Gå til innhold

jernmangel...hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en gutt på 7,5 mnd. Var å tok en rekke blodprøver i går fordi han har vært småsyk lenge. Fikk svar på endel av prøvene i dag, legen ringte meg og sa at min sønn har tydelig jernmangel.

Fullamma til 6 mnd, Får to måltider pr dag, ett m middag og et med grøt. Spiser ikke så mye, men kanskje en halv posjon. Spiser kjøpegrøt, men lager middag selv (normal, sunn mat- kjøtt, fisk, grønnsaker som man skulle tro det var jern i) Får også frukt til hvert måltid. Legen sa det var såpass ille at han snakka om jerntillskudd. Er det noen som har erfaringer med anemi hos spedbarn- ble litt bekymra jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Kan jeg spørre om hvilke verdier som var betydelig jernmangel? Min gutt lå på 11 og jeg har måttet gi jerntilskudd. Syntes det er litt rart siden han akkuratt har begynt med fast føde. Jeg har ikke fått noe info utover å ta neo-fer. Så ikke så mye hjelp fra meg..

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med anemi hos spedbarn, men har derimot ofte jernmangel selv (har normalt lave jernverdier, som gjør at jeg lettere faller under det som er normalt for meg). Jeg ville vært skeptisk til å gi et så lite barn jerntilskudd, særlig fordi faren for å få for mye jern i en så liten kropp er så mye større med tilskudd enn gjennom mat.

Nå er jo de fleste kjøpegrøtene tilsatt jern, men ellers er hirsegrøt spesielt jernrikt naturlig. Jern tas lettere opp sammen med c-vitamin, så hvis gutten din spiser jernberiket grøt bør han spise/drikke noe c-vitaminrikt samtidig/ved siden av. F eks appelsinjuice (press en appelsin, ikke gi sukkerholdig juice), bananmos, aprikosmos, blåbær e.l. (eple har lite c-vit). Alle mørkegrønne grønnsaker er også rike på jern, som brokkoli og grønnkål. Svisker også.

Melkeprodukter hemmer opptaket av jern. Nå bør man vel uansett ikke gi melkeprodukter (tenker ikke på mm/mme, altså) til 7,5 mnd gamle barn, men uansett.

Sjekk om du selv har jernmangel - og ta tilskudd selv i så fall. Da får han jo det gjennom melka di, hvis du fortsatt ammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...