Gå til innhold

Hvor mye kan hun kreve av x`n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvstendig næringsdrivende med 2 barn (et i barneskole og et i barnehage) Tok ikke ut mer enn 100.000 i lønn i fjor. Mannen til barna har ca 250 000 i lønn + mye svart.

Hun er gravid med barn nr 3 med ny mann. Hva har hun krav på av x`n sin. Mener å ha lest at hvis hun går hjemme har hun krav på mer i barnebidrag.

Han har ikke samvær med barna i det hele tatt.

Jeg er stemor og er normalt "på den andre siden" altså håper at "min" biomor krever minst mulig, og vet at mange av dere også får piggene ute av denne type innlegg, men akkurat denne saken (med ei venninne) er jeg litt ute etter å tyne mest mulig ut av x`n. Hun har latt han slippe altfor billig unna i alle år. Lang historie, men han er skikklig Bad Guy og hun har godtatt småbeløp i altfor mange år.

Dere som har satt dere litt inn i dette. Hvor mye tror dere hun kan få når hun går hjemme i permisjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er selv stemor, og ønsker at mannen min i størst mulig grad skal stille opp for alle barna sine. Selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser, men hele innlegget ditt oser litt av feil fokus.

Når det er sagt, så har hun nok rett på litt i bidrag. Lettest kan hun sjekke dette på bidragsveilederen til nav, eller ved å ringe trygdekontoret. Og jeg er helt enig i at man ikke skal la fedre slippe unna med å ikke betale bidrag, som en veninne av meg (til min store frustrasjon) har gjort lenge nå. Han bruker jo bare masse penger på sprøyt, og lærer da aldri å ta ansvar, men nok om det. Vil tro hun har rett på en 3-4000 om han tjener rundt 250 000 kroner, og hun ingenting. Men når det er sagt er det jo en helt merkelig ordning at samværsforelderen må betale mer bidrag pga at eksen vil være hjemme ;-(

Skrevet

Det er ikke lenger slik at faren må betale mer i bidrag om mor er hjemme med ett nytt barn!!!! Heldigvis! Takket være Karita Bekkemellem!

Det hører jo heller ingen steds hjemme. Høres jo også helt hårreisende ut å ville tyne far mest mulig for penger. Dessverre er du ikke alene om det...

Skrevet

men er det ikke sånn at bidraget går ned om far er hjemme i perm med nye barn?

Skrevet

Var kanskje litt dumt formelert i første innlegg, men la meg presisere: Jeg er en stemor med et utmerket forhold til biomor. Vi betaler en sum vi er fornøyd med og hun er fornøyd med den summen også. Vi har det utmerket. Jeg bekymrer meg faktisk ikke i hverdagen over dette bidragsstyret (siden vi har alt på stell) Derimot har jeg ei venninne som har godtatt altfor lenge å bli tråkket på og overkjørt av sin egen x- selv om hun egentlig ikke har hatt råd til at han skal slippe unna med barnebidrag, så har hun for fredens skyld bare levd slik.

Men som alle vet er det ikke lukkerativt å bli gravid som selvstendig næringsdrivende, og nå må hun begynne å tenke på seg selv og barna - og ikke x`n sin. Han lever alene og bruker alle pengene på dop, alkohol og og festeturer, så at han blir stilt til ansvar er faktisk på tide.Han vil heller ikke ha noe med barna og gjøre så husfreden er ikke lengre noe å ta vare på (tragisk, men sant)

Er dere 100% sikker på at hun ikke får mer når hun går hjemme. Jeg mener å lest det her inne at så lenge hun ikke har lønn er det han som må betale opp mot alle 6-delene.

Skrevet

Jeg ville ikke ha lagt meg opp i dette. Jeg ville fortalt henne at du vet hun sikkert hadde fått noen tusenlapper mer per måned om hun gikk til nav og krevde bidrag, for de stipulerer inntekt. Gjerne også sagt at ting som, og det hadde vel vært greit å ha litt eksra å bruke på barna. Hun har helt sikkert sine grunner for ikke å kreve bidrag, og det må en jo bare respektere.

Skrevet

Jeg blander meg ikke inn noe mer enn at hun har ringt meg for å spørre om råd (siden jeg er den eneste venninnen med nyfamilie) Jeg har stor respekt for denne jenta, så når hun kommer til meg å spør om råd sa jeg: det kan jeg ikke så så mye om siden vi alltid har vært fornøyd med vår avtale, men jeg vet om en internettside hvor det finnes masse jenter med peiling. Så da spør jeg her: Hva kan hun kreve?

Jeg visste at det ble litt mye pes når det gjelder et slikt spørsmål. Det var derfor jeg skrev litt om forhistorien. Mannen er en unnasluntrer og har overhodet ikke tatt ansvar for sine egne barn. Hun har stort sett oppdratt og betalt på de alene fordi hun ikke orket den kampen. Nå orker hun og er villig til å kjempe for at barna skal ha det bedre økonomisk. Så derfor spør jeg igjen: får hun ekstra for å gå hjemme. kan hun gå til nav alene uten han for å rådføre seg først, eller må han være med. De har hatt en privat avtale om 1000 kroner i måneden hittil, men nå må de nok gå gjennom nav.

Er det noen som har noen råd som jeg kan gi til henne?

Skrevet

Hun har jo selvsagt krav på bidrag av eks¨'n!! Hun skal jo ikke la han slippe det! Lav NAV regne ut, så slipper de å bli enige om beløpet.

Det var slik før at mor funne kreve mer i bidrag om hun var i permisjon, men slik er det ikke lenger. Du får google littt på nettet på Karita Bekkemellem, så finne du det.

Du sier hun tok ut ca. 100.000 i lønn. Det sier allikevel lite om formuen... Bor hun med ny mann?? Kanskje det var grunnen til at hun ikke trengte å ta ut mer enn 100.000 i lønn??? I såfall må jo også han regne med å måtte kompensere for at hun blir gravid og er selvstendig næringsdrivende. Det er jo tross alt hans barn!

Skrevet

Tusen takk for svar. Hun har ny mann som egentlig holder hele familien oppe inkludert hennes to særkullsbarn. Hun har ingen formue. Grunnen til at hun kun tok ut 100.000 kroner er fordi hun driver en bitteliten butikk på et lite sted. Blir ikke rik av den, så de lever mest på den nye mannen.

Skal google litt, jeg:-)

Men kan hun ta kontakt med Nav uten at x`n er med. Hun vet at han vil lage et helvete så hun ønsker å være mest mulig forberedt.

Skrevet

hennar nye manns inntekt kjem jo ikkje med når dei skal beregne bidraget!

det er mors og fars inntekt på det aktuelle tidspunkt som gjelder.

Bruk NAV sin bidragskalkulator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...