Gå til innhold

Hvordan kan SFO og barnehage koste det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg betalt regninger og blir litt oppgitt her...

3330,- for full plass i barnehage

3250,- for full plass på SFO

Gutten min er ikke på SFO før skolen, han har altså 5 timer på skolen først, også er han der noen timer etterpå. De har stort sett bare frilek der, fordi det er det ungene foretrekker. Synes det er helt greit, de har sittet på skolen og lært i 5 timer, klart de bare skal leke og ha det gøy med kompisene på SFO, men hvordan forsvarer de prisen? De er 15 barn pr.voksen, og de ser jo egentlig bare etter ungene...

I barnehagen er de hele dagen, mange flere voksne, pedagogisk opplegg og aktiviteter. Så utrolig mye mer for pengene!

Det værste er at pengene går inn på samme konto i kommunen, for både barnehage og SFO, men tror dere det er søskenmoderasjon å få? Åneida! Og går jeg ned til halv plass reduseres prisen med ynkelige 500,- i måneden, ganske langt ifra halv pris det.. Nå begynner det å bli dyrt med tre barn en trenger pass til for å jobbe, lønner seg nesten ikke lenger å være i jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, la visst på en 1000-lapp for mye der...

2330,- og 2250,- skulle det være!

Skrevet

Enig med deg- har tenkt det samme ( og hørt andre snakket om det...).

Skrevet

Det er fordi staten subsidierer barnehagen mer enn sfo.

Skrevet

SFO sponses ikke på samme måte som barnehagen. Tror det er derfor.

Skrevet

ja, det er mystisk....hmmm... berre ein tanke; kanskje det er fordi ungane er blitt større og dermed krever meir plass (kvadratmeterprisen);) hehe.....

Skrevet

staten betaler ca 10 000 kr i måneden for barnehageplassen din. det gjør de ikke for SFO

Skrevet

Har jeg også lurt på. Og i tilegg har jo SFO stengt halvparten av alle ferier, der mange barnehager har åpent. Pga at de bare er et halvdagstilbud ;-( Virker ikke som om SFO er skapt for å komme en hektisk småbarnsfamilie til møte...

Skrevet

Jeg jobber som SFO.leder, og kan prøve å forklare det litt...

Barnhagen har jo maxpris, en full plass uten tilskudd i barnehagen koster nok 10.000 pr mnd. Vi som SFO får ikke samme tilskuddet.... der går foreldrebetaling opp i opp med lønninger, trenger vi leker, hobbymateriale mm.... så må skolen dekke dette....

Spør om det er noe du lurte på.....

Skrevet

Jeg skjønner det jo, men det er litt frustrerende når politikerne det ene øyeblikket oppfordrer oss til å få mange barn, og sier at hjemmeværende og deltidsarbeidende mødre må komme seg ut i jobb. Landet trenger arbeidskraft og vi må bidra, og i neste øyeblikk setter de opp betalingen på SFO. Henger ikke helt på greip...

Men joda, veit at SFO ikke er blir sponset av staten på samme måte som barnehagene, men de har akkurat hevet satsene her i kommunen og det har ført til at så mange har sagt opp og redusert plassen sin at de taper penger på det.. Synes synd på alle 7-åringene som plutselig har blitt nøkkelbarn fordi foreldrene protesterer på prisøkningen.

Skrevet

er nøkkelbarn værre en SFO barn?

Skrevet

Jeg var lykkelig som nøkkelbarn. SFO fantes ikke den gangen jeg var liten, og det ble løst med at jeg kunne dra til bestemor om jeg ikke ville være hjemme alene, men så var jo "alle" andre nøkkelbarn også den gangen.

Skrevet

Ikke nødvendigvis, men jeg foretrekker at sønnen min spiller fortball med klassekameratene sine utenfor SFO enn at han sitter hjemme alene og spiller tv-spill. Noe han sikkert ville gjort siden det ikke er noen kamerater hjemme i nærheten her, de er på SFO....

Skrevet

Må bare tilføye at vi er 4-6 personer med 30 unger...

Skrevet

Det er forskjellig fra SFO til SFO.... Ålesund kommune har pålagt SFOène å ha åpnent i ALLE skolefridager. Dere skal ikke betale for 11 mnd hvis SFO er stengt i vinter, høst, jule og påskeferier...

Skrevet

I det øyeblikket den forrige regjeringa innførte makspris i barnehagen, måtte kommunene ta inn inntekten et annet sted i samme budsjett, nemlig Sfo. Så det er på en måte Sfo som subsidierer en del av de lave barnehagesatsene.

Synes personlig timesprisen er svært stiv på Sfo, i tillegg til at pedagogisk personell er tilnærmet lik ikke-eksisterende. Det ville være mer korrekt å justere opp barnehageprisen igjen, og sette ned Sfo-prisen, fordi dette heger faktisk ikke på greip.

Skrevet

Vi har faktisk regnet ut at med et barn i bhg og et på sfo når permen min er over, går vi ikke stort med "overskudd".

De tusenlappene som mangler i mellom ifh min lønn og de regningene er jeg heller hjemme for.

5000tusen i barnepass, 3700kr i k.støtte og et par helgevakter tilsvarer omtrent samme lønn som jeg ville hatt utbetalt i 100% stilling.

(Sett bort fra goder som feks feriepenger, og sykeordninger - ikke minst)

Må si vi ofte lurer på hvordan vi skal få endene til å møtes, særlig om renten stiger mer.

Men akkurat det problemet ville vi jo hatt om jeg skulle jobbet også.... I tillegg til den dårlige samvitigheten og savnet etter barna!

Litt utenom tema dette da, men.

Jeg synest forresten ikke at SFO her er noe å betale for. Har opplevd så mye dårlig _tilsyn av barn_ hos de.

Hvordan kan de klare å unngå at 4 barn klipper store deler av håret sitt?? Å etterpå nekte for at det har skjedd? Enda ungene hver for seg og tilsammen forteller hva og hvordan det har skjedd??!!

Hvor var de voksne da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...