Barba_mamma Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Har et barn med en liten VSD og er nå gravid med barn nr 2. Har blitt innkalt til 2 ultralydundersøkelser i uke 19, hvorav den ene er legeultralyd. De sier dette skyldes at vårt første barn har VSD. Samtidig sier de at de "ikke tror" at dette medfører økt risiko for hjertefeil for barn nr to, men her har jeg hørt litt forskjellig. Hvis det ikke er økt risiko for hjertefeil, hvorfor skal jeg på ekstra UL da liksom... Tror de bare sier det for ikkeå gjøre oss bekymret, men det er jo en liten logisk brist her. Neon som vet hvor mye forhøyet risiko det er for barn nr 2??
*Athena* Lucas,englepia+Dani! Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 Vi fikk en datter med HVHS + div andre hjerterelaterte feil, og mistet henne 1 mnd gammel. Var på rikshospitalet da jeg gikk gravid med Lucas til samtale, og da sa hjertelegen at det er en høyere risiko for flere hjertebarn når du først har hatt ett. Mener den risikoen er 2% høyere, MEN det gjelder ikke den samme hjertefeilen. Det var liksom hele spekteret av hjertefeiler, fra ufarlige til alvorlige. Altså ikke arvelige. Jeg var til flere ekstra undersøkelser og UL i Trondheim med både Lucas og lille i magen min nå. Det skal vel en del uflaks til for å få et nytt hjertebarn tenker jeg, men det er jo utrolig fint å få skikkelig oppfølging. Lykke til:)
Barba_mamma Skrevet 8. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2008 Så utrolig trist med din 1 mnd gamle baby... :-( Grusomme greier disse hjertefeilene.... :-( Vår sønn har kun en liten VSD, men type/alvorlighetsgrad av hjertefeil har ingen betydning på fremtidig risiko i nye svangerskap slik jeg forstår deg. 2% økt risiko er jo ikke så mye, men jeg merker at jeg er litt mer bekymret for denne ULen enn den første, der tanken ikke streifet meg at det kunne være noe galt. Lykke til du/dere også :-)
Barba_mamma Skrevet 9. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. februar 2008 Hmm... Er risikoen 2% for å få nye hjertebarn, eller 2% høyere enn 1% (som for VDS). Det kan jo ikke være det siste.... Kanksje det er sånn at det er 3 % sjanse for å få et hjertesykt barn når man har et fra før? Mot 1% i normalpopulasjonen?? Må spørre legene om dette, er bare så utålmodig. Ikke at jeg tror svaret vil gjøre det så MYE mer forutsigbart, men.... :-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå