Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 jeg har vært og tatt d nå for en uke siden...er 12+5 i dag... fikk beskjed i dag at den ene prøven var positiv den andre negativ.. d vil si at jeg har vært smitta tidligere men den var neg på den prøven så viste om d var noe infeksjon nå.. vil d si at når jeg har hatt d en gang så får jeg d ikke flere ganger? og evt når kan jeg ha hatt d...har ikke tatt sånn prøve tidligere...men KAN det vere at jeg har vært smittet tidlig i sv.skapet? jeg tror ikke d selv, for jeg har voks opp med MASSe katter når jeg var liten, har hatt katt nå også men har ikke vært i kontakt med avf dens... skjønner meg ikke helt på dette men:) er jo mulig at jeg har hatt en sånn infeksjon når jeg har mista de to tidligere da??at d er pga denne infeksjonen jeg har mista.. hmmm..jaja blir vel bare spekulasjoner det, siden jeg ikke har tatt den prøven før.. vel god helg alle sammen;)
Tonen Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 Jeg vet hvertfall at dersom du har hatt toxoplasmose er du imun etterpå. Dersom det er en katt som har smittet deg er den aktuelle katten også imun. Smitten sitter i ca 2 uker. Sjansen for å få det er størst ved å spise uvaskede grønnsaker (jordrester) eller kjøtt som ikke er gjennomstekt. Det er relativt liten sjanse for å bli smittet via katteavføring. Du må nesten ha spist katteavføring fra en smittet katt da.. Tror ikke du kan ha klart å blitt smittet tidlig i dette svangerskapet.. Det må da være måte på uflaks. Du er jo såvidt tre måneder på vei. Større sjans for at du har blitt smittet tidligere i barndommen feks tror jeg. Om infeksjonen kan føre til abortene vet jeg ikke noe om.. Håper alt går greit med deg hvertfall!!
Babyluren Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 Hei. Jeg fikk svar på samme prøven i går, og tydeligvis samme resultat som deg. Positiv på tidligere infeksjon, ingen nåværende infeksjon. Konklusjonen for deg (og meg) nå er at du er imun og både du og babyen er trygge. Jeg spurte hvor vanlig det var med positive prøveresultat, og fikk til svar at i norge har ca 20 % av befolkningen hatt det, i sydligere strøk som spania, frankrike etc har ca 60-80 % hatt det og andre steder til og med større prosentandel. (jeg er fullstandig gal etter katter og har bodd både i Tyrkia og i Frankrike, så regner med at Toxo er noe jeg har fra et av de stedene). Uansett. Den tidligere smitten er eldre enn de tolv ukene du er på vei nå, så ikke bekymre deg for barnet du bærer. h*n har det fint inni deg. (Jeg kan dessverre ikke svare på hva som kan ha skjedd tidligere). Håper du syns det var greit å få prøveresultatene. Jeg har ikke vært bekymret, men merket likevel at jeg ble glad over å få prøveresultatene og se at alt var i orden. Du vet, Toxo er ikke farlig for oss, men kunne vært det for barnet, nå er vi uansett beskyttet : ) Lykke til med svangerskapet!
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 tusen takk for svar jenter;) dere er supre...nå kan jeg virkelig slappe av.. tror nok også at den smitten er "gammel" for jeg har hatt katt siden jeg var lita jente og d er jo mulig at jeg ble smitta da;) takk igjen;) klem
Babyluren Skrevet 8. februar 2008 #5 Skrevet 8. februar 2008 Hehe. Bra du ble beroliget. Fikk du bare prøveresultatene i posten? Jeg fikk svar hos jordmor, og hun forklarte veldig godt, noe som selvfølgelig var betryggende. Hadde nok vært mer på tuppa hadde bare prøveresultatet kommet i posten, selv om det egentlig står det samme der som du nå har fått til svar. Forresten så har katter et ufortjent dårlig rykte når det gjelder toxoplsmose. Både du og jeg kan jo ha fått smitten via litt dårlig rengjorte råvarer på en sydentur f.eks, men begge tor vi jo at vi har det fra katt. Rart det der.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #6 Skrevet 8. februar 2008 jada...jeg tror også det at d like gjerne kan vere fra mat.... nei legen sa d når jeg møtte han i full fart på kontoret i dag...snakker med han på mandag igjen så da får han forklare mer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå