Gå til innhold

noen som har svangerskapdiabetes???

Anbefalte innlegg

Skrevet

er interessert i å høre andre sine erfaringer.

Jeg har fått det.....blodsukkeret var i dag oppe i 15....men det var etter en glukosebelastning.

Men er det slik at man kan bli veldig dårlig?

fare for babyens liv?

Huff...merker at jeg er bekymret...har lest mye i dag om dette og fått mye info på sykehuset...men slår meg ikke til ro med dette. Bedre å høre på noen med erfaring...

Tar blodsukkeret 3 ganger daglig nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk inne på tråden "kompliserte svangerskap". Der er det folk med ulike typer komplikasjoner/sykdommer.

Lykke til!

Skrevet

ok....takk takk:-)

Skrevet

jeg har ikke svangerskapdiabetes, men diabetes1. det er den typen man MÅ bruke insulinsprøyter resten av livet...

Jeg fikk faktisk diagnosen 1 mnd før jeg ble gravid med nr1. Og det var veeeldig slitsomt og nytt for meg og barnefaren. Var til kontroller på sykehuset annenhver uke og fikk veldig bra oppfølging hele veien. jeg bor i Bergen og her er rutinene at de med diabetes blir satt i gang 1-2 uker før termin. (jeg ble satt i gang 13 dager før) Grunnen er at det er fare for store barn for de som har diabetes. Men gutten vår var 3440 og 49 cm, helt perfekt.

når det gjelder fødsel synes jeg det var tungt, måtte være koblet til insulindrypp under hele fødsel. Og kunne derfor ikke få smertelindring av å bade, dusje. Ledninger over alt. Og rett etter fødsel tar de barna med til barneklinikken hvor de må være 1-3 døgn før de kommer tilbake til foreldrene. I våres tilfelle fikk vi ha han hos oss i ca 10 min før de tok han med seg, jeg fødet 23.06 på kvelden så fikk han tilbake i 12.00 tiden morgenen etter. Hadde vært mye verre om jeg hadde født på dagtid, da hadde ventetiden vært fryktelig laaaaang.

Selv er blodsukkernivået mitt ganske bra hele tiden, men det svinger ettersom hvor i svangerskapet man er...

Nå for tiden er det vanskelig og jeg må øke med insulin. Ligger mellom normaleverier 3.5 og helt opp til 14.0 så nå har jeg hatt to uker med prøving å feiling av insulinen.

Men tror ikke du skal bekymre deg. de er veldig flinke med oppfølging av de med diabetes...OG du får ekstra mangen UL slik at de kan følge med barnets vekst(så gled deg over at du får se den lille ofte):-)

Det de er mest redd for er at de med diabetes ikke bør bli gravid uten å ha planlagt det på forhånd pga det er hvordan blodsukkeret er i ukene rett før man blir gravid og ca de 4-6 første ukene i svangerskapet som er viktig iforhold til komplikasjoner eller misdannelser hos forteret.

Men lykke til...

jeg har en sønn på 10 mnd og venter en jente allerede i mai så jeg har ikke tatt skrekken av diabetes og graviditet:-) det går så bra så

Skrevet

Hei Theafranord!

Dette skal nok gå bra skal du se.

Jeg fikk diagnosen like over nyttår og har siden da ikke spist noe med sukker i og lagt om til et veldig sundt kosthold. Tok belastningen og verdien var da 11,9.

Jeg blir nå fulgt opp på sykehuset jevnlig med ul( for å følge med veksten) og samtale med lege og endeokrinologisk lege (som jobber med hormonsykdommer, som diabetes) og diasykepleier.

Den eneste faren er at barnet ditt blir stort. og at da vil fødselen din bli mer vanskelig. Men så lenge du IKKE spiser sukker, så skal bl.sukkert ditt holde seg lavt, men i enkelte tilfeller så er ikke dette nok, å da må du starte på insulin. Det som ikke er gunstig er at bl.sukkeret ditt ligger høyt over lengre tid, for da klarer ikke kroppen din å skille ut sukkeret og dermed går mer til barnet. Det gunstige er at du ligger under 8 en time etter mat.

Jeg måler bl.sukkert daglig før og etter frokost og annenhver dag før og etter hvert måltid. Så lenge det ligger under 8 skal jeg slippe insulin.

Husk at frukt kan gjøre blodsukkeret ditt veldig høyt. Hvis du skal ha frukt/juice, ta lite og til måltid med fiber!

Er nå 32+4 og lillegutt i magen er kun 15% over gjennomsnittet, men er innenfor normalkurven. Så hvis han vokser slik han har gjort og jeg holder blodsukkeret lavt blir han ca 3800-4000g og det er overkommelig synes jeg.

Bare stå på så skla nok dette gå bra. Ikke la det friste!!! det er det viktigste. Det er kun DU som kan snu dette!!

Hilsen gravid og sykepleier:)

Skrevet

Hei

Svangerskapsdiabetes er heldigvis hverken så farlig eller vanskelig som en del nettsteder vil ha deg til å tro. Ble selv ganske overvelda og bekymra da jeg fikk diagnosen og prøvde å orientere meg på nettet. Men det handler bare om å spise sunt og fiberrikt. Selv levde jeg på fiber+ knekkebrød første uka, men etter å ha prøvd meg litt fram har jeg funnet ut at det meste av normal mat går fint.

Fikk ett lite hefte på sykehuset med oversikt over endel matvarer og hvor mye av dem du kunne spise av den aktuelle matvaren for å få i deg 10 gram karbohydrater (du kan visstnok spise 60-70 gram på ett måltid) og det hjalp veldig. Klarer fint å regulere blodsukkeret uten insulin:)

Ellers tror jeg det er forskjellig praksis ang. det å sende babyen på barneklinikken, st.Olavs i Trondheim gjør det ikke lenger, heldigvis! Men babyen får tett oppfølging likevel.

Er i uke 38+1 og ved siste ultralyd (uke 37+5) var babyen 9% større enn gjennomsnittet.

Lykke til:-)

Skrevet

ja da er dere heldig når de ikke sender barnet på barneklinikken...synes det var fryktelig trist da de tok han med. Men samtidig veldig bra at de tar det på alvor også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...