(0_o) Skrevet 11. februar 2008 #51 Skrevet 11. februar 2008 jeg kom på en ting til: vask tv'en med tøymykner (bittelitt på en fuktig klut). Tøymykner er antistatisk og du slipper at tv'en blir en støvmagnet.
roxanne Skrevet 11. februar 2008 #53 Skrevet 11. februar 2008 Jeg skifter ikke ut tannbørsten annen hver uke, kjøper ny annen hver måned. I tannbørsten er det masse bakterier, jeg synes det er greitt at den blir helt ren av og til.
fantejenten:oP Skrevet 11. februar 2008 #54 Skrevet 11. februar 2008 jeg slet sånn med røde prikker og sånt når jeg intimbarberte meg. prøvde alt. sink salve. olje, den man får kjøpt på kondomeriet og sånt. kjøpte meg en grønn tube med alovera på daglivare butikken som står 98 % alovera på. smører meg med den hver dag etter at jeg har vært i dusjen. har ikke klødd eller fått noen prikker etter at jeg begynte å bruke den :-) kjempe fornøyd :-)
(0_o) Skrevet 11. februar 2008 #56 Skrevet 11. februar 2008 Oppbevar batterier i kjøleskapet. Jo kaldere det er dess saktere flyter strømmen og batteriene holder lenger Jeg kom på flere! Har du kjørt deg fast i snøen med bilen og du kommer deg hverken forover eller bakover, ikke spol. Det eneste du oppnår med det er at det blir enda glattere. Vugg bilen ved å gi litt og litt gass til du kommer deg løs, eller prøv å kjøre igang fra 2. gear. Mindre sannsynlighet for at hjulene spinner da. Har du dovne colaslanter igjen i flaska? Lag isbiter av colaen og bruk de neste gang du skal drikke cola. Da slipper du å få utvannet cola når isbitene begynner å smelte. Bland tran med sitronsmak i f.eks appelsonyoghurt, så får mini i seg tran uten at du trenger å tenke noe mer over det. Aluminiumsfolie nederst i vasken og vann og salt oppi sammen med sølvtøyet skal visstnok gjøre det skinnende blankt. Er kosebamsen møkkete, putt den inn i et putevar og vask den på finvask i vaskemaskinen. Ikke bruk tørketrommel! Heng den opp i det ene øret så vannet samler seg på ett sted og renner ut nederst
LINDA*** Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #57 Skrevet 11. februar 2008 Mexikjeksi: kan vi bli venninner???? Og NABOER??? Dæven døtte! Du er herved kåret til Årets Beste Tipser!!!!
To gull og en på vei Skrevet 11. februar 2008 #58 Skrevet 11. februar 2008 Du kan også ha et par dråper sitronsaft i guacamolen for å unngå misfarging. Gjelder forøvrig for andre matvarer som fort blir misfarget også.
petite fleur Skrevet 11. februar 2008 #59 Skrevet 11. februar 2008 Super tråd! -Stearinflekker går bort hvis du legger gråpapir over og stryker med strykejern -Tyggis går bort hvis du hiver plagget i fryseren, det stivner og det pelles bort -Busene til babyen tas lett med den runde enden av en shingernål (hårnål) -Har du kokt fisk, er den letteste måten å få bort fiskerestene (blir jo lim) å vaske kaserollen med fiskevannet -Lag mat fra bunnen av: Billigere, sunnere og bedre
(0_o) Skrevet 11. februar 2008 #60 Skrevet 11. februar 2008 Hihi det kan vi vel, hvor bor du hen da? Jeg har blitt fortalt at jeg er et vandrende leksikon med totalt ubrukelig informasjon Men jeg tror det er fordi jeg er lat at forskjellige tips brenner seg inn i minnet mitt, pluss at hvis jeg driver med noe jeg synes er tungvint, lurer jeg alltid på om ikke det finnes en lettere måte å gjøre det på. Vet jeg har mange flere tips på lager, men det tar bare litt tid å leite de frem fra hjernen
(0_o) Skrevet 11. februar 2008 #61 Skrevet 11. februar 2008 IKKE bruk varmt vann til å skylle bollen du har hatt mel og deig i. Det løsner mye fortere med kaldt vann!
To gull og en på vei Skrevet 11. februar 2008 #62 Skrevet 11. februar 2008 Jøsses, hvor tar du det fra mexikjexi? Helt genialt. Jeg sender en mail neste gang jeg har et problem, du har jo løsningen på alt!!! hehe.... Er helt enig i at "årets tipser pris" går til deg ihvertfall!!
M by M Skrevet 11. februar 2008 #63 Skrevet 11. februar 2008 Ta en stor-rengjøring i omgangskretsen og bruk kun tid på de som tilfører deg noe godt. Og som alltid stiller opp slik du føler at du gjør selv. Resten kvitter du deg med, eller legger i bekjent-kassa. Ha det pent hjemme og kjøp friske snittblomster til deg selv hver uke. Spesiellt på denne tiden av året. Tenn masse stearinlys på kvelden.
(0_o) Skrevet 11. februar 2008 #64 Skrevet 11. februar 2008 Starter ikke bilen din etter at du har vaska den kan det være at du har fått vann i fordelerlokket (under panseret). Ta det av og tørk inni, eller få noen til å gjøre det for deg Er du høygravid og sliter med å få snudd deg rundt om natta, legg en oppklippet søppelpose under et laken og du kan skli deg rundt som du ønsker =) Ei venninne av meg skulle slutte og røyke og gikk alltid rundt med en plastellinaklump i veska. Hver gang hun fikk lyst på røyk, tok hun den opp og begynte å fikle med den. Funka for henne, og er sikkert verdt et førsøk. Hau du maur i huset, strø litt kanel der du tror de kommer inn. Fluer liker ikke fargen BLÅ. Vil du ha døra oppe om kvelden sommerstid, men plages med at mygg og andre kryp kommer inn, kjøp et sånt "forheng" (husker ikke hva det heter i farta) med tråder med f.eks perler på, smør inn hele greia med sitronsaft, heng det opp i døra og hold myggen unna. Lag din egen myggspray: Vaniljeessens og vann. Mus hater lukten av cayennepepper. Strø cayennepepper der du mistenker at musen kommer seg inn. Hvit skokrem legger seg mer jevnt på skoen hvis du smører den inn med alkohol først. Gamle egg flyter. Sølvtøyet oksiderer (blir svart) mye saktere hvis du oppbevarer det lufttett, for eksempel i plastikkposer med forsegling. Knirker døra, ha zalo på hengslene. Når du planter blomster ute, blomstrer det mye mer til slutt hvis du kniper av de første skuddene på planten (da oppmuntrer du planten til å lage MANGE skudd). Oppbevar egg med den store enden opp, da holder plommen seg i midten og eggene holder lenger. Tørr sennep eller sennepsfrø fjerner løklukt fra hendene og skjørefjøla. Ha på og vask bort. Ha stearinlys i kjøleskapet i noen timer før du skal bruke de, da drypper det mindre og du slipper å ødelegge duker etc. Våtservietter fjerner ganske bra flekker på tepper ol. For å holde pipa rein, ha litt salt inn i peisen når det brenner der. For å få kobberkjeler ol. skinnende rene, bruk ketchup! Eddik fjerner vond lukt. Lukter det dritt etter søpla, ha en skål med eddik i søppelskapet og lukta blir borte. Har bildene detti ut fra albumet og festa seg til hverandre? Bruk hårføneren på det svakeste og føn bildene til de løsner fra hverandre igjen. Hvis stueteppet har fått merker etter f.eks salongbordet skal det visst virke å legge en isbit på. når den smelter vil teppet reise seg opp og bli jevnt igjen. om det funker aner jeg ikke. Brente greier under strykejernet: gni det bort med aluminiumsfolie. For å få klær til å tørke MYE fortere, ha et par tennisballer sammen med klærne inni tørketrommelen. Klærne tørker ikke bare mye fortere, de blir også skikkelig myke og fluffy. Håndklær blir skikkelig myke og gode også =) Vrenger du klærne før du vasker de holder fargen mye lenger, særlig på olabukser. Sur lukt på håndklær: Ha litt eddik i vaskemaskinen og vask dem. Gni såpe på glidelåser så glir de lettere. Urinveisinfeksjon: drikk masse tranebærsaft, evt cosmopolitandrinker (masse tranebær i) Er du deprimert kan det være at du mangler b-vitaminer i kroppen. Spis masse spinat eller annet b-vitaminrikt og se om det hjelper. Tyggis i håret: væt håret i cola og gni det ut. Hikke: Drikk et glass vann uten pustepause. Oppkast/kvalme: Sug på en isbit! Dette kontrollerer brekningsrefleksen. Saftis funka også på meg da jeg gikk gravid Puh....
(0_o) Skrevet 11. februar 2008 #65 Skrevet 11. februar 2008 Er du fyllesyk, ikke bli liggende i pysjamasen på sofaen. Ta deg lang, god dusj og smør deg inn med en god krem, finn fram de deiligste nyvaska slække-klærne du har og ta på deg de. Du føler deg garantert mye bedre etterpå =) Masse vann å drikke og frisk luft gjør også susen. Drikk også masse vann før du går og legger deg etter en tur på byen, selv om du ikke er tørst. Og visste dere at det ikke er sult dere føler etter en runde på byen, men snarere mangel på salt?
(0_o) Skrevet 11. februar 2008 #66 Skrevet 11. februar 2008 Hehe, godt at noen kanskje får bruk for kunnskapene mine Bare å sende en mail vetth, så skal jeg se om jeg vet om noe lurt
GuttemammaX3 Skrevet 11. februar 2008 #68 Skrevet 11. februar 2008 Oppbevar plastfolie / glad pack i fryseren.... da klistrer den seg ikke sammen før du har fått den på plass:) Blir nesten som et vanlig ark, og "effekten" varer bare til du har fått plasten på plass over bollen / maten....
Gjest Skrevet 11. februar 2008 #69 Skrevet 11. februar 2008 Kle alltid av deg på badet før du legger deg så slipper du masse klær på soveromsgulvet, eddik i en skål i kjøleskapet fjerner vond lukt i kjøleskapet. lag mye når du lager middag og frys ned restene i porsjonsbokser så har du om du ikke orker lage middag en dag. aldri gå sulten eller tørst på butikken lyst på sjokolade? spis en nutrilettbar istedet, den med karamell er faktisk ganske god, tar søtsuget og er sunn:)
Lekamøia Skrevet 11. februar 2008 #70 Skrevet 11. februar 2008 - Verdens beste vaskemiddel: litt salmikk og litt zalo i varmt vann. Det tar det meste og er genialt til vindusvask, rundvask osv. Husk hansker - Lukter det ekkelt i mikroen: sett inn en liten skål med vann m/ en sitronskive i, sette den på et par minutter og mikroen lukter godt samt at skitten løsner lett - Avtal med en venninne å gå 1 time rask tur en gang pr uke til fast tid. Det er en hyggelig måte å få litt mosjon på. - Mot omgangssyke/fyllesyke/kvalme: trekk en kopp gønn te og ha i en skive ingefær mens den trekker. Drikk gjerne flere kopper. - Ta et fotbad sent på kvelden, smør inn føttene med flere lag god krem, ta på et par bomuldssokker og la de sitte på til dagen etter. Du våkner med "nye" føtter. - Også må jeg henge på de som allerede har skrevet: handle 1 gang pr uke. Det er genialt. Sparer tid, penger og irritasjon - Lag ukesmeny - det gjør livet enklere
♥pilutta♥ Skrevet 11. februar 2008 #71 Skrevet 11. februar 2008 Hvis du har sølt diesel på noe( kanskje ikke såå vanlig, men) så vask over med vann blandet med en spiseskje vaniljesukker. Tro det eller ei ) Sambo hadde sølt ned hele buksa med diesel, slengte den i vaskemaskina og strødde ut et par spiseskjeer vaniljesukker, vasket på 40 grader, og vips buksa luktet rent:o)
Muffinsmamma Skrevet 11. februar 2008 #72 Skrevet 11. februar 2008 noen dråper peppermynteolje når man vasker sengetøy. dreper bakterier. storhandle på den billigste matvarekjeden du finner. fryst kjøtt, fryste grønnsaker, fryst fisk, fyll fryseren.. sparer mange lapper på det. slå av alt som er på stand-by. det drar masse strøm! dårlig for økonomien og ikke minst for miljøet. aldri vær redd for å ta en tjanse. mange er altfor redde for å bryte ut av forhold, si opp en jobb eller liknende. man vil nok aldri angre på å ta flere tjanser!
