♥Rime♥ Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Jeg må innrømme at jeg er redd at dattera mi skal bli tykk hvis hun fortsetter å spise så mye stakkars lille jenta mi, får dårlig samvittighet men.. Det er jo slik press om å være slank og fin og vil ikke hun skal slite med selvbildet sitt når hun blir litt eldre. Hun er jo verdens nydeligste synes jeg da. Men hun spiser altså like mye som meg. Og avogtil mye mer. Hun er bare 5,5 år. Og maser om mat hele dagen..hun er liksom helt hekta på mat. Og liker helst voksen mat.. og masse dressing osv.. Vi spiser jo sunne middager da som regel men mengden hun spiser bekymrer meg. Jeg har aldri sagt noe men tenker at jeg en gang må si noe kansje?.. Uff vanskelig dette!
gullets mamma Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 jeg ville fjernet alle usunne ting jeg da og bare hatt sunn mat hjemme.Da gjør det ikke noe at hun spiser mye.Tilby frukt hver gang hun spør.Hvis hun ikke vil ha det,så er hun vel kanskje ikke sulten....og da trenger hun ikke å få noe
Pampers123 Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 Hvis vi akkurat har spist, og det går 15 - 30 min også kommer guttungen å sier han vil ha mer, så får han spise en frukt eller no. Ellers sier jeg at magen må få hvile litt.. Men, de vokser jo mye og trenger mye mat da.
Mille** Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Det har vi slitt med i alle år med eldstetøtta, fra hun var nyfødt faktisk. Måtte begrense inntaket ganske tidlig, det er jo ikke akkurat sunt å være overvektig så det ville vi prøve å unngå. Vi sørget for å lage bare akkurat nok mat til oss, ikke feit mat og sukkerpålegg, ikke smør på brødet, skummet melk, godis kun en gang i uken, ikke mer enn 2 skiver til hvert brødmåltid osv. Hun hadde ikke magemål fram til hun var ca 7 år, kunne spise til hun spydde og så spise mer igjen. Nå er hun snart 10 år og har et normalt forhold til mat og begrenser seg selv heldigvis, og er helt normalvektig for alderen. Fram til for ett år siden har vi slitt med å finne bukser som passer, nå passer det meste vi prøver på butikken. Vi fokuserte kun på helse, ikke noe på vekt. Pratet om sukkersyke og hjertesykdommer, og hvor viktig det er å ha en sunn kropp. )
fox`y Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 gutten min på 2.5 år maser oxo mye om mat å er selv bekymret for vi har overvekt i familien. han begynner rett etter at han har spist.sier jeg nei blir d raserianfall,men prøver å avlede han med arti leik å slikt så han glemmer tanken på mat et øyeblikk. han kan godt spise 6 brødskiver å spørre om mer etter d. men d er kunn når vi er inne han maser da,er vi ute er d så my anna å tenke på liksom. prøver å forklare han at han kan få ondt i magen viss han spiser for mye osv. har desverre ingen gode råd der jeg.
Fire småtroll Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 Jeg har en 6-åring det ikke er bunn i, men han er tynn som en strek da, og veldig aktiv, så han bruker opp smitt og smule av det han spiser. Han har plutselig vokst fra alle buksene sine også, så han er nok i en vokseperiode og trenger mat.. Jeg tror vi må stole på barns sult og metthetsfølelse innen visse grenser. Her får de mat til måltidene og ikke i mellom, maser gutten om mat tre kvarter etter middag sier jeg til han at hvis han er sulten allerede kan han ikke ha spist nok middag.. Men han får alltid tilbud om et eple e.l. Er jo ikke noe godt og gå sulten, og han er jo tydeligvis i en periode hvor han trenger kaloriene. Syns jenta skal få den maten hun vil ha til måltidene, men du kan begrense de usunne tingene, en 5-åring tåler å høre at man får bare litt dressing, men så mye salat en vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå