Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #1 Skrevet 8. februar 2008 Innspirert av en tråd på Skravle. Hva tror dere? Ble også skrevet at de med mindre utdannelse pyntet mer til prinsesser. Hva er dere mening? Jeg mener at det ikke nødvendigvis har noen sammenheng, men kanskje i noen sammenhenger. Utdannelse eller ikke. Synes det er feil å trekke sånne tråder.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2008 #2 Skrevet 8. februar 2008 Nei, tror ikke det. Men tror at folk med lavere utdannelse, mindre ressurssterke osv kaller babyene sine med "prinsessenavn/prinsenavn", eller veeeeeldig det jeg vil kalle jålete navn. Eks. Nathalie Vicotria Hansen.... Mens folk som er ressurssterke, høyt utdannede etc har mer "jordnære", norske navn som Thea, Ingrid m.v.... Så er det harry-folket da...som kaller ungene sine for Robert, Ronny m.v Mener å ha observert en klar sammenheng her...
M by M Skrevet 8. februar 2008 #3 Skrevet 8. februar 2008 Ja, muligens. Sunt kosthold krever kunnskap, engesjement og det koster penger og tar tid. Jeg tror faktisk at generellt, tyr familier med liten/ingen utdannelse og liten inntekt til ferdigmat og usunn mat ja. Selvsagt ikke alle. Mener å ha lest en undersøkelse om det der. Leste noe annet som var veldig gøy her om dagen da. 59% av unge mennesker mellom 25-35 år spiser fersk fisk minst en gang i uka. Det er mer enn foreldregenerasjonen vår det :-)
Gjest -<<- Skrevet 8. februar 2008 #4 Skrevet 8. februar 2008 Ja, det er slett ikke utenkelig at det er en sammenheng. Middelklassen har et sunnere kosthold enn arbeiderklassen, og et sunt kosthold hos foreldrene reflekteres gjerne i barna. Om de pynter mer til prinsesser aner jeg ikke.
Fleskepølsa Skrevet 13. februar 2008 #6 Skrevet 13. februar 2008 Nei, tror ikke det er noen sammenheng mellom foreldrenes utdannelse og størrelsen på barna. Gener spiller nok heller en viktigere rolle her;)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #7 Skrevet 13. februar 2008 Når jeg ser på menneskene i omgangskretsen min ser jeg helt klart en tendens til at det er de lavest utdannete som pynter døtre til prinsesser og gir sønner sverd og spidermandrakter. Nesten som et krampaktig forsøk på å unngå homofile barn for enhver pris. Gud forby at sønnen min skulle leke med en dukke, eller ha rosa gardiner. De skal være sjørøvere og bruke vold, mens døtrene våre skal lære viktigheten av å pynte seg slik at de kan finne en mann å gifte seg med. Siden de sannsynligvis er så dumme at de ikke vil kunne klare å få seg en utdannelse og dermed forsørge seg selv. Patetisk.
Gjest LindeOgWill Skrevet 13. februar 2008 #8 Skrevet 13. februar 2008 Huffda, sønnen min får både sverd og spidemanklær, men det har da lite med min utdannelse å gjøre. Han liker sjørøvere og spiderman, som gutter flest, og da blir det slik at han gjerne plukker ut noe som har med det å gjøre når han er med og handler leker og klær. Så har han to rosa puter, en krone og en katt, som han ikke vil sove uten og en dukke han leker med av og til. Jeg bekymrer meg ikke nevneverdig over det, bare så det er klart. Tilbake til spørsmålet: Ja, jeg tror utdannelse og kosthold har en sammenheng. Det koster pernger og krever god tid å lage sunn mat. Middelklassen har både bedre tid og mere penger enn arbeiderklassen. Dette er noe jeg ser en tendens til blandt de jeg kjenner og vet av iallefall. (Og ja, jeg er student og går vel under arbeiderklasse, men det skal sies at vi ikke lever på posemat og loff altså. )
blittmamma07 Skrevet 13. februar 2008 #9 Skrevet 13. februar 2008 Dette blir helt fremmede argumenter i min omgangskrets. Jeg bor på østkanten i Oslo men har god utdanning, noe mine venner også har. Vi har både enkle og mere prinsessenavn blant våre barn. Min svigerinne (som bor på beste vestkant og har veldig lang utdanning) derimot har valgt 4 navn på sine døtre som etter min smak blir litt voldsomt. De er oppkalt etter sine besteforeldre så det er jo en god forklaring. Hun kler døtre i like mye rosa som meg Hvorfor kan vi ikke bare få kle dem som prinsesser hvis vi vil. De bestemmer tidsnok selv disse små
Fleskepølsa Skrevet 13. februar 2008 #10 Skrevet 13. februar 2008 Jo bedre kosthold, jo større barn?!? Det hørs pussig ut. Tror ikke det er så mange barn her til lands som er så underernært at de hemmes i veksten. Dessuten, ser du en liten prinsesse er det langt fra sikkert at det er foreldrene som har presset henne inn i den rollen. Her har jenta i huset fått både "gutte-" og "jente-ting", og det er helt ut hennes valg hva hun foretrekker. Men hva venninnene foretrekker har jo helt klart en påvirkningskraft. Du har de foreldrene som presser jentene sine til å IKKE like dukker, pynte seg osv. For det er ikke tøft nok. DET er diskriminering, det! Prinsesser er like kule som spiderman, så det så.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #11 Skrevet 13. februar 2008 Det var en dårlig konklusjon. Doppler er da "høyt" utdannet, men likevel har hun en sønn som er tydelig underernært. Bare for å ta et eksempel fra siden her, trenger ikke alltid å forlate dib for å dra konklusjoner. Håper forresten doppler får "feita" opp sønnen sin.