Sentralstøvsugeren Skrevet 11. februar 2008 #73 Skrevet 11. februar 2008 Har du sotete/møkkete glass på ovn/peis/steikeovn? Fukt pair, dypp det i kald aske og gni på glasset. Tørk av med fuktig papir. De blir glinsende rene!
mammamammamammamor Skrevet 11. februar 2008 #74 Skrevet 11. februar 2008 lag timeplan for husarbeid og aktiviteter m ungene *lag middagsmeny for en måned *skriv ned alle tinga du "må" gjøre, og fordel dem utover uka. har du oversikt så er det mindre tiltak å gjøre det *i stedet for lørdagsgodt så skjer opp frukt, ha dipp, bak boller og server kakao attmed ( eller pannekaker, vafler m is og bokstavkjeks ) sunnere og mer koselig enn å spise snop synes eg, går og ann å lage gode smoothies eller milkshakes. * bakepulver eller grønnsåpe funker på fastbrente matflekker ** rydd alt etter hvert * ikke legg deg ned å ver sjuk før du må ( det gjør deg bare verre ) * drikk mye vann ( for alt fra slanking til å gjøre deg friskere ) * før du tar paracett mot hodepine eller feber så drikk en halvliter med vann ( feber og hodepine kan komme av dehydrering, spessielt når du ammer ) * for å få i meg nok vann bruker eg å kjøpe ei olden flaske med "tute" kork og bare fylle på den med spring vann og alltid ha den med meg ( den var den beste tingen eg hadde med når eg fødde ) " tuteflasker" er og veldig gode når du skal få i barn vatn * kokt vatn er bra for omgangsyke ( gjerne avkjøl det litt , kan ta det oppi vannbad viss det haster ) * gjør grønnsaker til en naturlig del av middagen, ikke gi oppmerksomhet når di ikke spiser eller spiser em, di skal vere på lik linje som resten av middagen * ha faste fiskemiddagdager ( vi har fiskeprudukt på mandag og onsdag ) * spinatsuppe gir mye jern og er bra for gravide * har du ei svart sølvskje så putt den oppi taco sausen, da blir den skinnende blank * ha havremel i bakst, og pannekaker og lignende ( går og fint med havregryn i pannekaker ) * gi mer ros enn ris * ta ladere og alt som avgir varme utav stikk kontakten når det ikke er i bruk * lag budsjett for hver mnd * viss du får ei reining du ikke kan betale der og da, så ring dem med en gang * finn på ting med familien, gå en tur i skogen, grill pinnebrød, ta en fjelltur, gå å bad, gå på bibloteket. * ver litt ute hver dag, viss det er stygt ver, så gå på besøk el. spesielt viss du er hjemmeverende. * reis bort og overnatt hos noen av og til, for å få litt avveksling * plokk vårblomster * spis sammen når dere kan, tenn gjerne lys og gjør det koselig. * fortell mannen hva du vill, ønsker og håper, hva som irriterer deg og hva som bryter deg ned, han kan ikke lese tanker og som ei viss dame sa en gang " det er ikke noen gjette lek det her" ikke forvent at han skal gjøre ting viss du ikke har sagt at du setter pris på eller ønsker at han skal gjøre det. *bytt til spareperer i rom som du ikke bryr deg så mye om, feks kjeller osv. * kast badevekta , ikke snakk om vekt forran ungene ( viss mor eller far er opphengt i vekt så blir barna ofte det og ) , ikke si foran barna at , ånei eg ser feit ut, eller eg må gå ned i vekt ( di kommer til å få nokk press om utseende utenom hjemmet, og det blir følt som press når mor eller far har negativ holdning til vekt el kropp ) i det hele ikke si negative ting om deg selv forran ungene, sås får di et bedre selvbilde. dette betyr ikke at du ikke skl holde deg i form eller kutte ned på fett ol * bruk ull, det regulerer temperaturen og hindrer fukt * ha en myk gulpeklut under hodet til babyen i senga, så slepper du å skifte sengklær hver eneste dag. * kjøp store gassbleier og klipp opp til små kluter, så har du ypperlige bleieskift kluter. * maser brystet når du ammer. og viss du får spreng eller brystbetenelse så ha på ei varmeflake ( ev ei brusflaske m vamt vatn) ta deg en varm dusj mens du maserer brystet og prøv og melk deg. * ta deg fem minutt med knipeøvelser hver dag * brett klær mens du ser på tv , sparer du tid * legg for små barneklær i kasser merka med størelser * kaffigrut på blomster * ta vare på gode stunder med bilder, dagbok eller lignende * lag liste over husoppgaver og fordel på deg og mannen, ha klare oppgaver til hver, og ver streng på det
LINDA*** Skrevet 11. februar 2008 Forfatter #75 Skrevet 11. februar 2008 Fy flate, jeg er imponert over alle! Så mange gode tips Denne skal legges til mine favoritter, hvertfall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå