Gå til innhold

Underhold - hvordan beregnes det?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboern min har en 17-åring, som han fikk når han var veldig ung i sitt aller første forhold. "Du skal bli pappa om fire måneder, men jeg tar fult ansvar" lød brevet. (Ja det er egentlig et annen historie).

 

Mitt spørsmål: Underholdet for tenåringen, 3000,-/måned, blev ikke endret når vi fikk barn nr 1 og nå kommer veldig snart barn nr 2. Jeg mener at det å få fler barn å forsørge må påvirke hva han skal betale? Bare lurer....

 

Mammaen har fult foreldreansvar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det skal en del til for at bidraget blir redusert. Min eksmann har fått et nytt barn, og det hadde ihvertfall ingenting å si for bidraget jeg får. Jeg testet bidragsveilederen på NAV av ren nysgjerrighet, men kan ikke se at bidraget endrer seg med hverken ett eller to nye barn i husholdningen hos bidragspliktige for min del. Men du kan jo ta en titt på den og regne litt på den selv.

 

Skrevet

Jeg mener det skal ha noe å si for bidraget når bidragsbetaler får barn som bor hos seg.

Min samboer og jeg venter barn i september og derfor var jeg inne på nav sin bidragsveileder å sjekket nettopp dette. Jeg kom frem til at min samboer gikk ned rundt 1000 kr i mnd i bidrag.

Skrevet

Dette kommer jo helt an på inntektsnivå og løsningen varierer sikkert. Men som sagt, det hadde ingenting å si i mitt tilfelle.

 

Men er jo til en viss grad enig i at familieøkonomien hos både bidragsmottaker og bidragsyter skal telle. Og det er jo mulig at grunnen til at dette forblir uendret for vår del, er at jeg er enslig og barnefar er samboer med større samlet inntekt.

 

Ikke vet jeg.

Skrevet

Jeg tror dette kommer an på inntekten og forsørgermuligheten. Om samboeren din tjener mye regnes det som at han har mulighet til å forsørge flere barn, og da justeres ikke bidraget. Men det er jo forskjell på å forsørge to og tre barn, så det kan jo være at det nye barnet deres gjør at bidraget reduseres.

I følge bidragsveilederen på nav får ikke samboen min heller redusert bidraget til barnet han har fra før, selv om vi får et felles barn nå. Nå jobber ikke mora da, så det er nok mulig det også har noe å si, men tror i hovedsak det beregnes ut i fra bidragsyters inntekt. Sånn jeg har forstått det altså, det enkleste er kanskje å ringe nav og spørre, eller prøve bidragsveilederen deres. Tror ikke den gir et helt riktig svar, men du får en følelse av beregningen.

Skrevet

Dette er jo mystisk.. For jeg tjener faktisk mer enn barnefar. Dette må det forskes på! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...