kua kalva,drektig igjen Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 har utrolig lyst på det nå, spiser det aldri ellers, er uke 14 i dag
Mamma Mirabell Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 jeg spiste det i alle fall.. hvorfor skal man ikke kunne det?
Pampers123 Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Nei, gravide skal ikke spise spekemat. Men, om du fryser det og spiser det når det har tina skal det vist være greit
kua kalva,drektig igjen Skrevet 8. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2008 jeg vet ikke,man hører jo så mye:p
Mrs. Bouquet Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Jeg gjorde ikke det pga saltinnhold og en liten fare for listeria. Det går vel under kategorien spekemat, så jeg bestemte meg for å holde meg unna det.
Meg + 2 prinsesser Skrevet 8. februar 2008 #7 Skrevet 8. februar 2008 Merkelig, jeg spiser det heller aldri,men får så inn i granskauen lyst på rista brød med salami heele tiden! Irriterende;) Uansett, jeg holder meg unna spekemat ihvertfall..
Gjest Skrevet 8. februar 2008 #8 Skrevet 8. februar 2008 http://matportalen.no/Emner/Gravide Du kan lese litt her.
kua kalva,drektig igjen Skrevet 8. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. februar 2008 æsj........så da er det bare det dårlige pålegget man kan spise som er trygt? har spydd i flere mnd nå, å når jeg endelig vill ha noe er det fyfy:( for legge pakka i frysern
gullets mamma Skrevet 8. februar 2008 #11 Skrevet 8. februar 2008 nei,det er fare for å få i seg parasitten Toxoplasma
Synnøve_Solbakken Skrevet 8. februar 2008 #12 Skrevet 8. februar 2008 Av fare for å bli smittet av toxoplasmose og listeria så kan du nok ikke det. Den ene bakterien dør ved frysing over noen dager, men ikke den andre. Den dør bare ved varmebehandling. Oddsen er jo liten, men det anbefales vel ikke.
meg & to små vampyrer Skrevet 8. februar 2008 #13 Skrevet 8. februar 2008 Hva med å fryse det først og så bruke det på en pizza?
gullets mamma Skrevet 8. februar 2008 #14 Skrevet 8. februar 2008 er jo så mye annet man kan spise,så hva er vitsen med å leke jackass med barnets liv?
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 8. februar 2008 #15 Skrevet 8. februar 2008 Fårepølse/Salami var en av ytterst få ting min jordmor ba meg holde meg unna. Dette var midt i verste e-coli tiden også da, så derfor var hun nok ekstra påpasselig..
børdi Skrevet 8. februar 2008 #16 Skrevet 8. februar 2008 ehh,, jackass med barnets liv??? Det er ikke værre enn å fryse salamien , tine den opp, og vips så er den ufarlig... Samme med spekeskinke det, spiste begge deler under sv skapene mine. I Norge er det ikke så farlig, ville vært mer redd for å ta ut av kattekassa, spise uvasket salat, ikke gjennomstekt kjøtt osv... Og ville heller ikke spist spekemat på f, eks restaurant. trenger ikke ta helt av heller. Man er gravid, ikke syk...
kua kalva,drektig igjen Skrevet 8. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 8. februar 2008 heiv den i frysern jeg.......
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 8. februar 2008 #19 Skrevet 8. februar 2008 I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker og lignende. Ikke smak på rått kjøtt mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer. For min del holder det til at jeg skal klare meg uten salami under graviditeter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå