nok rimelig trygt. Men du bør kanskje prøve å holde deg unna slike oster resten av svangerskapet siden det ikke er anbefalt å spise det.

Lykke til:-)

Skrevet

Må le litt gjenkjennende til det du skriver. Uke 13 var jeg også helt uforstående til at jeg var gravid. Og bekymret meg veldig. Ikke hadde jeg gått opp noe heller! Men jeg har det fortsatt slik, og er i uke 19 nå. Er i kjempeform, men magen er mye større, og jeg har kjent ett og annet spark også (selv om veldig svakt). Rar følelse. Så ikke fortvil. Vær glad i steden for at du føler deg bra!

Skrevet

Jeg hadde det akkurat likt, og til tider har jeg det forstatt slik i uke 24 til tross for at magen nå er veldig tydelig gravid og lillen sparker... Er førstegangs og syns det hele er kjemperart. Etter at kvalmen ga seg ventet jeg liksom at jeg skulle få igjen kroppen og alt skulle bli som før.. Alt var jo som før? Bortesett fra ikke-spiselista og at mensen ikke kom???

Vi gravide er irrasjonelle følelsesvrak og kan tenke det utroligste og merkeligste av tanker. Trøst deg med at det sjeldent skjer gale ting, og det som skjer skjer da uansett. Man får bare nyte dette 2 trimester og håpe på det beste til slutt. Tiden går utrolig mye fortere om man klarer å fokusere på noe annet en periode. Sakte men sikkert vil man høre hjertelyd, komme på UL og magen vil vokse. Tålmodighet er neppe min ting men tiden har faktisk tuslet avsted;)

Skulle du ikke klare å roe deg er helsesøster helt yppelig å snakke med, min var iallefall kjempegod støtte da jeg var litt usikker i det magen strekte seg og vokste i starten. Hadde en del kramper og trodde alt skulle gå galt, men det er utrolig vanlig;) Og det gikk seg jammen til det og!

Kanskje du har en hobby som kan oppta litt tid og tanker mens du venter på at de neste mnd skal gå avgårde? Bekymring er ialelfal ikke godt for noen av dere:D

Skrevet

Tusen takk, kjenner meg litt lettare til sinns no. Gleder meg til jordmortimen i staden for å grue meg:)

Skrevet

Du kan glede deg over å være gravid og slippe unna de værest "symptomene". En kan jo få en følelse av at dersom man ikke er konstant dårlig i 3-4 mnd, trøtt, konstant irritabel, svær mage så tidlig så er det noe galt. De fleste går igjennom et svangerskap uten mye plager heldigvis, og du ser ut til å være en av de heldige.

Listeria bakterien er veldig sjelden, men skulle det være noe så er det lite stekt kjøtt, sånne oster osv det kommer lettere/oftere i. Så er det jo sånn som med alle sykdommer at de svakeste rammes hardest. Tror ikke du skal bekymre deg for å ha spist brie en gang. I mitt forige svangerskap spiste jeg alt tror jeg og både jeg og min sønn er friskere enn noen.

Snakk med jordmor om hvordan du føler, de har utrolig mye kunnskap som kan hjelpe deg til å være tilfreds med svangerskapet. De aller fleste går det helt greit med, er bare her inne på chaten man kan bli skremt. Ser jo ut som annenhver av oss har opplevd å miste og så og si alle er dårlige.

Lykke til med alt, og husk på at dette går bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...