Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mistet min oppskrift på tiramisu - har lett rundt på nettet, men finner ikke akkurat den jeg hadde. Den inneholdt TiaMaria.

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant denne på www.detsoteliv.no:

Sjokolade Tiramisù

Utskriftsvennlig versjon

Legg til favorittkaker

Her har du en FANTASTISK oppskrift på en FANTASTISK kake!!! Oppskriften stammer fra den berømte, engelske kokken Jamie Olivier, og er hentet fra hans fjernsynsserie "Oliver's Twist" (sendt på TV Norge for et par år siden). Kaken er mektig og fyldig, og smelter på tungen i en nydelig smak av mascarponeost, kakao, kaffe, hvit og mørk sjokolade, marsalavin og likør......

Ingredienser:

Kakebunn:

4 egg

110 g sukker

85 g hvetemel

30 g kakao

50 g smør

Dynking:

3 ss Tia Maria kaffelikør

1/2 ts Espresso kaffepulver

Fyll 1:

100 g hvit sjokolade

Fyll 2:

2 eggeplommer

70 g melis

2 ss Marsalavin

500 g mascarponeost

100 g hvit sjokolade

Pynt:

1 ts kakao

50 g kokesjokolade

Fremgangsmåte:

Pisk egg og sukker til tykk eggedosis. Smelt smøret og rør i forsiktig. Sikt sammen mel og kakao og vend inn i eggedosisen til slutt.

Ha deigen i en rund kakeform (26 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Stek kaken midt i ovnen ved 180°C i 15-20 min (sjekk med kakenål om kaken er gjennomstekt).

Avkjøl kaken i formen. Løsne kaken fra formen med en skarp kniv. Ta kaken ut av formen og fjern bakepapiret. Sett kaken på et passende kakefat.

Rør ut espressopulveret i Tia Maria likøren. Dynk kakebunnen med dette.

Smelt 100 g hvit sjokolade (går raskt i en kopp i mikro). Smør den hvite sjokoladen over kakebunnen.

Til det andre fyllet piskes eggeplommer luftig sammen med melis. Pisk inn Marsalavinen og mascarponeosten. Smelt den andre platen med hvit sjokolade og rør forsiktig inn i mascarponefyllet litt og litt.

Vask kakeringen og fest den rundt kaken. Hell fyllet i formen og jevn til overflaten. Sett kaken i kjøleskapet i et par timer, til fyllet festner seg.

Skjær forsiktig rundt kaken med en skarp kniv og fjern kakeringen. Sikt kakao over kaken og pynt med høvlet kokesjokolade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...