Gjest Skrevet 13. februar 2008 #12 Skrevet 13. februar 2008 Det er vel dokumentert at det er en viss sammenheng mellom utdannelse og kosthold, og jeg regner med at voksne som er bevisst sitt eget kosthold ikke forer ungene med posesuppe til middag og nugatti på skiva riktig hver dag. Vesla mi går i privat barnehage for ansatte ved et av landets universiteter, og det er plagsomt mye usøtede vafler med speltmel og grove muffins med økologisk dyrket sjokolade med 95% kakaoinnhold ved bursdagsfeiringene... Prinsessefaktoren er derimot skyhøy!
.Ann. Skrevet 13. februar 2008 #13 Skrevet 13. februar 2008 jeg tror det i mange tilfeller kan være forskjell på kosthold, i forhold til hva slags utanning og arbeid du har. men ikke nødvendigvis jo høyere utdanning, jo bedre kosthold. Jeg har arbeidet i forskjellige bransjer, med mennesker av ulik utdanning. Og jeg har sett en klar tendens til at enkelte grupper har en mye større forståelse av helse og kosthold en andre. Men det har hatt like med type utdanning, en med mengden utdanning.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #14 Skrevet 13. februar 2008 Les Pierre Bordieu "Distinksjonen"; Der er det maaange sammenhenger mellom livsstil og utdanning/status. F.eks. de som kaller barna for Leif-Kåre bor i blokk og spiser pizza med ketchup til lørdagsmat mens de se på Tande-P. Og ja-jo mindre utdannede, dess mindre opplyst om kosthold og ernæring. Generalisering? Ja det er nok det, men det er hold i teoriene også er det bevist!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #15 Skrevet 13. februar 2008 Du blir jo ikke automatisk mer opplyst om kosthold om du har høy utdanning i f eks økonomi eller lingvistikk.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #16 Skrevet 13. februar 2008 Hør her, brødhuer: Folk med høyere utdanning legger ofte i større grad vekt på et sunt kosthold. MEN ET SUNT KOSTHOLD GJØR IKKE AT BARNA BLIR STØRRE; BARE SUNNERE! Få det inn i kålhuene deres nå.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #17 Skrevet 13. februar 2008 har noen sagt at barna blir større av sunt kosthold? haha. Men da bør en jo kansje vurdere mengden også? ;-)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #18 Skrevet 13. februar 2008 Sjekk overskriften. Ja, det er visst noen som tror det.
Sjefsmegga Skrevet 13. februar 2008 #19 Skrevet 13. februar 2008 ->>- hva mener du med "arbeiderklassen" og "middelklassen" egentlig? Jeg trodde vi hadde et "klasseløst" samfunn jeg :-D
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #20 Skrevet 13. februar 2008 Leser du det ut av overskriften?? Det kan jeg ikke se. Jaja. sikkert pga arbeiderklasse stausen min... Vi er jo særdeles lite oppegående om jeg skal tro mine med kranglere.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #21 Skrevet 13. februar 2008 Les tråden også, så forstår også du: store barn kommer av et sunt kosthold som beror på foreldrenes utdannelse. Så om du har store barn har du nok mer utdannelse enn det du vet selv;)
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #22 Skrevet 13. februar 2008 Hehe. Hun er bare lang.Hjelper det? jeg vil så gjerne komme inn i utdannet, smart, og vel artikulert ( hm, jeg må finne ut om det skrives med en eller to k er...) gjengen her på krangle.
Gjest ->>- Skrevet 13. februar 2008 #23 Skrevet 13. februar 2008 Jeg synes ikke vi har et klasseløst samfunn. Typisk middelklasse er høyere utdanning, god økonomi, romslig bolig, preget av såkalt finkultur etc.; typisk arbeiderklasse er yrkesutdanning e.l, gjennomsnittlig noe dårligere økonomi, billigere bolig, mer preget av populærkultur. Men skillelinjene mellom klassene er ikke veldig klare i Norge, og man finner selvsagt plenty av eksempler på steinrike advokater som ser Hotel Cæsar og lutfattige alenemødre som går i operaen.
Gjest ->>- Skrevet 13. februar 2008 #24 Skrevet 13. februar 2008 Greia var vel at barna blir store, som i feite, av å _ikke_ ha et sunt kosthold. En sammenheng er der jo like fullt.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2008 #25 Skrevet 13. februar 2008 Ja, observasjonen din stemmer nok den.. Om en ser bort ifra de som blir syltynne og bleke av å spise bare små mengder honni corn og brødskiver med smil på, " fordi det er det eneste de vil spise".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå