Gå til innhold

Kan en 7-åring bære barnet til dåpen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om storebror får lov til å bære frem barnet til dåpen? Ikke at han skal være fadder, men at han holder barnet når vi går frem, og under seremonien. Hadde nok vært stas for storebror det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er regler for det om det er det du spør om. Men jeg tror nesten ikke jeg hadde turt det... Kan han ikke ta av luen og tørke av vannet etter at presten har døpt? Det er vel så stas det tror jeg, det synes hvertfall niesen til vår jente når hun ble døpt.

Skrevet

Litt mye distraksjon for en 7-åring i en barnedåp tror jeg. Hva med å gi æren til en eldre slektning og så det der med lue som ansvar for 7-åringen?

Skrevet

jeg hadde ikke latt en 7 åring bære min lille baby iallefall.. sambo sin søster var 8 år da datteren vår ble født og hun fikk aldri lov å bære på henne.. fikk kun holde henne når hun satt... nå er hun 10 år og hun får fremdeles ikke lov å holde snuppa på snart to år... hun har jo ikke kontroll i det heletatt..

men kommer selvsagt an på hvordan barnet er da

Skrevet

Han kan nok d, men han kan ikke være fadder.

Skrevet

Når han opp til vannet da?

Skrevet

synest dette hørtes veldi kosli ut:) min bror er 9 år:p synest dette var en kjempe idè.. Hadde nok vert stas;)

Skrevet

faddere må være fylt 15 år.en 7 åring vet vel ikke helt hva det innebærer å være fadder,for det er faktisk en forpliktelse.

Skrevet

Hl sa at barnet ikke skal være fadder da...

Skrevet

Husker jeg var 7 år når jeg ble storsøster til 3 på engang og jeg fikk lov å løfte og holde men hadde en regel på å ikke løfte over hode mitt.

syntes det var ganske greit husker jeg, følte jeg bra stor da:)

Skrevet

HI her...

Det jeg lurte på var jo i grunnen om noen visste om det er LOV til å la en 7 åring bære barnet til dåpen, ikke hvorvidt dere tror at han vil miste ungen i gulvet... Det er nemlig ikke sånn at han skal løpe rundt med dette barnet på armen og risikere å slenge det fra seg et eller annet sted.

Han skal i så fall gå sammen med oss og har voksne til å passe på så jeg er ikke bekymret for den lille.

Han er for så vidt den i familien som er mest bevandret i kirken, så for den del ville han vel være den mest skikkede... :-)

Skrevet

Ja, det er det vel ingen andre enn foreldrene som kan bestemme? Altså hvem som bærer barnet? Høres topp ut for lillebror. Go for it!

Skrevet

Tror ikke det er noen regler for det.

Så det går nok bra :)

Skrevet

Ta det opp med presten du....er storebror vandt med å styre og stelle me lillemann og presten sier det er lov så ser ikke jeg problemet:) berre kos med litt nye ting vel...men om det ikke skulle gå så er jo å ta av lua og tørke hode en grei ting å være stolt over og da:)

Skrevet

Hm, har du tenkt på at en syvåring antakelig ikke vil rekke opp til døpefonten med barnet? Det kommer selvsagt an på hval slags døpefont det eri akkurat din kirke, men normalt vil jeg tro de er før høye. Dessuten er det nødvendig å lene barnet over vannet når presten skal helle vann over hodet, og det er nok i de fleste en litt for vanskelig holdestilling for en syvåring.

Skrevet

Han MÅ jo ikke lene barnet heller da, det er jo bare det at sånn er det "vanlig" å holde baret. Tror presten vil kunne utføre sine ritualer uansett. Får ta med oss en krakk kanskje... Vi får ta det som det kommer. Vi har stoooor takhøyde i kirka vår, så om det ikke finnes noen regler for om barn kan bære så regner jeg med at det går i orden. Vi får tørrtrene litt hjemme ved vasken...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...